Gå till innehåll

16:9 problem....


Dark_tree

Recommended Posts

okej folket kalla mig dum eller vad ni vill, men jag har filmat i 4:3 på min pana dvx100BE och jag vill gärna göra en widescreenproduktion i AE med de materialet..än så länge verkar allt frid o fröjd tills jag kom i underfund med en sak..

 

i AE så kan man förinställt välja mellan dessa widescreen preset i composition:

 

PAL D1/DV widescreen

PAL D1/DV widescreen square pixels

 

o följande aspect ratios finns till dessa som passar in på de jag vill ha:

PAL D1/DV widescreen(1,46)

 

problemet är att måtten verkar inte stämma alls?

för riktig 16:9 är 1024 x 576 och när jag får dessa så får jag följande värden:

 

presets

PAL D1/DV widescreen får jag ändå 720 x 576

PAL D1/DV widescreen square pixels får jag 1025 x 576

 

Båda påverkar 4:3 materialet ändå, men man ser en mer betydlig skillnad på 16:9 mått om man tar square pixels..vilken bör jag använda?

Länk till kommentar
Share on other sites

I CS3 är Square Pixels måttet 1024 x 576 för Square PAR och Non Square Pixels måttet 720 x 576 PAR 1.42 för 16:9.

I CS4/CS5 är måtten 1050 x 576 för Square PAR eller 720 x 576 Non Square PAR 1.46 för 16:9.

 

Notera att du måste slå på "Toggle Pixel Acpect Ratio Conversion" för att AE ska sträcka ut bilden i en Non Square Pixel Comp.

 

Vad du väljer är halvt om halvt en smaksak, men ex DV codecen supporterar endast 720 x 576 Non Square PAR.

Däremot är det emellanåt enklare med Square PAR (1050 x 576) för vissa plugins, och om du ska till webben kan du också köra en sån comp.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...