Gå till innehåll

Filma i trapphus?


Animarkus

Recommended Posts

Hej! Jag har en fråga gällande rättigheter till inspelningsplats. Vad jag har förstått är det i princip grönt ljus att filma överallt (förutom skyddsområden), men att det är en annan femma att visa upp det inspelade (t.ex. på festivaler eller offentligt på annat vis).

 

Jag tar det för givet att jag har rätt att spela in film i min hyreslägenhet och visa upp den som jag vill (visst, jag ÄGER ju inte lägenheten, men den torde ändå vara mitt område så att säga). Men hur blir det när det kommer till lägenhetshusets trapphus samt bakgård? Låt säga att lägenhetshuset med innergård ägs av Fastigheter AB, kan de förbjuda mig att göra min film i trapphuset/innergården? Jag är som sagt hyresgäst i huset, ger det mig några rättigheter? Intressant fråga tycker jag, och jag har märkt att många verkar filma på i trapphus utan att reflektera över den. Tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

ett trapphus är ingen offentlig plats, eftersom det bara är vissa som har tillträde till den (dvs de som bor där). du får som hyresgäst tillåtelse att vistas i olika utrymmen, såsom källare, uteplats mm. iom att du har tillträde till dessa platser skulle jag oxå tro att du får spela in film där. det känns som lite av en gråzon, jag kan inte hitta några klara svar; du får tex inte gå in i ett random hyreshus/skola/arbetsplats och filma hur som helst. kanske en fråga för hyresgästföreningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hyresgästföreningen kunde inte svara utan hänvisade till Länsstyrelsen istället. Jag frågade istället en filmkonsulent som sa att det var lugnt att filma i trapphus, men att man fick tänka på att inte filma boende som inte ville vara med på bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Martin säger, hyresägaren är det som kan ge tillstånd för distribution, och jag är nästan helt säker på att detta krävs eftersom det är en privat/kommunal egendom (om du tar din film seriöst och inte en "skabbig" YouTubefilm).

 

Länsstyrelsen har hand om tillstånd för fasta och rörliga övervakningskameror, dvs. inga tillstånd för filminspelningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

..och det är "fastighetsägaren" som är ägaren, om vi ska använda rätt benämning. Företrädare för fastighetsägaren är hyresvärden alt. fastighetsvärd/fastighetsföreståndare

 

Kan vara bra att veta om man söker efter någon i en viss funktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Ägaren kan bara hindra dig från att vara i trapphuset inte hindra dig från att filma. Men han kan ju anmäla dig olaga intrång, men tveksamt om det leder till något. Fast det påverkar ju inte distributionen...

Precis, det är detta jag är lite ute efter. Och i och med att jag bor i sagda lägenhetshus torde olaga intrång vara ganska långsökt. Teoretiskt borde man ju alltså bara kunna filma på, men om man kanske vill ha någon redhead ståendes och dra el från trapphuset kan det ju vara fördelaktigt att prata med fastighetsägaren först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...