Gå till innehåll

Bränna HD på vanlig DVD


Spaceromancer

Recommended Posts

Jag har sparat en h.264 fil med kompressor (tog närmare 30 timmar att konvertera!) och skall nu bränna några DVD. Från början hade jag tänkt att bränna .mov filen bara som den är, utan att gå omvägen via DVD Studio pro, men efter att ha läst artikeln (http://www.kenstone.net/fcp_homepage/hd_dvds_on_sd_dvds_young.html) så undrar jag om jag kanske ändå skall göra det.

 

En vanlig DVD måste vara MPEG-2 om man skall kunna bränna den med menyer osv, hade jag fått för mig, men som jag förstår artikeln så skall man alltså kunna göra det även med H.264-filer.

 

Min fråga är, om jag bränner en HD DVD enligt instruktionerna i artikeln, skall den skivan fungera på alla DVD-spelare som kan spela upp vanliga DVD? Det behövs inte spelare som klarar av HD-DVD (formatet som försvan)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Artikelskrivaren säger väl bara att skivorna har fungerat på alla Macar som han har testat. Om DVD-spelare eller PC skriver han inget om, om det fungerar eller inte.

 

PC kan jag tänka mig, men DVD-spelare är väldigt tveksamt. Kanske om de klarar av MPEG4 men då är det väl enklare att bränna en DivX-skiva istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Du kan ju bränna Blu-ray och AVCHD (på vanlig DVD) direkt i FCP. Dessa kan spelas upp i vanlig Blu-ray spelare. Så om du inte tvunget behöver jätte fräsiga menyer gör hela jobbet i FCP i stället utan att gå vägen genom Compressor.

 

File -> Share och sen väljer du om du vill (beroende på om du har en DVD eller Blu-ray brännare) skapa en DVD / AVCHD DVD (för blu-ray spelare) eller en riktig blu-ray. Här kan du även göra enklare menyer med kapitel från dina markers på tidslinjen.

 

Inte många som tänker på att allt detta går att fixa i själva FCP utan att behöva hoppa till andra program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja...frågan är vad jag skall göra. Jag kanske skall skaffa mig en Bluray-brännare för att kunna erbjuda det också. Den mesta försäljningen kommer antagligen att gå via nätet men det kan ju vara kul att ha några skivor också att ge bort eller sälja om tilfället skulle uppenbara sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...