Gå till innehåll

StenR

Recommended Posts

För de som seriöst vill lära sig FCPX så kan det vara klokt att investera i Larry Jordans tutorials för 99 dollar, har förstått att många missförstånd har retts upp för de som provat och är vana vid FCP7. Fattar inte att Apple inte har gjorts tutorials gratis istället.

 

Jag har bara laddat ner Compressor 4 som inte verkar speciellt omgjort, men däremot så är GUI:et sjukt långsamt och trögt att hantera (kan inte bedöma om konverteringen går snabbare eller långsammare). Frågan är om det blir snabbare med Lion eller t o m med nyaste OSX-uppdateringen som kom idag eller om jag behöver mer minne...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara laddat ner Compressor 4 som inte verkar speciellt omgjort, men däremot så är GUI:et sjukt långsamt och trögt att hantera (kan inte bedöma om konverteringen går snabbare eller långsammare).

Är det ännu segare än förut? Compressor är ju det program som behövs uppdateras allra mest. Jag har inte kört Compressor med min nya dator än men med min gamla iMac från 2006 är det sjukt segt. Och nu pratar jag inte konvertering utan själva GUI: et. Att det tar tid att konvertera är jag fullt medveten om. Slänger jag in för många klipp kraschar det till och med, så jag får alltid dela upp. Datorn fryser varenda gång man gör minsta lilla i programmet och sedan är det bara att vänta i hopp om att inte skiten dyker. Nu kanske det fungerar bättre med nyare dator men varför ska det överhuvudtaget ta processorkraft och bli segt innan man börjat konvertera?! Obegripligt.

 

Hade funderat på att testa nya Compressor i hopp om att de fixat det där, men om det fortfarande är segt... Gah!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hejsan!

 

Har en fråga som jag tänkte jag kunde ställa här istället för att starta en ny tråd. Ska köpa ny dator om ett par veckor och börja redigera film snarast möjligt. Har sysslat en del med redigering i Sony Vegas och det senaste året i Final Cut Express. Jag älskar att skapa och redigera film och det är något jag skulle vilja göra i framtiden. Då vill jag såklart använda rätt program för att förbereda mig för framtiden. Så vilket ska jag använda mig av? Final Cut Pro X eller Final Cut Pro 7? Tänker främst på att FCPX har blivit sågat av många för att det bla. saknar en del funktioner. Samtidigt så stannar även många kvar i FCP7. Apple har dock sagt att många av bristerna i FCPX kommer rättas till så småningom.

 

Själv antar jag att rätt val är att börja i FCPX. Det är ju trots allt den nya versionen och den som Apple kommer utveckla. Har förmodligen på så sätt redan besvarat min fråga men hade ändå velat ha en del åsikter.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

FCP 7 går ju inte att köpa hos Apple längre. Finns dock på ebay och amazon.

Och ja du besvarar din egna fråga. Att köpa ett gammalt program är bad move. Att folk sågar handlar oftast om vissa saker som du förmodligen inte kommer att ha att göra med. Arbetsflöden, export av EDL, multicam etc.

Om du nu inte klarar fcpx ändå rekommenderar jag att du tittar på Adobe Premiere istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

FCP 7 går ju inte att köpa hos Apple längre. Finns dock på ebay och amazon.

Och ja du besvarar din egna fråga. Att köpa ett gammalt program är bad move. Att folk sågar handlar oftast om vissa saker som du förmodligen inte kommer att ha att göra med. Arbetsflöden, export av EDL, multicam etc.

Om du nu inte klarar fcpx ändå rekommenderar jag att du tittar på Adobe Premiere istället.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.394972/aterigen-mojligt-att-kopa-final-cut-pro-7?mv=pass

 

Enligt denna länken ska det fömodligen börja säljas igen, förmodligen bara rykten men gav mig en funderare.

 

Aja, det blir väl att börja redigera i FCPX då! :)

 

Tack för svaret

Länk till kommentar
Share on other sites

http://macworld.idg.se/2.1038/1.394972/aterigen-mojligt-att-kopa-final-cut-pro-7?mv=pass

 

Enligt denna länken ska det fömodligen börja säljas igen, förmodligen bara rykten men gav mig en funderare.

 

Aja, det blir väl att börja redigera i FCPX då! :)

 

Tack för svaret

 

Nja, läs i texten igen.

För att inte förlora företagskunder till Adobe och Avid tänker Apple återigen sälja licenser för Final Cut Pro 7.

Efter den massiva kritiken av Final Cut Pro X ser det nu ut som om volymköpskunder kommer få möjlighet att köpa fler licenser av den föregående versionen

...

 

Notes from Apple’s Pro briefing on Final Cut Pro X in London – updated with clarifications « alex4d: Editing organazized

2. Ability to buy ADDITIONAL FCP7 licenses for EXISTING volume licensed deployments is something Apple are only looking into at this stage.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Apple starts to fine-cut Final Cut Pro X

Non-linear editing software now offers support for XML and collaborative editing, free trial available

 

Apple starts to fine-cut Final Cut Pro X | Video | Macworld

 

Apple - Final Cut Pro X - Software Update

 

Det börjar hända saker. Trevliga saker.

 

Alla är inte lika glada:

http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=88&t=34765

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...