Gå till innehåll

Ljudinspelning Canon Legria HF S21


HD-filmarn

Recommended Posts

Hej!

 

Här kommer några funderingar kring ljudinspelning på ovan nämnda kamera.

 

I dagsläget kör jag med kamerans inbyggda mikrofoner men funderar på att koppla in en extern sådan för att förbättra ljudkvalitén.

 

Kameran har två möjligheter till att koppla in en mikrofon. Dels en mic-ingång med vanlig 3,5 mm kontakt, dels ett minifäste på ovansidan. Jag har dock uppfattat det som att det enbart går att koppla in/fästa Canons egna tillbehör till detta minifäste. Är det någon som vet om detta stämmer och i så fall om det på något vis går att koppla in/fästa andra mikrofoner än Canons på detta fäste genom någon slags adapter?

 

Möjligheten att kunna koppla in och ta in ljudet via fästet är inte nödvändigt men det vore oerhört praktiskt att kunna använda det för att just fästa den tilltänkta externa mikrofonen.

 

Är det förresten någon som har erfarenhet av Canons Surroundmikrofon SM-V1 eller riktade stereomikrofon DM-100? Hur väl kan dessa två tänkas mäta sig mot andra tillverkare?

 

Sedan har jag, antagligen som alla andra, problem med inbyggda mikrofonen och ljudet då det blåser ute. Det krävs inte mycket vind för att det ska låta som man befinner sig på en forskningsstation på Sydpolen eller nått med isande stormvindar som blåser rätt in i kameran. Det går att ställa in känsligheten på mikrofonerna men då tappar man allt väsentligt ljud också och inte bara vindljudet.

 

Innan en extern mikrofon är införskaffad... finns det några smarta tips på hur man kan täcka de inbyggda mikrofonerna för att skydda mot vinden? Jag har provat med tillklippta bitar av en vanlig hushållssvamp som jag satte fast med gummisnodd runt främre delen på kameran. Inte vidare snyggt och inte heller något vidare effektivt efter testfilmning i blåst. Det vore mycket uppskattat om någon har tips på material att använda sig av samt hur tjockt man bör/kan täcka mikrofonerna utan att det blir uppenbart dovt ljud och kvalitetsförsämringar.

 

En sista fråga som också är den viktigaste. Vad har ni för tips på externa mikrofoner om man vill göra ljudupptagningar vid exempelvis flygdagar där det är mycket muller och buller och där man vill fånga detta på ett så realistiskt sätt som möjligt?

 

Kort sammanfattning av mina funderingar:

 

* Kan man fästa andra tillverkares externa mikrofoner i minifästet på en Canon Legria HF S21?

* Kan man täcka de inbyggda mikrofonerna med något bra material för att dämpa vindljud?

* Har någon provat Canons egna mikrofoner och kan skriva lite om dess prestanda?

* Vilken extern mikrofon kan lämpa sig bäst då man vill fånga ljudbilden på exempelvis en flygdag?

 

Tacksam för alla tips och råd!

 

Med vänlig hälsning

 

HD-Filmarn

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag äger själv en Legria och har till den kopplat in en Sony shotgun ECM-672 (kostar runt 4300:-) med hjälp av en övergång från mini-tele till XLR. Filmade på Gothenburg AeroShow 2010 med ett mycket gott resultat, både ljud- och bildmässigt.

Mikrofonen ser ut så här:

http://www.expandore.com/product/sony/Proav/model/accessories/Sony_Pro_Mic_2.htm

 

och på den har jag satt på en sk "Dead Cat", dvs en vindskyddspäls. Finns i olika storlekar och börjar väl på runt 400:- och ser ut så här:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4284611

 

Du kan göra om ditt minifäste till ett standardfäste med hjälp av denna adaptern:

DracoSystem Sko-adapter till Canon

http://www.scandinavianphoto.se/search/default.aspx?adv=1

 

Lycka till:-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag äger själv en Legria och har till den kopplat in en Sony shotgun ECM-672 (kostar runt 4300:-) med hjälp av en övergång från mini-tele till XLR. Filmade på Gothenburg AeroShow 2010 med ett mycket gott resultat, både ljud- och bildmässigt.

Mikrofonen ser ut så här:

Sony ECM-672, Electret Condenser Microphone ECM672

 

och på den har jag satt på en sk "Dead Cat", dvs en vindskyddspäls. Finns i olika storlekar och börjar väl på runt 400:- och ser ut så här:

Röde Vindskyddspäls "Dead cat" Video > Ljud > Vindskydd > köp den hos Scandinavian Photo AB

 

Du kan göra om ditt minifäste till ett standardfäste med hjälp av denna adaptern:

DracoSystem Sko-adapter till Canon

Digitalkamera videokamera systemkamera och fototillbehör! Vi utrustar fotografen

 

Lycka till:-)

 

Verkar som om länken till sko-adaptern inte fungerade i förra inlägget, försöker därför igen

DracoSystem Sko-adapter till Canon Video > Kameratillbehör > köp den hos Scandinavian Photo AB

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej Fredrik!

 

Tack för dina erfarenheter och tips på hur man kan lösa det utan att köpa Canons egna mikrofoner.

 

Jag ska kolla upp adaptern lite närmare!

 

Nu när jag ändå skriver kan jag ju passa på att fråga ifall du har något klipp från när du filmade på Göteborg Aero Show 2010 utlagt på Youtube? Skulle vara kul att se hur det blev :)

 

Mvh

 

HD-filmarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har tillgång till ett litet mixerbord så skulle du kunna köra med ett litet seperat mixerbord som du sedan kör in i 3,5mm. Fast det är om du har möjlighet. Det finns ett billigt alternativ i en Røde shotgun mikrofon som du kan koppla in i 3,5mm porten och sedan montera fast i "hästskon", den skulle jag mer rekommendera ifall du skall filma utomhus t.ex. flygdag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Johan!

 

Tack till dig också för lite tips på mikrofon. Jag har provat att köra med en extern mic från Sony och testade att spela in lite musik vid ett live-uppträdande. Micken hade då medföljande vindskydd på.

Jag provade också att spela in en annan låt som bandet körde och använde då de interna mikrofonerna. När jag sedan kom hem för att lyssna på de olika inspelningarna upptäckte jag att det var mycket krispigare och klarare ljud i det klippet då jag använde interna mickarna. Kan ju bero på att den externa var lite felplacerad i och för sig.

 

Jag ska ta och läsa på lite om micken du nämner får se.

 

Tack för tipset!

 

/HD-filmarn

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...