Gå till innehåll

Film på amerikanska om meteor/komet/meteorit


zpiel

Recommended Posts

Hej!

 

Har skrivit ett manus som jag tror på, skulle hemskt gärna vilja ha feedback. Om ni undrar varför den är skriven på engelska så är det för att jag tänker förmodligen spela in den på engelska eftersom den då kan nå en större publik.

 

Saker att tänka på: Kan man finna fler hinder åt huvudkaraktären? Varför flyr de inte?

 

/EA

Meteorite Movie Draft 4 Copyright Erik Artur Andersson.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag struntar i att kommentera dialogen, mer än att det känns som att huvudkaraktären är lite efterbliven? Och det där därför den inte flyr i slutet.

 

Lite kommentarer:

Det där med språket är både och. Den kan ses av fler människor, men det kan också försvinna i mängden. Det görs betydligt fler engelska filmer än svenska. Så svenska filmer får ibland ses som exklusiva. Lite olika.

Iallafall, du skriver riktigt bra beskrivande och målande miljöer och actiontext. Det är bra läsning och fint formaterat.

Dessvärre är dramturgin, (det svåra med manusskrivande), inte så bra.

Det börjar med fina bilder vid sjön. Men ett aldeles för lång telefonsamtal med morsan. Håll det kort, man tröttnat efter 4-5 dialoger när det är så vardagligt prat, speciellt när man inte får se den ena som pratar.

Sen lite segt tills meteoriten kommer. men då får filmen en handling iallafall. Dock lite otydlig!? Till en början tror jag att hon ska fly från meteoriten för att överleva.

Det gör hon. Hon får fel på bilen, en kille som heter Mark kommer och säger hej. Men då visar det sig att hon istället vill offra sitt liv för att få träffa sin morsa en sista gång? Varför då?

Och sen slutar filmen. Utan en mitten och ett slut.

och där är problemet.

Dramaturgin.

Filmen känns meingslös som inte kommer fram till något, och den blir dessutom dålig när huvudkaraktären gör val som vi inte kan förstå. Som att hon offrar livet för att få träffa sin morsa, när hon inte ens vet om morsan är hemma eller har flytt. mobilen har ju vart avstängd. hon fösöker inte heller ringa med marks mobil.

Dessutom finns ingen utveckling av huvudkaraktären eller dess omvärld.

 

Så det är en hel del arbete med att få till en bra kortfilm av det här. Börja med att skriva ett synopsis för filmen, kort på max ett halvt a4. där du skriver ut hela historien med börja mitten och hur det slutar.

posta här så kan vi gå igenom det så det blir riktigt med dramaturgin. sen är det bara att skriva på manuset baserat på synopsis. då kommer det bli grymt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...