Gå till innehåll

Ljudredigering med Netbook?


plf66

Recommended Posts

Upplägget är följande:

 

Till filmer läser vi in speaker i min lilla "ljudstudio": stationär P4Prescott PC som inte används till annat, ljudkort, ext preamp, 1920x1080-skärm, ljudprogram gammal version av Sony Sound Forge.

Jag redigerar ljudfilerna idag på den datorn, tar bort fellästning, delar upp långa inläsningar i flera filer etc.

 

Nu har jag köpt en Asus Netbook för att ha med på resor, tänkt som ordbehandlare och surf.

Kan jag kanske ha den för ljudredigeringsmomentet i de fall jag vill utnyttja resetid för vettiga saker?

Win7 Starter, 1 GB Ram (ska kunna bytas till 2 GB om man vet hur man gör), 250 GB HD som senare ska bytas till SSD har jag tänkt, processor Atom 1.5GHz N550 som är nån form av Dual Core.

Enligt Sonys spec bör det gå att köra nya Sony Sound Forge 10 på den maskinen.

Finns det annat billigare program som löser mina behov utan ha drastiskt olika arbetsmetod? Ta in wave-filer, redigera så ljudvågor syns, ta bort delar av inspelning, ev crossfade ibland mellan olika inspelningar, spara ut som nya wave-filer? Alltså ingen ljudbearbetning av ljudet utan enbart lyssning i hörlurar räcker.

Åsikter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det kommer bli några problem, så länge du inte kör väldigt många spår eller pluggar utan som du skriver ska du bara klippa, klistra och göra mindre redigeringar kommer det flyta. Men det är beroende av program också, går det segt med sound forge så kan det mycket väl flyta på med ett mer lättdrivet program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

Jag pluggar är det inte så många, inte spår heller, utan vanligtvis ett monospår 48 kHz, 16 bitar.

 

Vad kan finnas för några andra program på marknaden att titta närmare på annars?

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade precis Audition 5.5 åt en skola (som kör Netbook med Win 7, Atom på 1.67 och 2GB ram). Den protesterade över att systemkraven inte uppfylls - troligen upplösningen. Det funkade ändå helt OK för att klippa enkel "radio". Effekter som kräver lite beräkning (dynamisk brusreduktion etc) var lite tungt i realtid dock...

 

Annar är det väl att ladda ner och testa lite olika. Tror att just upplösningen kan bli ett problem i vissa fall då ex dialogrutor (med OK eller Cancel) hamnar utanför bild.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Audition är en multitracker.

plf66, den där datorn duger löjligt bra till dina behov, eftersom det är en burk med Win7 så är jag väldigt övertygad om att du kan göra en hel del med den! Jag gjorde mitt första professionella masteringjobb med en gammal Pentium 3 - 250MHz (ja, det var ett bra tag sen...) utan större problem :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sant att Audition har en waveform editor, det har utan undantag alla multitracker DAW:s (Digital Audio Workstation), men det är verkligen inte avsett för single track-redigering. Själv kombinerar jag programmen Nuendo med Wavelab för sånt. det går alldeles utmärkt att redigera med multitrackers (programmen i sig bryr sig inte det minsta om man har ett eller massor av spår), men det är onödigt krångligt. Kreativitet mår inte bra av onödiga omvägar.

pf66: Här har dom en version för runt 550 :-)

 

http://www.thomann.de/se/sony_sound_forge_audio_studio.htm

 

Det är inte en fullversion, men om jag inte missuppfattat dig fullständigt så har du mer än nog av dina behov tillfredsställda här, plus utrymme att växa om behovet skulle uppstå :-)

Audacity är visserligen gratis, men det finns en orsak till det. Finns pengar alls så är enklare versioner av både Wavelab & Soundforge på PC, eller PEAK & Wavelab för Mac väldigt bra & inte plågsamt dyra val! Tänk på att enda skillnaden mellan fullversioner av program & light-versioner är hur avancerat man kan arbeta med dem, inget annat, & det låter inte precis som du har nåt större behov av OMF/AAF-exportering, impulsreverb & tusentals spår, & skulle du behöva sånt framöver så är det inte svindyrt att uppgradera precis :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

pf66: Här har dom en version för runt 550 :-)

 

http://www.thomann.de/se/sony_sound_forge_audio_studio.htm

 

 

Det var ett lysande bra förslag, jag hade inte upptäckt att det finns en "light"-version av det programmet. Och priset blir ju ännu lite billigare när jag slipper ligga ute med mumsen vid köp inom EU. :)

 

Tack också för alla andra kommentarer och synpunkter.

 

Jag ska beställa Sound forge enligt förslaget ovan, och återkommer senare med kommentarer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...