Gå till innehåll

Överexponerat ansikte


mzreklam

Recommended Posts

Hur kan man på bästa sätt ta bort det vita i ansiktet på en människa , alltså lite överexponerat i ex pannan men det övriga i klippet är bra, kan man justera bort det med nån skugga eller effekt utan att ändra för övrigt i klippet. Jobbar i Final cut, after effects o motion.????

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte 100% säker men nästan helt säker på att fixa överexponering är omöjligt och med omöjligt menar jag

att återskapa färginformationen. När något är överexponerat så saknas det information i de vita områderna (allt som är helt vitt i en bild saknar information).

Om du inte vill spendera en evighet på att tracka in någon form av färginformation i bilden (vilket jag tar för givet är en rörlig tagning) så är nog det bästa att filma om ditt material.

 

Edit: Om någon vet helt säkert, tveka inte att rätta mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror väl på hur det ser ut - men jag skulle också säga filma om.

 

Om du har en alternativ bild utan överexponering KANSKE du kan motiontracka dit en del av ett klipp med korrekt exponering men det är nog inte helt lätt...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Överexponerat bhöver ju inte betyda utfrätt... Om det är helt vitt så går det inte att få tillbaka någon färginformation men om det bara är väldigt ljust så måste man ju kunna mörka ner t ex ansiktet i bilden med lämpligt verktyg, lite bättre borde det ju kunna bli?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej, som även StenR påpekat så går det eventuellt att rädda dig, beroende på vad du menar med överexponerat.

 

Jag skulle rekommendera att du testar med After Effects.

 

Du lägger in filmen i en ny komp och dublicerar den d.v.s. du har två likadana filmer ovanpå varandra.

 

Därefter maskar du ut ansiktet med en enkel mask som hyfsat följer ansiktets form, med rätt mycket blur på masken.

Du kan se hur masker funkar här: VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

Vid rörelse kan du behöva animera masken via mask Path, mer om animationer: VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals

 

Därefter tar du lagret med ansiktet och lägger på effekten Shadow/Highlight, kryssar ur "Auto Amount" och höjer värdet på Highlight Amount. Förhoppningsvis gör det så att du räddar information i ansiktet. Därefter kan du laborera med hur mycket av ansiktet masken skall täcka, kanske räcker det med att den bara täcker lite av huvudet där det är överexponerat m.m.

 

Lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...