Gå till innehåll

Söker ni filmmusik?


Jonathan Lindqvist

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är en hobbykompositör som även kan tillägga att ha läst Kompositionslinjen på Kulturama i Stockholm. Mitt stora intresse är definitivt filmmusik och den stora inverkan musiken kan ha på en film.

 

Jag ser det här forumet som en chans för mig att kanske nå ut till unga (och fattiga) filmskapare som är i behov av välkomponerad originalmusik med en passande känsla. Jag vågar påstå att min känsla både i tajming och stil när det gäller filmmusik är mycket bra.

 

Så om ni arbetar med ett eller flera projekt och vill ha originalmusik, vare sig det är ett ensamt piano eller ett orkesterverk, kan ni höra av er till mig. Vi kan förhoppnings få nytta av varandra!

 

Med vänlig hälsning

Jonathan Lindqvist

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter bra!

Då har jag ett tips:

Lägg upp några smakprov med definierade genrer som man kan lyssna på. Jag lyssnar alltid på smakprov när jag letar musik (eller kompositör) till en film och det viktigaste är att jag kan hitta rätt genre/kategori att lyssna på direkt. T.ex. romatiskt, action/spänning, orchestral, mystiskt, skräck o.s.v.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska jag göra :) Kan tota ihop en liten portfolio och posta den här sen!

 

Tack!

 

Tillsvidare, här kan ni hitta i alla fall tre små stycken jag skrivit:

 

1. Outcast = Skriven till ett bildspel med en melankolisk känsla

2. Pariservalsen = Skriven som en pastisch till filmen Råttatouille

3. Venus Habanera = En habanera med klassisk gitarr

Länk till kommentar
Share on other sites

Ganska orelaterad fråga, men vill fråga ändå - hur börjar man med komposition och hur får man ut sina visioner i professionell ljudkvalitet utan att ta till en orkester?

 

Jag använder två olika program, dels ett rent notskriftsprogram som heter Sibelius. Det andra, som jag använder för att få bra ljud med är Logic Pro.

 

I Sibelius skriver jag bara mina noter och partitur (orkesterns stämmor samlade på ett papper), ljudet är gräsligt.I Logic kan man säga att jag har ett partitur bestående av midispår. Alltså:

 

Flöjter

Oboer

Klarinetter

Fagotter

Horn

osv....

 

Sen skriver jag ut midinoterna och bestämmer längd, anslag, artikulation och allt sånt. Vanligt orkestrering helt enkelt. Kunskap om instrumenten, stämföring med mera är otroligt viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gött! :) Håller själv på med ljudinspelning och mixning. En gång fick jag för mig att göra något liknande. Det slutade inte bra för mig.

 

Ska behålla dig i minnet inför något trevligt projekt. Hur lång tid brukar det ta att komponera? Som du kanske gissar har jag ingen aning, så ge gärna exempel på tidsåtgång vs. kvalitet/omfattning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gött! :) Håller själv på med ljudinspelning och mixning. En gång fick jag för mig att göra något liknande. Det slutade inte bra för mig.

 

Ska behålla dig i minnet inför något trevligt projekt. Hur lång tid brukar det ta att komponera? Som du kanske gissar har jag ingen aning, så ge gärna exempel på tidsåtgång vs. kvalitet/omfattning.

 

Behåll mig i minnet :)

 

När det gäller tiden är det svårt att säga exakt till exempel hur många minuter per dag man kan skriva. Ibland skriver man 10-15 minuter på en dag, ibland inget. Men jag vet att när man har tidspress så kommer kreativiteten snabbare än en vanlig slapp lördag. Men jag skulle gissa på att jag kan snitta på 2-3 minuter färdig musik om dagen. Vilket jag även vet är standard för många filmkompositörer: just 2-3 minuter färdig musik om dagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Hej Jonathan.

Du verkar ha rätt känsla eller smak på den sortens film musik jag är ute efter till min första promo vid. jag planerar att göra. Jag håller på att sätta ihopa ett film team.

Vi kanske kan snaka mera i PM.

 

Ha det bra så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...