Gå till innehåll

StenR

Recommended Posts

Hoppas det där "smarta" mediakategoriseringen inte är ett tvång. Apple har en tendens att vilja välja "enkla" lösningar för användaren när det gäller filhantering. Men det här är ju en professionell programvara och inte någon iLifepryl(där liknande lösningar säkert är något positivt) så jag antar att jag oroar mig i onödan. Själv vill jag bara ha mappar, vilka jag själv väljer namn på. Inget annat.

Får se hur nya Color ser ut också. Och förhoppningsvis någon uppföljare till Shake. Motion kan de gärna förpassa till iLifefamiljen istället. En ny compressor är också verkligen behövligt. En quicktime x pro kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blir faktiskt enormt förvirrad kring vilken kundgrupp dom vill åt? Resolution independent native editing = High End users. Fixa automatiskt alla fel du har i filmen (ljud/exponering/skak) = High End couldn't care less. AJA/Decklink/etc support - inte ett ljud..?

 

Kommer det en ny "Pro" version kanske?

 

Intressant...

Länk till kommentar
Share on other sites

AJA/Decklink/etc support - inte ett ljud..?

Det var ju bara en kort presentation så de gick ju inte precis genom allt...

 

Ang kundgrupp. Det de kallar "Prosumer" och Pro. Ungefär som Adobe försöker. Adobe har ju försökt ta lite pro-kunder på senare tid. Vet inte hur bra det går dock. Men Pro och prosumer har varit Apples kundgrupp för Final Cut ända från början, de är bara lite aggressivare gentemot prosumer-kunderna just nu. Bara de inte gör att dessa automatiska saker är i vägen. Och att Color är lika bra som förut. Hört lite om att den ska vara inbakad i Final Cut Pro X. Förhoppningsvis bara snack, eller möjligtvis att det öppnas ett helt eget rum.

 

EDIT:

Apple says, stay tuned for other Final Cut Studio apps

Länk till kommentar
Share on other sites

Videoinspelning från presentationen uppe på macrumors.com

 

Edit: Nu har jag tittat igenom. Final Cut kommer att krossa igen. Nu är det bara att vänta på nästa hårdvaruuppdatering och Thunderbolt.

 

Vem som är "bäst" pendlar ju från version till version, senast ut är oftast "bäst" om man jämför . Och hårdvaruuppdateringen finns ju redan om man har en laptop. Å andra sidan kan man ju inte köpa FCP X ännu. Och vi vet inget om resten av sviten. Intressant ändå att FCP kostar som en uppgradering av Premiere Pro CS4 till CS5. Men ska du köpa till AE så blir det ju dyrt ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rätt ballt när nån vågar tänka "outside the box" och bryta lite konventioner. Är inte säker på att allt är bättre, men Auditioning verkar riktigt sweet.

Ska bli intressant att se hur dom lyckas lösa diverse saker med en app som inte har ljudspår i vanlig bemärkelse. Eller så "tillhör" ljudet ett spår men ändå inte...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Något inom mig skriker "VARNING", att fixa en massa saker med automatik är inget jag vill att programmet ska göra vid import. Låter för mycket iLife om det hela. Hoppas innerligt att man fortfarande kan ta ett steg i taget och att tredjepart fortfarande kan komma med pluggar så man själv kan välja vad och hur man vill använda sig av olika funktioner.

 

Men intressant ska det bli. :)

 

EDIT: Kollat igenom en del av presentationen nu, de ger oss möjligheten att analysera klippen under import för att sedan kunna välja vad man vill ändra i efterhand. Låter som en tiopoängare....

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Priset verkar myket bra. 299 dollar om ryktet stämmer. Blir till att skaffa detta.

 

Du kommer få betala i svenska kronor till Apple i Sverige. FCE för 199 dollar i USA kostar 1895 kr i Sverige i butik så omräknat blir det ca 2.800 inkl moms för FCPX. Om nu inte momskursen och faktumet att den finns digitalt på AppStore gör att den blir billigare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Apple är inte dumma. Priset är aggressivt och välriktat mot en målgrupp som kommer utgöra nästa generation redigerare. De vet att man gärna jobbar med det program man kan bäst. Adobe och Avid (+ en massa andra programtillverkare) har sina studentrabatter som skiljer i pris väldigt mycket mot den skarpa, och jag är övertygad om att det INTE bara har att göra med att studenter har dåligt betalt. Det är en strategi, och väl fungerande. Det Apple väljer att göra är att ta stora delar av den strategin till sin skarpa version. Troligen för att man har råd och litar på sin otroligt stora kundbas.

DETTA om något kommer bli en konkurrerande faktor med alla som har redigeringsmjukvaror på en Mac.

 

Kommer sen FCPX att leverera alla de funktioner man vill ha så är succén ett faktum.

 

Men många frågor återstår;

Hur kommer FCPX ta tillvara på Mac-hårdvaran

Hur kommer möjligheterna till att jobba mot andra program som inte tillhör sviten - Adobe's ess i ärmen är just nu sömlösheten i sina program.

Hur kommer exporten fungera och hur kommer man kan använda Compressor eller dess motsvarighet. Vilka format osv.

Hur mycket av automatiken kommer man kunna helt stänga av och går att välja/modifiera GUI

Hur kommer (som Max nämnde) det se ut med stödet till 3e parts tillverkare av hårdvara etc.

..och hanteringen av XML/EDL/OMF etc. för att kunna hoppa mellan olika system.

Vad hände med ambitiösa Color och alla dess fördelar/nackdelar. Blir det bättre med Color helt inbyggt?

Hur mycket Quicktime finns det kvar i FCPX

Hur kommer arbetsflödet kunna bli effektiviserat med import/ingest/transcode/export.

Och framförallt, (nästan) hur kommer deras tänk med att ha dödat "spår-grejen" att fungera tillsammans med deras sätt att klippa i ett iMovie-liknande gränssnitt. Känslan och det "flow" men vill ha när man komponerar sina filmer måste finnas där.

 

En sak är säker, det ska bli spännande och intressant. Och jag känner mig lite bättre till mods efter mina senaste 12core-mac-investeringar. Måtte bara det gå att använda all kraft till det man vill.

Om Avid kommer börja svettas nu återstår, men klart är nog att de kommer inte få tillbaka kundgruppen som tog sig till FCP för några år sedan.

 

Om jag ska sticka ut hakan och sammanfatta vad jag tror de gjort rent funktionsmässigt så har de gjort ett "Premiere" som fått para sig med iMovie, därefter iklädd helt ny kostym och till 1/4del av priset. FCPX kommer vara mer likt Premiere än FCP7

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

8:an kom för länge sen, X kommer i Juni. I juni kommer det troligtvis bli möjligt att köpa de program man vill ha från final cut studiopaketet. Jag har Studiopaketet, men har bara installerat Motion och FCP, jag använder ju då inte alla, så jag skulle vänta om jag var du.

 

/Alf

Länk till kommentar
Share on other sites

8:an kom för länge sen, X kommer i Juni. I juni kommer det troligtvis bli möjligt att köpa de program man vill ha från final cut studiopaketet. Jag har Studiopaketet, men har bara installerat Motion och FCP, jag använder ju då inte alla, så jag skulle vänta om jag var du.

 

/Alf

 

Har åttan kommit? Trodde att det bara kommit sju versioner av FCP.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
kan man använda apple motion 5 med final cut pro 7? det kan man väl inte

Köp och prova. Just nu vet ingen mer än det som står på hemsidan. Om några dagar kommer det komma mer information från användarna. Men just nu är det nog lite tidigt med vissa frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...