Gå till innehåll

Frågor om regi och filminspelning


Recommended Posts

Har kommit på fler frågor som jag skulle vilja få svar på...

 

1. Vad gör egentligen regisörrer? Vad ingår i deras jobb? Jag vet att de hjälper skådisarna lite, diskuterar med fotograferna och försöker gestalta berättelser... men vad mer?

 

2. Konstig fråga kanske, men hur gör film-teamet när en ny tagning sker? Alltså, jag menar, regissören ropar ju "tystnad, tagning", kamerorna sätts på och skådisarna börjar "jobba".

Jag undrar vad som händer under de fåtal sekunderna som mellan regissören ropar "tystnad tagning" och skådisarna agerar. Hur blir det senare i redigeringen exempelvis? Sätts kamerorna på EFTER att regissören har ropat "tystnad, tagning" eller samtidigt som han ropar, för om det görs samtidigt så kommer väl de två orden med i "filmen"...?

Hoppas ni förstår vad jag menar. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra frågor

 

1. Regissören ansvarar för allt som syns i bild i hela filmen. De vet när de har de bilder de behöver för dagen (för att berätta historien). Skådespelare är ett gissel man är tvungen att ha och göra med när man gör film.

 

2. Inspelningsledaren ropar tex: tysnad!, redo?, ljud?, kamera? och var så goda. När tagningen sker så ser alla till att sina jobb sköts bra. Fotografen försöker fånga allt på bild, ljudkillen/tjejen försöker få det bästa ljudet osv. Att orden från teamet kommer med i materialet gör ingenting, allt ska ju klippas sen : )

Länk till kommentar
Share on other sites

2. Lite mer exakt brukar inspelningsledaren ropa: Är alla klara för tagning? (alla är tysta om man är redo) tystnad tagning! Kamera! (det är ett lite missvisande kommando för att ljud ska starta bandaren).

Ljud svarar "ljud går" eller liknande.

Sen läser oftast cfotot klappan tex "ett kolon två första".

Då vet fotografen att det är dax att starta kameran, och när den går ropar fotografen "speed" eller "klapp".

Då vet cfotot att man ska slå klappan.

Sedan väntar regissören på att fotografen dragit skärpan och frameat bilden rätt och ropar " klar".

Då är det fritt fram för regi att ropa " varsågod". Alltså blir ljudklippet lite längre än bilden. Det kan vara lite olika kommandon och det viktiga är att man pratat innan om vem som säger vad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...