Gå till innehåll

är denna idé redan tagen?


StrikerLee

Recommended Posts

Gör kortfilmen : )

Spelar ingen roll om Voodoofilm skulle göra ett experiment och dela ut ett kortfilmsmanus till alla, vi skulle få hundratals olika tolkningar av det manuset.

Det är din tolkning av idén som är intressant att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser att skådespelarens uttryck är det viktigaste i en film utan dialoger. :) Människor uttrycker sig ändå mest med kroppsrörelser, blickar och gester. Orden är mer en riktlinje för hur gesterna ska tolkas. Jag gillar din idé skarpt, börjar tänka lite på "The box" just gällande mystiken omkring en knapp. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Men kan man göra en film utan dialoger? för detta ska ju handla om en kille i sin lägenhet. har inte börjat skriva något manus, men kan redan se för mig att det blir rätt så tyst. kanske inte.... men ändå x)

 

Det är det som är utmaningen.

 

Testa dig fram. Men vet detta: det kommer krävas jätte mycket för att du ska verkligen klara det, speciellt om vi bara snackar om manuset ur egenskap av manusförfattare. Redan nu kan jag säga att det inte finns någon ritkig hook i din story, alltså något som får en bli intresserad i att läsa.

 

Men absolut, skriv det sen får vi se. I värsta fall OM du skulle misslyckas så kommer du lära dig av det till nästa gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv och filma, som Mr A säger: vad som än händer så kommer du lära dig massor.

Sen det där med dialog, skippar allt av det som det bara går. Du kommer ändå klippa bort det mesta i alla fall.

Ex: om din karaktär tittar in i ett kylskåp och vi hör hans mage kurra, då behöver ingen säga något om hungrig eller mat. Vi fattar : )

Sen när du pratar om kylskåp så tänker jag på filmen "Seven"!.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv och filma, som Mr A säger: vad som än händer så kommer du lära dig massor.

Sen det där med dialog, skippar allt av det som det bara går. Du kommer ändå klippa bort det mesta i alla fall.

Ex: om din karaktär tittar in i ett kylskåp och vi hör hans mage kurra, då behöver ingen säga något om hungrig eller mat. Vi fattar : )

Sen när du pratar om kylskåp så tänker jag på filmen "Seven"!.

 

Precis, kommer ju lära mig av mina misstag. Och Mr A säger att det inte fanns något intressant i storyn som skulle locka läsare, så kan jag meddela att det lilla 5minuters storyn har utvecklat sig till en långfilm. Jag tror verkligen att den storyn som blivit har ett stort potential, om det görs på rätt sätt. Men får tacka igen för all respons, även negativa och positiva allt hjälper =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, kommer ju lära mig av mina misstag. Och Mr A säger att det inte fanns något intressant i storyn som skulle locka läsare, så kan jag meddela att det lilla 5minuters storyn har utvecklat sig till en långfilm. Jag tror verkligen att den storyn som blivit har ett stort potential, om det görs på rätt sätt. Men får tacka igen för all respons, även negativa och positiva allt hjälper =)

 

Inte för att låta som en tråkig party pooper, men oavsett om manuset är långt eller kort så är problemet det samma: Vad ska locka tittare? Och hur ska du hålla kvar dem? Rent strukturellt så snackar vi fortfarande här om en passiv protagonist som varken säger eller gör någonting förutom i slutet av filmen. Hade du betalt för att gå och se en film där ingenting händer i mer än en timme? Personligen tycker jag inte detta låter som en långfilmidée för jag tycker den låter svår att leverera även i kortfilmsformat. Men det är ditt projekt, "your call".

 

Kör på oavsett. Langa fram manuset när du är färdig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer inte utspela sig i lägenheten. kommer ha 3 huvudpersoner som man kommer följa. Vad jag tror skulle locka läsare är denna knappen. mysteriet runt den. Men har inte riktigt börjat skriva än, men kommer ta min tid med detta då jag vill ha en story genom hela så att har mina vändpunkter och pitch points.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...