Gå till innehåll

Ms. Understood - Drama, 18 sidor - Fått svar från produktionsbolag


Julpynt Film

Recommended Posts

Tja!

 

Handling:

Jenny är en 15 årig tjej med Downs syndrom. Hon står utan riktiga vänner och

blir mobbad i skolan av ett gäng lett av en kille vid namn Daniel Rydberg.

När Jennys mamma blir sämre i sin leukemi börjar hon överväga om livet

är värt att leva. En dag händer det ofattbara, Jenny blir plötsligt uppmärksammad

av Daniel och de andra och får en chans att bli en del av gänget. Hon börjar ett nytt liv

med alkohol, droger och kriminella handlingar. Livet blir till en lek och hon verkar ha

fått det hon alltid drömt om - vänner.

Det Jenny inte förstår är att hon blir utnyttjad, vilket leder till att mycket hemska

saker inträffar.

 

Sedan lite bakgrund om mig och manuset :)

Jag fyller 16 om några veckor och detta är mitt andra manus.

Det första ligger uppe här på Voodoo också (PAPPAN). Det är jag dock

inte speciellt nöjd med.

Idén är helt och hållet min egen, har jobbat sedan jul med synopsis, manus

och allt som hör till.

Jag har även fått svar från ett svenskt produktionsbolag, Filmlance. Hon ville

läsa en längre synopsis så lite intressant måste hon väl tyckt att det var :P

Mailade ut en mini-synopsis till de flesta svenska produktionsbolag och frågade om de var

intresserade, men har alltså bara fått svar från ett. De flesta har tydligen "manusstopp",

vilket jag har full förståelse över. För att slippa tjafs och tvivel om det verkligen

är sant, som visat sig i andra trådar, ni vet nog vilka trådar jag menar... ;), så bifogar jag en

skärmdump från mailet jag fick tillbaka från Filmlance. :P

 

Förhoppningsvis kommer denna film att produceras någon gång i sommar. Det återstår

att se om det blir tillsammans med ett produktionsbolag eller om jag bara söker stöd

från något resurscentrum. Just nu är det största problemet skådespelarna.

Det blir i alla fall jag som regisserar filmen :)

Det kan även hända att jag någon gång skriver en långfilmsvariant, men

detta är alltså en kortfilmsvariant. :)

 

Sedan vill jag förstås att ni överöser mig med feedback! Tala gärna om för

mig om det fanns något positivt med manuset också, så jag inte helt knuffas in i väggen! ;)

 

Ja det var väl allt, hoppas det smakar! :)

Ha det bäst alla glada där ute!

 

/S

manusmejl.jpg

Ms. Understood, kortfilmen - Grovmanus v. 3 PDF.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har läst nu. Det är inte ofta man orkar ta sig an så här långa manus.. :)

men ska ge lite feedback iaf.

 

Okej. Du har vissa delar av manuset klart, eller iallafall har du tänkt ut hur det ska vara. Men det hänger inte riktigt ihop. Dramaturgi.

Sen är det ju Tommy som är huvudkaraktären. Var det så du hade tänkt från början?

Det kan också bli lite segt ibland. Den här historien kan enkelt skrivas ner till 10 minuter och bara bli bättre.

 

Jag tycker överlag dialogen känns bra. Det är naturligt och inte för mycket skrivet på näsan. En del regianvisningar i actiontexten, men inget jag stör mig allt för mycket på, det funkar och ger läsningen flyt.

 

 

Genomgång av manuset:

Jag förstår inte hur Tommy kan bli så arg på Daniel, för att hon blev knuffad. big deal, dom är ju barn, (antar jag eftersom han kallar dom en djurpark i början). Iaf, barn knuffas väl och leker, så hans ilska käns obefogad.

 

Scen 4 funkar bra. Alla fattar att de driver med Jenny utom hon själv. Dock känns det som att de pratar med ett litt barn. Vilket gör att Jenny inte känns trovärdig. Och heller inte så välarbetad. Finns det inget djupare lager i jenny? Är hon verkligen så lättlurad?

 

Scen 5 och 6. bra. vi fattar att Jenny inte snott något. men det är två långa scener utan poäng. vad leder dem till?

 

S8-16 Sen en hemsk korsklippning mellan tommy som knullar och Daniel som lurar ett barn på godis!!? Vet itne hur det är tänkt att hänga samman. Skilj på berättelsen. Tommys eller Jennys film??

 

Action delen där tommy ska rädda Jenny känns också malplacerad i en sån här dramafilm och får berättelsen att tappa fokus och bliu mer ytlig.

 

Prästen har aldeles för långa monologer. Orkar inte ens läsa klart första, Film=show dont tell. Blickar och folket som är där samt tillbakablickar kan säga allt det som sägs i dialogen.

 

bättre att komma till poängen.

och det är Daniel som tillsut växer upp. Alltså är han huvudkaraktären nu!!!?? Det går frn att vara tommy till daniel. vem är det egentligen??

 

 

Så till helheten. Det är en intressant historia. Men som till 50% handlöar om Tommy och hans relation till klassen och andra 50% om Jenny och Daniel.

Så jag tror du får välja här vem filmen ska handla om. Ska den handla om Jenny och Daniel så vil jag se mer ifrån dem. Skippa tommy helt, och visa på hur en mobbning går till och leder till döden. Elle rom den handlar om Tommy. Låt han bli mer delaktikg i ungdommarnas värdl utanför skolan. Låt han prata med Jenny i ksolan och låt han vara den enda vuxna som ser JEnnys problem.

 

Så. Mitt förslag. Skriv ner vad filmen handlar om i en max tre meningar. posta här, eller håll på det. Men det ska iallafall innehålla en början ett mitt och ett slut på historien. Och där det också är en huvudperson.

Sen skriver du ett synopsis på det sen, precis som du har postat redan. Men där du utvecklar den korta meningen du skrev. alltså skriv ett synopsis med början mitt och slut. med hela handlingen.

allt för att du ska vara bombsäker på vad filmen handlar om och vem den hadlar om innan du börjar skriva scener.

för då när du sen börjar skriva scener vet du precis vilka scener som behövs för att kunna berätta den film du vill berätta. dvs. börja med en logline, skriv sen en synopis utifrån det, sen en outline. där du skriver ner alla scener men utan dialog. och där skirver du också ut viljor, målsättning för karaktärerna i scenen.

då när du väl ska skriva ett färdigt manus behöver du i princip bara skriva dit dialogen, och då vet du redan vad dom ska säga för att föra handlingen frammåt. så den blir också enkel att skriva.

 

nu belv det här säkert ett ganska långt inlägg. du får försöka tyda och hitta på nått meingsfullt i allt. orkar inte läsa igenom det heller. men fråga bara om du inte förstår. du har en schysst stil, med välformulerade beskrivningar och naturlig dialog. måste bara få till det dramaturgiska också så har du ett grymt manus.,

 

//Tom

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har läst nu. Det är inte ofta man orkar ta sig an så här långa manus.. :)

men ska ge lite feedback iaf.

 

Okej. Du har vissa delar av manuset klart, eller iallafall har du tänkt ut hur det ska vara. Men det hänger inte riktigt ihop. Dramaturgi.

Sen är det ju Tommy som är huvudkaraktären. Var det så du hade tänkt från början?

Det kan också bli lite segt ibland. Den här historien kan enkelt skrivas ner till 10 minuter och bara bli bättre.

 

Jag tycker överlag dialogen känns bra. Det är naturligt och inte för mycket skrivet på näsan. En del regianvisningar i actiontexten, men inget jag stör mig allt för mycket på, det funkar och ger läsningen flyt.

 

 

Genomgång av manuset:

Jag förstår inte hur Tommy kan bli så arg på Daniel, för att hon blev knuffad. big deal, dom är ju barn, (antar jag eftersom han kallar dom en djurpark i början). Iaf, barn knuffas väl och leker, så hans ilska käns obefogad.

 

Scen 4 funkar bra. Alla fattar att de driver med Jenny utom hon själv. Dock känns det som att de pratar med ett litt barn. Vilket gör att Jenny inte känns trovärdig. Och heller inte så välarbetad. Finns det inget djupare lager i jenny? Är hon verkligen så lättlurad?

 

Scen 5 och 6. bra. vi fattar att Jenny inte snott något. men det är två långa scener utan poäng. vad leder dem till?

 

S8-16 Sen en hemsk korsklippning mellan tommy som knullar och Daniel som lurar ett barn på godis!!? Vet itne hur det är tänkt att hänga samman. Skilj på berättelsen. Tommys eller Jennys film??

 

Action delen där tommy ska rädda Jenny känns också malplacerad i en sån här dramafilm och får berättelsen att tappa fokus och bliu mer ytlig.

 

Prästen har aldeles för långa monologer. Orkar inte ens läsa klart första, Film=show dont tell. Blickar och folket som är där samt tillbakablickar kan säga allt det som sägs i dialogen.

 

bättre att komma till poängen.

och det är Daniel som tillsut växer upp. Alltså är han huvudkaraktären nu!!!?? Det går frn att vara tommy till daniel. vem är det egentligen??

 

 

Så till helheten. Det är en intressant historia. Men som till 50% handlöar om Tommy och hans relation till klassen och andra 50% om Jenny och Daniel.

Så jag tror du får välja här vem filmen ska handla om. Ska den handla om Jenny och Daniel så vil jag se mer ifrån dem. Skippa tommy helt, och visa på hur en mobbning går till och leder till döden. Elle rom den handlar om Tommy. Låt han bli mer delaktikg i ungdommarnas värdl utanför skolan. Låt han prata med Jenny i ksolan och låt han vara den enda vuxna som ser JEnnys problem.

 

Så. Mitt förslag. Skriv ner vad filmen handlar om i en max tre meningar. posta här, eller håll på det. Men det ska iallafall innehålla en början ett mitt och ett slut på historien. Och där det också är en huvudperson.

Sen skriver du ett synopsis på det sen, precis som du har postat redan. Men där du utvecklar den korta meningen du skrev. alltså skriv ett synopsis med början mitt och slut. med hela handlingen.

allt för att du ska vara bombsäker på vad filmen handlar om och vem den hadlar om innan du börjar skriva scener.

för då när du sen börjar skriva scener vet du precis vilka scener som behövs för att kunna berätta den film du vill berätta. dvs. börja med en logline, skriv sen en synopis utifrån det, sen en outline. där du skriver ner alla scener men utan dialog. och där skirver du också ut viljor, målsättning för karaktärerna i scenen.

då när du väl ska skriva ett färdigt manus behöver du i princip bara skriva dit dialogen, och då vet du redan vad dom ska säga för att föra handlingen frammåt. så den blir också enkel att skriva.

 

nu belv det här säkert ett ganska långt inlägg. du får försöka tyda och hitta på nått meingsfullt i allt. orkar inte läsa igenom det heller. men fråga bara om du inte förstår. du har en schysst stil, med välformulerade beskrivningar och naturlig dialog. måste bara få till det dramaturgiska också så har du ett grymt manus.,

 

//Tom

Tack för ordentlig feedback! Håller med på allt du säger faktiskt. Blev väldigt konstigt det där med vem som är huvudkaraktären. Får väl börja om på nytt så att säga :) Förstod att det skulle bli något med dramaturgin, är ju trots allt mitt andra manus så har inte lärt mig än :) Men nu har jag lite att göra i alla fall!

Men jag vill fortfarande ha mer åsikter från andra! :)

 

/S

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag ska vara ärlig så kändes det som ett bedrövligt förutsägbart pekoral från början till slut, MEN att du faktiskt skriver rätt bra i vissa scener i den första halvan av manuset. Men i stort sett saknas det "överraskningar", twists and turns, som öppnar upp för alternativa möjligheter, vilket gör att det känns ganska... trist. Dialogen är också stundtals rätt valhänt, liksom, pratar människor verkligen såhär? Sen har tomgrejs redan tagit upp bra grejer om t.ex fokuseringen på läraren som inte behöver upprepas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...