Gå till innehåll

Stativ till kamera


X-Cross

Recommended Posts

Hallå! Jag har nyligen börjat med "riktigt" film efter att hållit på med animation och machinima i några år. Jag filmar med en Canon 550D vilket fungerar utmärkt. Men nu funderar jag på att köpa ett stativ till kameran, har ingen aning om vilket men jag kommer använda det när jag filmer, inte för att ta kort. Någon som har någon aning vilket stativ som borde passa? och jag antar att man bör använda ett annorlunda stativ när det gäller rörliga bilder? Har inte stor koll på sådant alls men lite hjälp vore awesome!

 

Tack! ha de bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en liten budget så kan du lägga 7-800kr på ett Velbon C600. Klart dugligt. Enda där det inte riktigt håller är om du ska filma av längre förlopp på en väldigt rörlig plats eftersom stativet inte väger så mycket.. Men det kan lösas med lite vikter...

 

Bra separat pan/tilt och kommer upp ganska högt. Vattenpass!

 

Det du främst ska kolla efter vid köp av videostativ är att det tilt och panorering skall vara separata från varandra så att du kan låsa den ena för jämnare pan/tilt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett Velbon C600, kostade 769:- på Expert tror jag. Det är jättebra och har även fungerat jättebra! Det ända som du bör tänka på är att när du panar eller tiltar så MÅSTE du hålla i ett av benen, annars så välter det. Vill du lägga ut lite mer pengar, kan du ju köpa ett Manfrotto. Både kameran och stativet är riktigt bra.

 

/Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett Velbon C600, kostade 769:- på Expert tror jag. Det är jättebra och har även fungerat jättebra! Det ända som du bör tänka på är att när du panar eller tiltar så MÅSTE du hålla i ett av benen, annars så välter det. Vill du lägga ut lite mer pengar, kan du ju köpa ett Manfrotto. Både kameran och stativet är riktigt bra.

 

/Erik

 

Aldrig varit med om det problemet, förstår inte alls hur du lyckats med det o.O.

Länk till kommentar
Share on other sites

Velbon är faktiskt bra grejer för priset, har använt mitt i 5-6 år i all möjlig form av misshandel, skiten håller :) Vill du ha lite kvalitétskänsla så kör på Manfrotto, de sviker aldrig. 701hdv eller 501hdv är båda fantastiska huvuden för DSLR, om den senare än lite väl tungt. I vissa situationer (blåsigt väder, ungar/hundar som springer omkring o riskerar välta allt...) är det sjukt värt med lite extra vikt, men ett plaststativ fungerar absolut, kanske krävs lite övning för att få snygga panoreringar bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett Manfrotto kolfiber "Roadrunner" stativ med 503HDV-huvud att sälja beg om nån är intresserad. Helt annan klass än ovan nämnda Velbon som närmast är att anse som leksaker, i alla fall om man vill filma någon lite seriösare.

Kolfiberbenen är riktigt stabila när man fäller ut dem fullt. Det finns huvud som är bättre än 503HDV, men det går att göra riktigt stabila filmningar. Att det inte är riktigt perfekt för panoreringar kanske inte spelar så stor roll när man kör cmos-kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...