Gå till innehåll

Söker program för att skapa DVD med menyer


Bengt

Recommended Posts

Letar efter ett fristående program för att kunna skapa och bränna DVD med menyer.

 

Har tidigare använt Avid Liquid för att både redigera filmen med och sedan bränna en DVD med meny och kapitelindelning. En av finesserna i Liquds DVD-del är ju att programmet själv kan avgöra hur mycket materialet behöver komprimeras för att få plats på skivan.

 

Mitt nuvarande redigeringsprogram har inte DVD-funktion därför behöver jag ett fristående program till detta moment.

 

Programet skall kunna importera QT Ref filer och beräkna komprimeringsgraden själv.

Bör klara Blu-Ray bränning också.

Gör absolut inget om det är lika lättarbetat som Liquds DVD-funktion.

 

 

Tacksam för alla tips på lämplig programvara. Behöver dock inte vara "svindyra" program men ej heller gratisprogram.

 

Alla tips mottages tacksamt :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Adobe Encore CS5 som numera ingår som en del i Adobe Premiere CS5. Det klarar det mesta men det blir ju ganska kostsamt eftersom man måste köpa Premiere.

Nero består av en hel familj program och där ingår bl a Nero Vision. I det programmet kan du skapa menyer men det är inte i jämförbart med Encore. Priset är däremot mycket förmånligt.

Mitt vanliga redigeringsprogram är GrassValley Edius som också innehåller en DVD del med viss möjlighet att skapa menyer. Den delen är inte heller av samma klass som Encore men själva Edius är av proffsklass med mycket goda egenskaper när det gäller realtidsrendering även för HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om det nu inte behövde vara gratisprogram så finns det sådana.

Kika på "GUIforDVDAuthor and Muxman" som jag kört lite på Windows.

 

Nu har jag gått över mer till Linux och med DeVeDe så kan man få det hyffsat bra, även om det var vissa inställningar jag inte gillade som var småluriga att få bort (jag stänger av all automatisk omkomprimering eftersom jag komprimerar själv i andra program för att få bättre kontroll).

Tydligen finns det programmet också för Windows om du av någon mysko anledning inte använder Linux:

http://www.majorsilence.com/devede

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...