Gå till innehåll

Canon EOS 600D/550D/7D Överexponering.


GrodiPutin

Recommended Posts

Jag har inte hunnit filma jättemycket med 600D ännu men jag har testat lite och jag har fått flera överexponerade klipp.

På kamerans lcd ser det jättefint ut men när jag äntligen ska få redigera blir jag brutalt nedslagen av de groteska överexponerade klippen.

Är det någon som har något tips på hur man ska exponera utan att bara göra det aningen för mörkt på kamerans skärm. Jag har precis börjat använda Technicolors cinestyle och förhoppningsvis gör det saken lite mindre allvarlig.

(kan vara bra att nämna att jag brukar filma med helöppen bländare 3,5 för att få lite kortare skärpedjup.) :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan Magic Lantern (som är på gång för 60D) så kan man ju slå över till stillbildsläget, exponera som i filmläget och studera histogrammet och sedan slå över till filmläget igen. Eller så skaffar man en (dyr) monitor som har zebra. Om du förstorar bilden i LCDn eller använder en lupp så kan du nog se exponeringen lite ner.

 

Sen finns det ju faktiskt lägen när man måste överexponera, t ex ett utfrätt fönster som bakgrund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte jag vill använda magic lantern då jag inte gärna vill hacka osv, jag är bara 15 år så det tog sin tid att spara ihop till kameran.

Jag använde histogrammet idag och då får man ju lite bättre uppfattning. Det här med fönster och så är jag medveten om men jag har till och med haft problem när jag var i skogen en halvmulen dag och det tycker jag är ganska bra förhållanden. Man får väl helt enkelt ta och vara lite mer noggrann och försöka att inte lita på den annars underbara skärmen. Sen undrar jag också om någon vet något sätt att inte överexponera när man filmar ute en solig dag utan att stänga bländaren eller höja slutarhastigheten. Jag vill nämligen ha lite tufft skärpedjup, dock utan att överanvända det som vissa gör.

Sist men inte minst vill jag rekommendera Technicolors Cinestyle som verkligen räddar vissa scener. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver ett ND-filter på kameran för att inte överexponera i solljus, kolla här:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6238146&recurse=true

Du behöver ett filter för varje objektivdiameter och stepringar för att passa till flera. Alternativt kan du använda en Cokin-hållare. Proffsen använder matteboxar.

Det finns också variabla påskruvbara ND-filter som är lite dyrare men som ersätter flera separata filter, snabbare än att byta många fasta filter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver ett ND-filter på kameran för att inte överexponera i solljus, kolla här:

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6238146&recurse=true

Du behöver ett filter för varje objektivdiameter och stepringar för att passa till flera. Alternativt kan du använda en Cokin-hållare. Proffsen använder matteboxar.

Det finns också variabla påskruvbara ND-filter som är lite dyrare men som ersätter flera separata filter, snabbare än att byta många fasta filter.

 

Ja det hade jag glömt, jag kollade på såna för ett tag sen och jag får väl ta och skaffa ett. :)

Tack för alla svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...