Gå till innehåll

Recommended Posts

Lördag 21 maj är det dags för årets "Kulturnatta" i Umeå, men redan idag börjar en "kick off-vecka". Temat för årets Kulturnatta är "Det nordliga", och med anledning av detta har aktörer från Norrbotten, Västernorrland och Jämtland bjudits in, förutom givetvis aktörer från Umeå och Västerbotten. I veckan är händelserna koncentrerade till det nybyggda Glashuset på Rådhustorget, men under Kulturnatta kommer evenemang att finnas över hela Umeå.

 

Måndag 16 maj

 

(Visas flera gånger under dagen) Outside in

En film av Tove Skeidsvoll och Petrus Sjövik. Cecilia dansar inne i en skog. Hon rör sig framför ett filmteam som regisserar hennes rörelser. Till slut får Cecilia nog och hon beslutar sig för att gå sin egen väg.

Sverige, 10 min, dansfilm, 2011.

 

20.00, Film: Saraplatsen, en film av Peter Sundqvist

Novellfilm, 42 min. Utspelas i Umeå mellan 1980 och 1983. En ung kvinna försvinner under mystiska omständigheter. Någon spelar in ljud på kassettband som verkar ha med försvinnandet att göra.

 

Torsdag 19 maj

 

10.45-12.00, ÖKKV visar film

Arr: ÖKKV, Världsklass 2015

 

15.00, ÖKKV visar film

Arr: ÖKKV, Världsklass 2015

 

Fredag 20 maj

 

11.00, Outside in

En film av Tove Skeidsvoll och Petrus Sjövik. Cecilia dansar inne i en skog. Hon rör sig framför ett filmteam som regisserar hennes rörelser. Till slut får Cecilia nog och hon beslutar sig för att gå sin egen väg.

Sverige, 10 min, dansfilm, 2011.

Arr: Norrlandsoperan, Film i Västerbotten, Botniafilm, Region Västerbotten

 

16.00, Film: Saraplatsen, en film av Peter Sundqvist

Novellfilm, 42 min. Utspelas i Umeå mellan 1980 och 1983. En ung kvinna försvinner under mystiska omständigheter. Någon spelar in ljud på kassettband som verkar ha med försvinnandet att göra.

 

17.00, Outside in

En film av Tove Skeidsvoll och Petrus Sjövik. Cecilia dansar inne i en skog. Hon rör sig framför ett filmteam som regisserar hennes rörelser. Till slut får Cecilia nog och hon beslutar sig för att gå sin egen väg.

Sverige, 10 min, dansfilm, 2011.

Arr: Norrlandsoperan, Film i Västerbotten, Botniafilm, Region Västerbotten

 

Kvällstid, Kortfilmer från Folkets Bio

Arr: Folkets Bio i samarbete med Studiefrämjandet

 

Mer information finns under dessa länkar

http://www.kulturnatta.com

http://www.umea2014.se

 

Välkomna!

Saraplatsen 03.jpg

Saraplatsen 06.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...