Gå till innehåll

Titta på 3D filer? Hur?


neolit

Recommended Posts

Hej.

Har för någon dag sedan köpt en Panasonic 3D tv. Jag har tyvärr ingen 3D läsare för att se på 3D filmer. Så jag laddade ner en film som verkar vara 3D i avi- format. Men, det fungerar helt enkelt inte. Jag kan inte se 3D effekten utan enbart en dubbelbild, trots att jag (givetvis) har 3D glasögon.

 

Jag är HELT grön i 3D världen och vet heller inte hur jag ska få en film att fungera.

 

Jag skulle därför vara mycket tacksam om någon kan förklara för mig hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din teve kan troligen, eftersom det är en Panasonic, via fyra olika typer av 3D: Side by Side, over / under, interlace och page flip. Troligen kör den page flip. Vad är det för film? Vilken player spelar du i? Vilken anslutning till teven?

 

Page flip går (om jag minns rätt) bara att köra via HDMI 1.4. Du borde kunna köra Side by Side mode eller Over/Under Mode (dvs i princip split screen). Och det funkar via vilken kontakt som helst men signalen saknar "3D flaggan" i videoströmmen som talar om för teven att det är 3D som kommer in via porten.

 

Edit: och det är nog här det blir fel. Du måste manuellt i menyn välja rätt format för den film du tittar på.

 

Vill du testa kan du enkelt göra en egen 3D film med en kamera på stativ. Ta samma fasta bild två ggr och lägg dom sedan i en 1080p timeline. Krymp (tryck ihop - inte croppa) varje bild 50% horisontellt och lägg dom bredvid varandra. Exportera som valfri fil i 1080. Spela via HDMI/VGA/DVI och ställ teven i Side by Side mode. Voila!

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag försökte spela upp filmen via USB-minne. Det visades som att det var en 3D-film, men trots att jag trixade med inställningarna, hjälpte det inte. Jag har inte testat att spela upp filen via datorn.

 

Men, det ska väl gå att spela upp en 3D-fil utan någon 3D-spelare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...