Gå till innehåll

Stop Motion


StopMotion

Recommended Posts

Vet att det finns många trådar som denna men jag skriver en här nu. Jag behöver hjälp att komma igång med stop motion. Här har jag lite frågor:

 

1. Ska jag använda ett program.

2. Isåfall, vilket?

3. Hur många bilder per sekund ska jag ta?

4. Hur ska jag göra så att det ser smooth ut?

 

OBS! Jag använder LEGO.

Länk till kommentar
Share on other sites

-När jag har gjorde en stop motion-film för ett tag sen använde jag mig av Adobe Premiere Pro. Och det med den enkla anledningen att jag inte kunde något annat program. =P Men man kan antagligen använda sig av vilket vettigt redigeringsprogram som helst.

-Hur många bilder du ska använda beror väl på exakt hur smooth du vill ha det. När man filmar med en vanlig videokamera är det vanligast att man filmar i 24 eller 25 bilder i sekunden. Men i en stop motion är ju charmen att det inte ska flyta på riktigt så smooth, annars kan man lika gärna filma. Men kanske 10 bilder i sekunden? Beror på vad du vill göra. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, var otydlig där kände jag. Skrev väldigt konstigt ser jag nu...

Det jag gjorde var att låta en bild vara som den är i ett antal frames, och då kopierade jag helt enkelt bilden och la samma bild på rad. För att göra det hackigare och långsammare kunde jag välja att ha samma bild i 10 frames i rad, och sedan byta till 3 andra bilder som var 5 frames i rad vardera. Reslutatet blir ju att de tre senare bilderna skiftar snabbare och man får ett mer flyt på just dem, även om det fortfarande blir otroligt hackigt.

Resultatet där blev ju 4 bilder per sekund, vilket är väldigt hackigt och inget att rekommendera.

Du kan ju såklart ha 25 bilder per sekund, oavsett vad så kommer det bli en stop motion film.

Personligen tycker jag det är kul att ha färre bilder per sekund om man ska göra en stop motion. =) Men allt är ju rätt!

 

Och allt beror ju på hur långt du flyttar dina legobitar inför varje bild. Du kan ju ha 25 bilder per sekund, men flytta bitarna 1 dm åt gången. Då blir det ju inte lika smooth som om du hade flyttat bitarna 0,5 cm åt gången t.ex.

 

Jag tycker du ska börja med att testa dig fram! Strunta i hur det blir i början, då lär man sig alltid bäst!

 

Men ja, jag är också ny på det här, finns säkert andra som kan detta mycket bättre! Men hoppas att det hjälper lite iaf!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara använt mig utan Adobe Premiere Pro hittills, så det är det enda jag kan rekommendera. Du kan ladda ner en free trial, som du har i en månad, sen måste du betala om du vill fortsätta ha programmet. Och det handlar om mycket mer än 400 kr tyvärr. =)

Där finns massa funktioner, och jag tycker det är väldigt lätt att använda.

 

När det gäller andra program, så får du nog googla runt lite, finns säkert en del bra program för ditt ändamål.

Länk till kommentar
Share on other sites

om du gör stop motion och vill ha ett program så får det inte att svara på utan att veta vilket operativsystem du har, men låt gå. Animator DV (PC) FrameByFrame (Mac)

Jag använde FrameByFrame innan jag skaffade iStopMotion Express för typ 1200:- (med säkerhetskopieCD)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...