Gå till innehåll

Vad använder proffsen för laptops?


Reflection

Recommended Posts

hockey och fotbollsproffsen har nog en dyr acer från en känd biltillverkare. eftersträvar dyra maskiner för att göra av med alla pengar de har.

dataproffsen kör ju linux och vilken dator som är bäst där vet jag inte.

gamerproffsen kör prestanda enbart, en riktig arbetshäst och luite klumpig. säkert dell eller hp. eftersträvar grafikkort, processoroch minne. och upplösning.

politikerna och främst miljöpartister kör mac. för märkets skull. då status är viktigt inom politik. om dom nu räknas till proffs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå visst använder de laptops, men sällan för tyngre redigering.

Vilken modell beror lite på vad de kör i övrigt. MacbookPro används säkerligen av ett gäng. HP har några schyssta mobila workstations med MercuryEngine kompatibla Quadrokort som nog gör det smidigt att jobba i CS5.

 

Minne och snabba processorer kan man inte få för mycket av

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom han frågade på ett filmforum förutsätter jag att han inte menade hockey proffs eller gamer proffs mm. Jag är också nyfiken på vad som krävs för en laptop som ska klara av att redigera hd-filer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom använder inte laptops.

 

Eftersom jag tror jag förstår andemeningen av frågan så håller jag med till stor del. Laptops förkommer väldigt sällan av förklarliga skäl. MEN när de väl ändå förekommer så är min erfarenhet/uppfattning att det är mest MacbookPros och kanske HP workstations/elitebook.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom han frågade på ett filmforum förutsätter jag att han inte menade hockey proffs eller gamer proffs mm. Jag är också nyfiken på vad som krävs för en laptop som ska klara av att redigera hd-filer.

 

jag var bara ute efter en definering av proffs. film är också väldigt vagt definerat. det kan vara allt ifrån redigering till manusförfattande/producerande till inspelning platsfoto, storyboard mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom använder inte laptops.

 

Jo, visst gör vi det. Jag har två Dual2core Acer-datorer, en samarbetspartner till mig har en HP. Jag redigerar 90% på den bärbara. Jag inser dock även vissa fördelar med stationära datorer, men nu har jag haft stort behovav att vara mobil några år, och då är en bärbar dator bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan en laptop funka för att klara av offlineredigering men eftersom du ändå brukar vilja ha extra hårddiskar riktigt tangentbord två stora skärmar etc så finns det ingen större mening med en laptop men det är klart det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar med en 15" MacBook Pro från 2009. Inga extra skärmar eller tangentbord. Jag skulle absolut inte ha något emot en kraftig stationär med många stora skärmar men tills jag får råd med det, så fungerar det så här också. Jag köpte en bärbar för att jag jobbar en del utomlands också.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag var bara ute efter en definering av proffs. film är också väldigt vagt definerat. det kan vara allt ifrån redigering till manusförfattande/producerande till inspelning platsfoto, storyboard mm.

 

Okej lite långsökt av dig tycker jag. Vi är på ett filmforum och det är normalt sett bara vissa verktyg som är hårdvarukänsliga.

Ämnet har tagits upp tidigare, och det finns ganska tydligt definierat vad "proffs" innebär formellt.

 

"Proffs", professionell är någon som har en profession

Eller för att citera wiki: Begreppet professionalism särskiljer de som utövar något yrkesmässigt från de som utövar samma sak som hobby, vilka benämns lekmän eller amatör.

Värt att nämna är att formellt inbegriper inte begreppet proffs direkt i något med hur duktig man är. Utan, får du betalt för det du gör är du i princip professionell.

Att man sen inom vissa yrkeskategorier kopplar proffsen till de bästa är en annan sak. Inom de kreativa yrkena behöver detta absolut inte stämma.

 

Alltså: "Vad använder proffsen... = vad använder den yrkesgrupp som får betalt för att jobba..."

 

Om vi sedan generaliserar lite så kan man tydligt se vilken grupp inom filmyrket som är mest mån om vilken hårdvara man använder. Så det borde inte vara så svårt att gissa att trådskaparen vill få information om bärbara datorer som yrkesmän/proffs redigerar video/film/effekter på. Jag tror ingen kommer behöva veta vilken hårdvara en hockeyspelare(!), manusförfattare eller producent sitter på, då verktygen inte är i närheten så krävande som ett redigeringsprogram är.

 

 

MEN till syvende och sist, ja, det skadar absolut INTE med att vara tydligare i rubrik och inlägg. Hade trådskaparen varit mer tydlig hade denna diskussion aldrig behövt uppstå. Jag tycker flertalet är väldigt lata när det gäller att framhäva vad de är ute efter i sina trådar. Vilket ibland generar flera inlägg pga. misstolkningar och/eller där något måste förklaras 2-3 gånger innan de som ska svara på grundfrågan förstår vad frågan handlade om egentligen.

 

och så en smiley :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hockey och fotbollsproffsen har nog en dyr acer från en känd biltillverkare. eftersträvar dyra maskiner för att göra av med alla pengar de har.

dataproffsen kör ju linux och vilken dator som är bäst där vet jag inte.

gamerproffsen kör prestanda enbart, en riktig arbetshäst och luite klumpig. säkert dell eller hp. eftersträvar grafikkort, processoroch minne. och upplösning.

politikerna och främst miljöpartister kör mac. för märkets skull. då status är viktigt inom politik. om dom nu räknas till proffs.

 

Haha ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, visst gör vi det. Jag har två Dual2core Acer-datorer, en samarbetspartner till mig har en HP. Jag redigerar 90% på den bärbara. Jag inser dock även vissa fördelar med stationära datorer, men nu har jag haft stort behovav att vara mobil några år, och då är en bärbar dator bra.

 

Dual core? Det måste ju gå hur segt som helst i videoredigeringsprogrammen? På den stationära har du väl 4-kärnig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag tror jag förstår andemeningen av frågan så håller jag med till stor del. Laptops förkommer väldigt sällan av förklarliga skäl. MEN när de väl ändå förekommer så är min erfarenhet/uppfattning att det är mest MacbookPros och kanske HP workstations/elitebook.

 

Vad jag har förstått är det en processor som minst är 4-kärnig som lämpar sig för videoredigering. Och mycket minne både ram och hdd. Ska man då sitta på en macbook pro med en 4-kärnig processor (som inte ens heller var tillgängliga förrän sent 2010) och ha mycket ram så lär dessa människor vara urfattiga! Kör man PC landar man hälften av det priset. Plus att grafikkorten är usla på macbooks. Det är inte förrän nu de har kommit i 1GB.

 

Såvida inte proffessionella videoredigerare inte bryr sig om processorn(!) utan köpte en 2-kärnig mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att vara extra tydlig:

 

När proffessionella filmklippare/specialeffektsanimatörer inte har tillgång till sina stationära trotjänare, vad sitter de då och redigerar på? Och dem som bara redigerar laptop - vad har de i burken?

 

 

Allt blir mer och mer mobilt och de bärbara datorerna blir bara bättre och bättre så att redigera på en sådan kan inte vara helt fel. Tänk bara 5 år tillbaka. Det som var snabbt då är långsamt nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag har förstått är det en processor som minst är 4-kärnig som lämpar sig för videoredigering. Och mycket minne både ram och hdd. Ska man då sitta på en macbook pro med en 4-kärnig processor (som inte ens heller var tillgängliga förrän sent 2010) och ha mycket ram så lär dessa människor vara urfattiga! Kör man PC landar man hälften av det priset. Plus att grafikkorten är usla på macbooks. Det är inte förrän nu de har kommit i 1GB.

 

Såvida inte proffessionella videoredigerare inte bryr sig om processorn(!) utan köpte en 2-kärnig mac.

 

1. Vad som lämpar sig, och hur det verkligen ser ut behöver inte vara några synonymer. Det finns säkert en rad olika faktorer som prioriteras annorlunda från företag till företag.

 

2. En majoritet av "proffsen" använder sen länge främst två redigeringsprogram; Avid eller Final Cut Pro, - ingen av dem har (fram tills nyligen), stöd för många kärnor och mycket minne.

Glöm inte bort att stabilitet ibland väger tyngre än prestanda. Dagens Final Cut klara inte alls att ta till var på den snabbaste Macen idag. (FCP X hoppas vi löser den flaskhalsen) Avid vill hellre ha dedikerad, testad, och specifika lite äldre drivrutiner än det senaste/snabbaste. Och sen ger man fan i att ändra i hårdvaran.

Premiere och möjligen Vegas är egentligen de enda (semiproffs-programmen) som idag tar till vara på (i princip) allt du kastar i datorn.

 

3. Med tanke på vad en axelkamera kostar idag så är priset på en Macbook Pro inget man åjjar sig över. Visst är du ensam eller två, tre stycken i företaget så omsätter man säkert inte så mycket och då är det säkert vanligare att man försöker snika på datorn. Men urfattiga, nä, isåfall tar man för lite betalt, eller tar ut för mycket i lön. En Macbook Pro är dessutom inte så mycket dyrare än sina motsvarigheter på PC-sidan. Du vinner inte några 50% i skillnader. Jämför du med en 50% billigare dator så är det konsumentdatorer och då tummar du på andra faktorer (t.ex. stabilitet, hållbarhet, livslängd, certifiering etc.) som spelar roll när man lever på sitt verktyg och yrke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dual core? Det måste ju gå hur segt som helst i videoredigeringsprogrammen? På den stationära har du väl 4-kärnig?

 

Vad är segt? Går det fortare att se på 5 min film på en 4-kärnig processor. Jag vill hävda att det även tog 5 min på den tiden jag redigerade med en stationär PIII. :)

 

Mycket stor del av redigeringsarbetet är också manusarbete, administration etc.

 

Håller också med Kimster, det är kul att läsa mogna inlägg här. Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar. Nästan så att jag börjar luta åt åt en i5:a, att det borde räcka + att det är värt pengarna till skillnad från de dyra i7:orna.

 

Vad är segt? Går det fortare att se på 5 min film på en 4-kärnig processor. Jag vill hävda att det även tog 5 min på den tiden jag redigerade med en stationär PIII. :)

 

Ju snabbare processor desto mindre tid tar det att utföra de olika kommandona. Man slipper vänta på att datorn ska "tänka" och ibland nästan frysa och hänga sig (på väldigt maskinkrävande saker).

Hittade en sida från amerika, en amerikan som ger råd om datorer, någon form av expert. Han hade testat videoredigeringsprogram med en 4-kärnig processor med omdömet "it's flying." Tydligen ska det flyta på väldigt mycket bättre.

 

Håller också med Kimster, det är kul att läsa mogna inlägg här. Tack.

 

Ironi? En liten pik till mig? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ironi? En liten pik till mig? ;)

 

Har ej analyserat vilka bidrag du skrivit, mer än att de inte tillförde så mycket just i denna tråd. Men generellt är det så många omogna tonårsinlägg i forumet att det är lätt att tröttna. Sen finns det ju vissa personer som alltid skriver mogna och seriösa inlägg, och de gör att det är värdefullt att läsa detta forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som de flesta redan har sagt: Laptops förekommer näst intill aldrig när det pratas videoredigering.

 

Men skulle du vara tvungen att använda en laptop så skulle nog en Macbook Pro duga fint till lite mindre redigering (Rekommenderar inte under Pro modellen till redigering). Annars en laptop med minst en i5 processor (rekommenderar i7:an) och minst 4gb ram borde inte ha större problem med mindre projekt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...