Gå till innehåll

DSLR eller XH A1 ??


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Funderar lite på vad som är det mest vettiga.. att köpa. Något svår fråga och kanske en smaksak med för den delen.

Men man brukar få bra svar på sina funderingar här!!

Vill i första hand visa filmen/filmerna på typ Youtube och Vimeo. Och allt ser ju bra ut på nätet.. Det ligger något i det i alla fall !!

 

Frågan är: Gillar filmkänslan som man kan få fram med DSLR, men jag tycker det kan se väldigt bra ut med typ en XH A1 med!

 

Och så var det då frågan!

 

Skall man satsa på en DSLR-utrustning eller en XH A1? Jag tänker att A1:an är ganska så komplett. Ett vettigt stativ och kanske en bättre mikrofon, sen är det bara att köra på och vara glad. Man kan ju hitta en sådan för under 20 beg. Och dessutom går det vad jag förstår att redigera på en dator med normalprestanda.

 

DSLR utrustningen drar ju iväg helt sanslöst. Ett beg 7D-hus går väl på runt 10. Sen en vettig glugg på det. Sökarlupp

axelstativ, followfocus ett variabelt nd mm. = DYRT! Sen är ljudet fullständigt katastrofalt. Då får man köpa ljudprylar för en hel del tusenlappar. Tänkte mig typ: Fostex FR 2-le (sett beg för runt 3500:-) Röde NTG-2 Mikbom kablar mm mm Det går lätt 10 000:- på det. Sen skall det redigeras.. Då funkar det inte med vilken hemdator som helst! Behövs en värstingdator för att det skall flyta. Vad kostar en sådan? En hel del!

Det är klart, man får ju både film och stillbildskamera i ett, men man får verkligen hosta upp rejält med slantar för det.

 

Man kan ju köpa en XH A1: och en 40D eller 50D och ändå komma betydligt billigare undan.

 

Någon som kan visa vägen.. är helt i valet och kvalet! Det kanske finns bättre alternativ än A1:an. A1s finns ju med.

Vet inte om det är någon större skillnad på dom två?

Några andra kameramodeller som man kan hitta beg för typ max 25?

 

Väldigt tacksam för svar!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite äpplen och päron i din jämförelse, ska du jobba seriöst med kortfilm så behöver du bom, bommik, ljudinspelning, axelstativ, followfocus till XH-A1 också. Och ska man ska göra enklare inspelningar så kan man klara sig med betydligt billigare utrustning än Zacuto-klassen... Ett DSLR-paket som motsvarar XH-A1 skulle vara Canon 550D med 18-200mm, två fasta ND-filter, en Videomic Pro, en LCDVF lupp, en Beachtek XLR-adapter, Magic Lantern. Tillsammans kostar det ca 15.000 nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort några filmer med bl a XH A1 både i DV och HDV lägen. Den funkar bra för mig men jag kan tänka mig att många tycker att det är en ålderdomlig lösning med en kamera för band. Jag har över 200 kassetter med källmaterial liggande som jag ser som en tillgång förutsatt att man har ett register som talar om vilken kassett och var på bandet en viss detalj kan hittas. Att läsa in banden är ju också en långvarig process som dessutom kräver plats för lagring. Jag har ca 5TB ext disk för sådant som jag använder men ser kassetterna som min säkerhet om någon disk krånglar.

 

Ett plus med XH A1 är också de två xlr-kontakterna som fungerar bra med olika anslutningsalternativ.

 

Målsättningen med videoproduktionen är väl slutligen den mest avgörande för investering i ny utrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Tack för era svar.

 

Jo det är klart StenR, du har rätt i det. Men det känns som att det går att köra hyfsat utan en hel hög med extra tillbehör med A1:an. DSLR utrustningen är däremot helt beroende av en hel del extraprylar om det skall bli något överhuvudtaget. Sen är en av anledningarna att filma med dslr, för mig, just det att man kan använda den som stillbildare med. Och då känns 550D som en leksak tycker jag. Extremt plastig, minimalt hus, dålig eller näst intill ingen vädertätning, ingen övre display, 9 af/en kors och så 3,7 b/s! = mindre skoj..!!. Så om jag satsar på DSLR, vill jag ha ett bättre hus än 550.

Och du har helt rätt i att man inte behöver köpa Zacutoprylar. Det har kommit en hel uppsjö med vad som verkar vara prisvärda alternativ.

Jag vet inte, men Beachtek har man ju hört lite si o så om. Vissa säger att dom är bra, andra att det är skrot.

Tack Pehrbau för ditt svar med. Tycker inte det känns så extremt gammalmodigt. Dessutom är ju banden en bra backup om det skulle hända något i datan. -Och precis, den har XLR med matning och allt redan. Man behöver inte springa iväg och komplettera med det det första man gör.

Vet inte riktigt vad det blir..! Vi får väl se!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker inte att det jag räknade upp var en "hel hög" med prylar. Beachtek är väldigt etablerade men kolla in konkurrenten JuicedLink också.

 

Vad man än tycker om bandkameror (jag gillade arbetsflödet så länge jag filmade med min HV20) så kommer de att försvinna snart, vi vet inte ens om nya Final Cut kommer att stödja band. Jag gillar också att få gratis arkivex men det går också att arkivera genom att skriva till en dv-enhet från datorn: http://www.macupdate.com/app/mac/10521/dv-backup.

 

Om du vill ha en bättre stillbildskamera så byt ut 550D mot 60D, 7D eller 5D Mk II, det blir fortfarande billigare än en ny XH-A1. Eftersom jag i första hand filmar med min 550D och inte när det regnar och jag fotar inte sport så tycker jag att ett batterigrepp räcke rlångt för att göra kameran mer hanterbar. Man får ha en budget och köpa därefter.

 

DSLR kommer i fortsättningen också inte vara lika bra videokameror som videokameror,och nya kameror som AF100 och FS100 är inte så bra som stillbildskameror. Om jag inte eftersträvade litet skärpedjup och högre ljuskänslighet så skulle jag också köpa en videokamera istället och ha en separat stillbildskamera. Det troliga scenariot är jag kommer att att göra nollbudgetprojekt med min 550D och större projekt med en lånad/hyrd/delägd dyrare videokamera med utbytbara objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, vill man filma billigt med dslr så kan man ju köpa sig en 550 och bara använda den till film. För filmkvaliten är väl densamma som på 60d och på 7:an. Så kan man ju investera i en bättre stillbildare. Och det som känns bra med minneskort är att man kommer ifrån alla rörliga delar som bandtransport etc. Allt sånt slits ju med tiden eller blir känsliga för fukt och så.

Har lagt frågan här innan om XLR-adaptrar. Här är ju ett par medlemmar som är helt fanstastiskt duktiga på allt vad som har med ljud och göra. Christian Van Cane och Luzer verkar ha extrem koll på det där.

Där finns väl en modell med 48v matning? Frågan är bara vilken som känns smartast, en sådan eller en Fostex FR 2le. Har sett sådana begaganade på filmprylar.se för runt 3000:-

 

Men jag tackar dig StenR. Du verkar ha vettiga förslag och ideer. Jag är så glad att detta forumet finns!!

Länk till kommentar
Share on other sites

10k mer så har du AF100.... Verkar va en riktig lirare till kamera faktiskt. Sen kan man ju ha personliga åsikter om m4/3-formatet, men ja, det är mycket man får för priset (och slipper allt krimskrams som DSLR, mer eller mindre, kräver).

 

...eller vänta på 5DMk3 och hoppas att Canon fixar alla barnsjukdomar och levererar en superb videokamera, men det är ärligt talat inte speciellt troligt. Den kommer hur som helst definitivt inte att ha XLR... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om den ens begåvas med en futtig hörlursutgång..! Undrar om inte 7D mark 2 kommer före 5:ans uppdatering.

5D är mer proffsig och Canon tenderar att behålla sina proffshus i evigheter. Kolla bara på 1Ds mark 3..! Den är ju snart antik.

Och både 60 och 600:an är ju här! Skall bli intressant att se. Det är ju bara vad jag tror !!

Tack för tipset på den andra kameran. Skall ta och kolla upp den.

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok...

 

Tänkte lägga in ett inlägg.

Mitt förslag är att "nergradera" ditt förslag från en XH-A1 till en mindre kamera. Om nu inte storleken har betydelse.

 

Det finns två nackdelar med mitt förslag. Det första är att denna kameran inte har XLR, utan vanlig minitele. Den andra är att den har en ratt för fokus, iris etc. som är lite seg. Men denna nackdel är inte så jobbig som det låter då man ändå måste ställa in kameran innan man tar scenerna.

 

Fördelarna är däremot markant fler.

 

Det första.. det är inga band i kameran. Jag tänkte lite som en del gör här innan... band är bra.. men.. efter att ha kört med minne i en Sony EX1a nu i snart ett halvt år så vill jag aldrig gå tillbaka till band mer! Utan band = billig arkivering på vanliga skitdiskar, inga bandskador, snabbt att hitta vad man söker, lätt att ta bort klipp på fält, ingen spolning etc. etc. Mitt kameraförslag har ett inbyggt minne på 96GB som räcker ett tag. Sen är det bara att ploppa in mer SD minnen om det inte gör det. Och tar minne slut, då ploppar du bara en en extern liten HD (läs... utan dator!) och för över det inspelade materialet till disken.. tada.. nu har du tomma minnen..

 

Det andra... det är ingen HDV komprimering, halv HD pixel, felk 25p i en 50i signal etc. Kameran kör riktig 25p, men även 50p i full HD 1080!

 

Den har marcro. Dvs. då kan få ett snyggt skärpedjup i dina bilder utan 35mm adapter!

 

Kameran är mycket ljusstark.

 

Kameran har en sjuk bra stabilisering om du kör handkamera någon gång.

 

Jag skulle kunna fortsätta ett tag med fördelarna... Och priset? runt 12k komplett (+ extrabatteri och ev. SD minnen + mik och det du ändå måste ha oavsett kamera). Kameran jag tänker på är Sonys nya CX-700VE som kom förra månaden. Fick fingrarna på en sådan här för en vecka sedan.. jag älskade den även om jag hatar småkameror. Står själv inför ett nytt kamerakomplement (endast som inklippsbilder) till min EX1 och funderade på en 550D alt. 7D länge, men när denna kom i min han så är jag kluven..

 

Så är inte storleken eller XLR ett absolut krav.. ta en titt på denna.

http://www.sony.se/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-cx700ve

 

/Julia

Länk till kommentar
Share on other sites

Den ser riktigt bra ut! Tack för ditt förslag. Jag håller alla dörrar öppna.. Bara lite smått irriterad på att inte DSLR utvecklingen kommit längre till dags datum! Det ser helt fantastiskt ut, speciellt med en riktigt ljusstark kort glugg. Bättre filmlook än så är det svårt att komma! Men det har ju sina baksidor med. Har gått och spetsat på en 7D ett bra tag nu, men sen insåg jag hur mycket "runtomkring-prylar" det kommer att behövas och då blev jag lite osäker. Det kanske är allra smartast att ligga lågt ett tag till och fila på mina kortfilmsmanus ytterligare! Det känns som det fullständigt exploderar på tekniksidan just nu. Det som är superduper idag är näst intill ålderdomligt ett par månader senare. Sen är det ju bara så att man kan inte vänta hela livet. Det kommer ju att spotta ut bättre prylar hela tiden. -Utveckling..!!

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

CX700 verkar vara en sjukt bra konsumentkamera, äntligen tar Sony upp striden mot Panasonic TM700/TM900 och erbjuder inte bara 25p utan också 50p med 28mbps och desustom zebra och peaking, något som visst inte den proffsvarianten MC50 har. Det som saknas är väl plats för fler knappar som man slipper leta runt i menyerna men då krävs en större kamera. Fast sensorn är ju liten (som HV40 ungefär) så ljuskänsligheten och skärpedjupet (utan macro) blir ju därefter.

Länk till kommentar
Share on other sites

CX700 är faktiskt mycket ljuskänslig även om sensorn är relativt liten. HV20/30/40 har inte en chans mot CX700 (har en HV30 liggardess som är katastrof i jämförelse). Och då pratar vi inte om att kameran gianar! Den slår t.o.m. min EX1a med hästlängder.. :/

Det är bara den där menysystemet som jag inte gillar... men.. man kan inte få allt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle personligen akta mig för att 2011 köpa en ny kamera med DV-band som inspelningsmedia. Hur länge stödjer redigeringsprogrammen loggning av DV? Har precis haft ett gräl med min svärfar då han köpte en Canon XL H1S för ca: 80000:-. Fatta hur mycket kamera man får för det.. Vem köper en en sex år gammal bil för nypris?

 

Är kameran i bra begagnat skick till bra begagnat pris är det en helt annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

10k mer så har du AF100.... Verkar va en riktig lirare till kamera faktiskt. Sen kan man ju ha personliga åsikter om m4/3-formatet, men ja, det är mycket man får för priset (och slipper allt krimskrams som DSLR, mer eller mindre, kräver).

 

...eller vänta på 5DMk3 och hoppas att Canon fixar alla barnsjukdomar och levererar en superb videokamera, men det är ärligt talat inte speciellt troligt. Den kommer hur som helst definitivt inte att ha XLR... :)

I så fall verkar ju NEX-FS100 möjligen lite vassare. AF100 är ju heller inte direkt skjutklar i grundpris. Behövs många tusenlappar till för att få en användbar kamera..
Länk till kommentar
Share on other sites

Du har nog rätt! Det känns instinktivt fel med band i dagens läge. Får väl hänga med i utvecklingen! Jag kommer nog att satsa på en 7D ändå! Det finns redan en hel del konkurrens mellan tillbehörstillverkarna och det kommer med ganska stor säkerhet att komma in fler på den marknaden. Då blir priserna snabbt mer verklighetsanpassade. Undrar vad som händer med Zacuto då.. Jag menar, 24000:- för en followfocus! Det kan ju omöjligt stå sig i längden! Hur otroligt proffsig den än må vara..

Länk till kommentar
Share on other sites

j3n5: Snarare tvärtom! FS100 har både rolling shutter & avsaknad av ND-filter. AF100 är faktiskt jäkligt mycket kamera för priset. Kolla Philip Bloom's nya jämförelse FS100/F3/Af100. Han verkar måttligt imponerad av FS100 (och då är han ju killen med nyktra åsikter). Men som sagt, sen är det ju inte världens roligaste sensor inuti en AF100 och du får samma bildkvalité ur en GH2 för en fjärt av priset... choices, choices!

 

Själv kommer jag enbart satsa på fullformat nu, känns så ovärt att lägga pengar på t.ex. m4/3 objektiv och sen har man varken andrahandsvärde eller kan använda dem på annat....... t.ex. nu sitter jag här med en massa vintage-objektiv som var fantastiska på GH1 men i bäsa fall si-sådär på 5Dmk2. Och visst blir problematiken det omvända också, vill man kunna använda sina Canon L på m4/3 så får du köpa elektronisk adapter för $700... styck....

 

APS-C är ett mycket bra format. Balans mellan prestanda & pris. Så för de flesta är det bästa valet, tveklöst. Jag har börjat gräva ned mig i astrofotografering dock, då är fullformat med sina stora, ljuskänsliga pixlar guld värt. Men ja, är man på budget för enbart en kamera så är APS-C ett säkert kort, det är här för att stanna, och riktigt riktigt fina objektiv till detta format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som du säger så är stor sensor = dyr optik. Håller också på att fundera kring APS-C men sitter fast med en hel del fin Nikkor-optik. Filmar för närvarande med D5100, men känner att Nikon har lite kvar till Canon och Panasonic. Hoppas verkligen på en filmande uppföljare till D300s inom en snar framtid. Follow-focussystem behöver inte vara så dyrt som Zacuto. Jag har hört om många som kommer långt med märken som IndiSystem, mm. ( http://indisystem.com/ )

 

Jag tror dock att många seriösa filmare på amatörnivå längtat efter en kamera som FS100. Många vill ha möjlighet till objektivbyte men efterfrågar samtidigt bländarautomatik och autofokus. För ett riktigt billigt pris med tanke på sensorn får du en point & shootkamera som slår det mesta i prisklassen. Vill du bygga ut så har du massor med möjligheter. Kameran fungerar alltså både på amatör- och proffsnivå. Jag tycker det gör FS100 unik för tillfället. Dock är ju AVCHD alltid något av ett problem på denna nivå. Visst går det att få ut riktigt bra bild, men formatet har sina begränsningar. Detta gäller dock både FS/AF100..

 

Istället för en XH A1 skulle jag alla dagar köpa en XF100 ( http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11234971 ). Då får du .MFX format med 4:2:2 istället för HDV. de kopplingar/reglage som behövs finns och kamerans format lockar verkligen. Dessutom verkar sensorn prestera riktigt bra..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte sett några synpunkter på skillnaden mellan 3 och 1 sensor och egenskaperna vad gäller färgseparation och mättnad.

 

Inte heller har någon nämnt något om betydelsen av kamerans vikt. Om man någon gång tvingas använda kameran utan att montera den på stativ märks det stor skillnad mellan liten (lätt) och större (tyngre) kamera. Vad man kan göra med en lätt liten kamera är att montera den på en någorlunda tung några decimeter lång stång för att öka den mekaniska trögheten och därmed stabiliteten. Men det kanske inte heller finns tid till vid tillfället.

 

Banden är naturligtvis en stor nackdel men jag tror nog att det kommer att finnas kvar band och nödvändiga verktyg för hantering ett bra tag till. Se på CD-skivan från tidigt 80-tal som fortfarande finns kvar och används.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den gamla sanningen om att tre sensorer (oftast 3ccd) är bättre än en verkar inte alltid gälla längre. Vid DSLR-filmning gnäller ingen på avsaknaden av tre sensorer. Dessutom är det numera snarare en kompromiss mellan sensorstorlek och prisklass. Vikt på kameran är en sak som varierar kraftigt utifrån ens egna preferenser. Vill man ha en stabil kamera är en fet axelkamera att föredra. Vill man ha en mobil kamera kan man ju snegla mot Canon XA10/XF100, JVC HM100, Panasonic HMC41, men då är nog inte en handhållen, stabil filmning prio 1.

 

Sen är det klart att jag hellre ser att min videokamera har tre sensorer än en, om de är i samma sensorstorlek. men frågan är om jag för mitt bruk kan motivera en prisskillnad från t ex Canon XF100 till Canon XF300.

Länk till kommentar
Share on other sites

...Istället för en XH A1 skulle jag alla dagar köpa en XF100 ( http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11234971 ). Då får du .MFX format med 4:2:2 istället för HDV. de kopplingar/reglage som behövs finns och kamerans format lockar verkligen. Dessutom verkar sensorn prestera riktigt bra..

 

Hur bra klarar XF100 vibrationer utan att geléa och panoreringar utan skevning? XHA1 är ju inga problem att panorera med, eller filma när underlag vibrerar eller är lermark som gungar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En klar fördel med XF100 är givetvis 4.2.2 även om jag hade föredragit en CCD sensor jämfört med en CMOS pga skillnaden i samplingsteknik av signalen. En annan fördel är att slippa den mekanik som kassett innebär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...