Gå till innehåll

Att skicka filmer till utlandsfestivaler


BelGarion Raptor

Recommended Posts

Hej.

 

Har en brådskande fråga. Jag har hittat några intressanta festivaler i Tyskland, Polen och Finland som jag tänkte skicka min film till. Dessvärre läste jag i en hemsida eller forum, kommer inte ihåg, att om man ska skicka en VHS band för preview så ska man absolut inte skicka det genom Posten eftersom de skickar all post som Airmail (med flyg) och då röntgas alla paket vilket kan förstöra filmen. Hur ska jag skicka mina filmband då?

 

Har någon skickat filmer på VHS till utlandet och hur har det gått? Hur borde jag skicka, har funderat på DHL men det verkar hiskeligt dyrt.

 

Pliiz, hjälp till. De olika deadlines kommer allt närmare..

 

Tackar

Länk till kommentar
Share on other sites

En envisas med att VHS-band utan vidare håller för röntgen. Jag vet inte om posten använder samma röntgen som flyget (om de röntgar alls?) men jag har släpat mycket vanliga VHS-filmer genom röntgen på flyget utan problem.

 

Jag anser att största risken är någon stjäl filmen eller att paketet blir fördröjt.

 

Förr kanske oexponerad film blev förstörd men nuförtiden är inte det heller nått problem. Kanske det du hört talas om?

 

DHL är inte bättre i så fall, den transporteras ju på samma sätt som postens paket, dvs flyg. Förutom att det kostar pengar. Både posten och DHL måste förtullas, men DHL sköter all förtullning åt dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

nåväl, jag har iaf skickat iväg ett band idag.

 

Ringde till DHL och frågade om det gick att skicka till Tyskland utan flyg o visst går det men det skulle ha blivid tokdyrt. Dessutom tar de inte försändelser från privatpersoner. Så tji fick jag

 

Ringde sen till Schenkers logistic för att kolla med dem. Där undrade de om jag var riktigt frisk för att för det första så börjar "pallplatserna" från 100 kg och isf skulle jag få betala rätt saftigt. Dessutom, så tar de inte heller privatpaket..

 

Tillbaka till Posten då. Kundtjänst bekräftade att det är bara flyget som gäller. Alla paket röntgas inte utan de gör s a s stickprov. 1 på 1000 o så (inom EU).

Inte heller behöver man tulldeklarera om paketet rör sig inom EU vilket var ju bra (stickproverna är rejält mycket oftare när paketet går över EUs gräns)

 

Så jag packade bandet i en sån mjuk kuvert och skrev på att innehåller videoband och att no commercial value o så iväg.. 98 spänn (hmm, rätt saftigt ändå.. jag måste ju ändå eventuellt skicka beta bandet också)

 

så så var det med det..

Länk till kommentar
Share on other sites

På den tiden jag sysslade med att skicka mjukvara kors och tvärs i världen på floppy disk så brukade man skriva "Magnetic media - do not x-ray" på kuverten/paketen. Om det gjorde någon skillnad vet jag inte, och om röntgen ens påverkar band eller diketter har jag inte heller någon aning, men så gick det till då i alla fall...

 

UPS och FedEx borde väl annars kunna skicka mindre paket om man inte vill anlita posten? Risken är väl snarare att Tom Hanks får tag på det och kraschar på någon öde ö...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...