Gå till innehåll

Pengar på film


mvincent

Recommended Posts

jag började nyss tänka på vilka sätt man kan tjäna pengar på att göra film. kort sagt, skriv era förslag nedan. (detta är bara en simpel fråga. jag vet inte om det är i rätt avdelning på forumet eller om jag är helt ute och cyklar)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag började nyss tänka på vilka sätt man kan tjäna pengar på att göra film. kort sagt, skriv era förslag nedan. (detta är bara en simpel fråga. jag vet inte om det är i rätt avdelning på forumet eller om jag är helt ute och cyklar)

 

Vilka är dina förslag då?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Precis som när man startar eget företag så tror jag på - ha en affärsplan. Vilka är dina kunder? Hur når du dem? Vad är det egentligen du säljer?

 

Själv erbjuder jag redigering, överföring och filming. Det är tre segment som jag tjänar pengar på. Man ska göra det man är intresserad av men ibland måste man göra det som säljer också...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag antar att trådstartaren menar att "göra film" (vilket är en ganska så bred term) i någon form av (nytt) eget företag? I så fall så har man ju själv, eller temporärt hyr in, de alla olika yrkesroller som finns omkring att göra film (skriva manus, redigera film, fotograf, ljussättare, scripta, produktionsassistent, regisssör osv osv bara för att nämna några).

 

Så en tydligare fråga är kanske - vilka affärsideer kan man starta och driva företag med som har att göra med att göra film?

 

Var det det du menade mvincent?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du lägger lite mera tid på din fråga, så kan du säkerligen få bättre svar. Att dra ur någon vad de menar i flera inlägg är lite tråkigt, så då är det lättare att hjälpa någon annan. (Skrivet i all välmening och inte illa ment...)

 

Så vad föreställer du dig att göra film betyder? Att du är på något sätt anställd eller att du driver eget? Vilka saker är du duktig på eller vill bli duktigare på att göra? Filma, klippa, ljud, manus, styra och ställa på en inspelning, söka produktionsstöd/finansiering, rita storyboards, regissera, försäljning till kunder som köper det du filmar, producera DVD'er, filma från helikopter, osv osv? Föreställer du dig göra film kommersiellt och inom vilken kategori? Långfilm, tv-serier, kortfilm, reklamfilm

Länk till kommentar
Share on other sites

manus bitar... till t.ex en serie. då kan man ju filma en scen av hur man tycker att serien kan se ut. (jag är dålig på att förklara saker)

..hmm låter lite udda. Du menar inte syftet med synopsis och pilotavsnitt?

 

..och ska du sälja saker, får du öva på att förklara. Ofta säljs något på just hur bra en säljare kan förklara.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 11 månader senare...
någon som vill svara på frågan över med en länk etc.?

 

Kanske lite sent att svara på detta nu, men det finns säkert fler som är intresserade?!

Ett sätt att tjäna pengar på film är att göra filmsnuttar (stock footage) och sälja. Även om det är svårt för de flesta att försörja sig helt på detta kan det ge en bra extrainkomst. Jag började för drygt ett år sedan och får i alla fall några hundra dollar extra per månad. Det man ska tänka på är att när man ändå håller på att filma något annat, är att en del saker kanske passar att lägga ut till försäljning. Två flugor i en smäll, typ.

Jag har provat några olika sajter, men just nu är det bara två som säljer tillräckligt bra för att det ska vara värt att lägga ner allt jobb på att lägga upp sökord mm.

Den (just nu) bästa sajten är pond5.com. Där kan man själv sätta priset och man får 50% av intäkterna. Normalpris för en filmsnutt i 1080p verkar ligga på $50-$70. Men har man unika eller ovanligt bra filmsekvenser kan man ta flera hundra dollar i pris. Inte så vanligt, men det finns flera exempel på det. Den dyraste filmsnutt jag sålt hittills är på $150 (från en vulkantopp på Azorerna).

Den (just nu) näst bästa sajten är submit.shutterstock.com. Nackdelen här är att man bara får 30% av filmens pris. Sen har de fasta priser, beroende på filmens storlek (HD, SD, web), så man kan inte sätta priser själv. För en såld film i HD-format får man ca $22 netto. Här brukar jag inte lägga upp mina mest unika klipp, som jag tar mer betalt för.

För att man ska börja tjäna pengar krävs det förstås en hel del jobb med att skapa många filmsnuttar. Några hundra ska man försöka få upp innan man kan börja få en stadig intäkt (beroende på hur duktig man är och hur bra ens filmer säljer). En bra film med generellt ämne kan sälja många gånger.

VAD ska man filma då, brukar folk fråga. Vad som helst! Allt från vardagshändelser till djur och natur. Time-lapse av olika saker funkar också bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...