Gå till innehåll

Manussidor och längd på film.


Moiraine

Recommended Posts

Har råkat ut för ett dilemma gällande manus.

 

Sedan jag först lärde mig att skriva manus enligt reglerna har jag fått höra både det att när man presenterar en roll för första gången ska den beskrivas relativt ingående, ungefärlig ålder, utseende och eventuellt kläder, och dessutom tar normalt sett en manussida en minut att spela upp.

 

Nyss fick jag dock tipset att skriva upp alla presentationer på ett försättsblad för att ta bort onödigt tid när man ska räkna ut hur lång en film blir.

 

Alltså någon som har "testat" båda eller så som kan säga mig vilken som oftast stämmer bäst överens tidsmässigt/bladsmässigt?

Presentationer I själva manuset eller på ett försättsblad?

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver det direkt i manuset. Ingen kommer ändå ihåg vad man läste på ett försättsblad eller vad man ska kalla det. Men inte behöver man berätta exakt hur nån ser ut om det inte är viktigt för handlingen. Det kommer ju att framgå vad det är för en slags person ändå, genom vad han/hon säger och gör.

 

Så här ungefär.

ANNA 23, iklädd jeans och tröja, med håret i hästsvans, kommer in i affären. Hon är smärt och vältränad. Hon går fram till expediten...

 

Mer tycker i alla fall inte jag behövs. Vad tycker andra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä jag håller med dig helt och hållet. Som sagt är det vad jag har lärt mig.

 

Men när jag skulle skaffa prod.bidrag behövde de ju veta hur lång filmen skulle bli och iom att det är kort/novellfilm är varje minut viktig, och i just det fallet ville de att jag skulle flytta alla personbeskrivningar.

 

Kanske är det bara när själva projekten ska redovisas i längd som det är viktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått lite motstridiga tips om huruvida man beskriver karaktärer i manus.

En del säger att man ska skriva precis som monic säger, vilket jag själv också gör till stor del. Andra säger att man inte ska beskriva karaktärerna för ingående eftersom det till slut är någon annan som tillsätter rollerna ifall man inte själv filmar manuset. Samt att ifall man är för detaljerad så utesluter man en hel drös bra skådespelare som kanske skulle varit rätt för rollen ändå.

 

Däremot tycker jag att det är ganska viktigt för sin egen skull att vara ganska detaljerad då man lär känna och kan visualisera sina karaktärer bättre ifall man har en klar bild hur de ser ut. Man kan ju alltid ändra deras fysiska attribut när man skriver om manuset.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är viktigast att det tydligt framkommer vad karaktärerna är för ena figurer. Inte hur de ser ut. Om det inte är av vikt för handlingen förstås. Ålder är viktig förresten, den ska man berätta.

 

Om jag skriver HUR personen pratar, går, gestikulerar, vad han/hon GÖR, HUR han/hon ser på sig själv och omgivningen samt uppfattas av andra får rollsättaren en tydlig bild. MIN bild. Men ändå har jag inte begränsat urvalet för ALLA skådespelare kan ju agera olika slags människor.

 

Och det kan ju vara trevligt om jag som manusförfattare är nöjd med de skådisar som sedan väljs ut.

För det är tyvärr ingen som frågar efter manusförfattarens åsikt när det gäller rolltillsättande. Så man får vara lite fiffig och berätta saker i manuset som gör att "alla" ser samma slags personer som man själv!

Länk till kommentar
Share on other sites

:) Jag håller absolut med dig Monic.

 

Mitt problem i detta fallet verkar dessutom ha löst sig. Jag behöver inte längre räkna ut hur lång tid filmen kommer ta, pga försenat bidrag.

 

Det gäller väl att skilja på när ens ansvar "bara" är att bidra med den litterära konsten och när man har ansvar för hela projektet mer eller mindre.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...