Gå till innehåll

Vem äger rätt till klipp jag filmat i detta fall?


Cameraguy

Recommended Posts

Hej!

 

Jag filmar lite olika klipp i form av minidokumentärer samt intervjuer till en hemsida då och då. Vi har inte skrivit något som helst kontrakt om vem som äger vad osv. Men tanken slog mig, om jag en dag inte vill vara med på det hela längre, har jag rätt att kräva att klippen tas bort från hemsidan dom är på? Hans hemsidor är registrerade som en del av hans företag. Jag är dock en privatperson utan något registrerat företag.

 

För jag är väll ägare till samtlig material som jag producerat även om jag tillåtit det publiceras på en hemsida?

 

Om personen som äger hemsidan skulle börja tjäna pengar på klippen som finns där, har jag rätt att kräva min andel av det hela (kom ihåg, vi har ej skrivit något avtal)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det inget avtal som säger annat så äger du all upphovsrätt till det du skapat. Du har rätten att välja om det ska få publiceras.

 

Börjar din väns företag tjäna pengar ändrar det i princip inte något. Du får heller inte plötsligt automatiskt rätt till en del av företagets pengar. Det är (framtida) avtalet som får styra det. Men du kan alltid begära få pengar för att någon ska få publicera dina verk oavsett om företaget tjänar pengar eller inte, men tas dina verk bort när du begär det så kan du inte kräva någon ersättning, då ni verkar ha en överenskommelse om det är okej nu. Det är när något publiceras utan ditt medgivande eller mot din vilja du kan/ska kräva ersättning.

 

Moraliskt så bör du givetvis se till att det skrivs ett avtal, oavsett omständigheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för informationen! Ja vi får väll sätta oss ner och skriva ihop ett avtal, för drar det igång mer och pengar börjar komma in vill man inte bli snuvad på eventuell lön ju. Det viktigaste är att jag vet att jag äger full rätt att kräva att klippen tas bort om jag så vill, annars kan man tekniskt sätt kräva ersättning om personen vägrar ta bort dom då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...