Gå till innehåll

Ljudpoppar som inte syns


Spaceromancer

Recommended Posts

Jag har problem med "ljudpoppar". Jag kan höra dem i FCP och när jag har sparat filen som .mov, men jag kan inte se peakar eller något annat som verkar konstigt när jag tittar på ljudfilen i FCP. I SoundTrack Pro kan jag varken se eller höra något.

 

Någon annan som haft samma problem, och hur har ni löst det i så fall?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du lägga upp ett exempel så vi får lyssna, jag vet inte riktigt vad du menar med ljudpoppar? Är det basigt ljud som att man blåst i miken (och skulle haft puffskydd på miken vid inspelning). Eller är det något som uppkommit vid intankningen av ljudet i datorn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som en digitalstörning, och eftersom du bara hör det i FCP så verkar det ju vara något som det programmet inte fixar. Kör du samma samplingsrate på projektet som du har på ljudfilerna? Eller har du någon annan synk-klocka du kör mot när du kör FCP? Man kan ju felsöka ganska mycket. Kör du mac (och det gör du väl för FCP finns väl bara till mac om jag inte minns fel?) så kan du ju slänga preffarna till FCP och se om det funkar bättre. Eller så gör du ett nytt rent projekt och tar in ljudfilerna där och ser om du får samma fenomen.

Alternativet är att göra ljudläggningen i något annat program och exportera ut bara mastern och ta in i FCP och se om det låter ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet fortfarande inte exakt vad det berodde på men när jag skickade ljudklippen till SoundTrack en gång till och renderade om dem så tycks allt vara bra nu. De var enbart ljudklipp som inte riktigt var i synk med videoklippen som hade problem. Klippen hamnade i osynk när jag jobbade med dem första gången i SoundTrack. Gick jag tillbaka för att fixa något, då blev klippen synkade igen. Alla osynkade klipp hade inte störningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...