Gå till innehåll

Filmidé - som kanske redan finns?


fönstret15

Recommended Posts

Har undrat över denna frågan ett tag nu...

Om man har kommit på en filmidé men har hört (men inte fått bekräftat) att den kanske redan finns, vad ska man göra då? Om jag t.ex. kommer på en filmidé där en pojke fastnar i en hiss samtidigt som jag får höra kommentater om att den idén finns och är redan gjord, ska jag isf ändå fortsätta på min filmidé eller inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fortsätt. Idéer är ingenting, utförandet är allt (om man hårddrar). För säkerhets skull kan du ju kolla in det som redan gjorts på temat (de som fällde kommentarerna torde ha nån pejl på vilken film/-er de refererar till), och styra bort från det om det känns nödvändigt.

Det har gjorts ganska många filmer med rymdvarelser som attackerar jorden också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fortsätt. Idéer är ingenting, utförandet är allt (om man hårddrar). För säkerhets skull kan du ju kolla in det som redan gjorts på temat (de som fällde kommentarerna torde ha nån pejl på vilken film/-er de refererar till), och styra bort från det om det känns nödvändigt.

Det har gjorts ganska många filmer med rymdvarelser som attackerar jorden också...

 

Jag har en filmidé som jag tror på väldigt mycket. Jag har redan gjort en synopsis till den. Men så fick jag plötsligt höra att den kan redan finnas - i en bok. Det är en anhörig till mig som sa iaf att han/hon har läst en bok som liknar storyn till min filmidé, men problemet är att han/hon inte minns varken bokens titel eller författare. Så jag kan tyvärr inte hitta boken och hitta likheter mellan den och min idé. :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah ok. Tja, om han/hon minns något av boken kan det ju gå att googla fram boktiteln. Kan ju finnas nån bokrecension därute, eller nån sammanfattning på nån boksajt.

... Fast om boken påminner så galet mycket om din story torde du ju kunna googla utan att fråga honom/henne. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah ok. Tja, om han/hon minns något av boken kan det ju gå att googla fram boktiteln. Kan ju finnas nån bokrecension därute, eller nån sammanfattning på nån boksajt.

... Fast om boken påminner så galet mycket om din story torde du ju kunna googla utan att fråga honom/henne. ;)

 

Det enda han/hon minns av boken är att storyn liknar min filmidé, inget annat... så det är lite problematiskt... :P

Jag har testat att googla fram boktiteln, men det är typ omöjligt. Man ska ju försöka att googla med så korta sökningar som möjligt, alltså använda så få ord som möjligt, och då är det inte så lätt att googla fram en bok/filmtitel där man ska söka med många ord...

 

Men iaf, om det bara inte går att hitta en bok/film som kan ha samma story som ens filmidé, ska man fortsätta utveckla sin filmidé eller lägga den åt sidan tills vidare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, på vilket sätt påminner din story om boken? Det borde väl han/hon minnas? Är det att en pojke fastnar i en hiss, eller plus allt som föranleder denna situation samt det som situationen leder till (psykologiskt, socialt, osv)? Ifall "en pojke fastnar i en hiss" är mer eller mindre den enda parallellen tycker jag hejdlöst du ska köra på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, på vilket sätt påminner din story om boken? Det borde väl han/hon minnas? Är det att en pojke fastnar i en hiss, eller plus allt som föranleder denna situation samt det som situationen leder till (psykologiskt, socialt, osv)? Ifall "en pojke fastnar i en hiss" är mer eller mindre den enda parallellen tycker jag hejdlöst du ska köra på.

 

Han/hon läste boken för flera år sen, så det enda han/hon minns från boken är att det är början som liknar min story...

För att ta exempel på idén där en pojke fastnar i en hiss; låt oss säga att i boken är det någon som kommer in genom dörrporten och turligt nog råkar höra pojkens skrik och kan ringa ambulans/polis. I min idé är det istället en boende i huset som ska gå ut genom dörrporten och råkar höra pojkens skrik.

Alltså, jag menar att själva huvudkonflikten påminner om min story, det är bara små skillnader mellan boken och min idé...

Länk till kommentar
Share on other sites

Han/hon läste boken för flera år sen, så det enda han/hon minns från boken är att det är början som liknar min story...

Hur fick du reda på att han/hon tycker din filmidé är lik boken utan att ha uppfattat ifall det är en han eller en hon?

Får känslan av att den där anonyme annhörige är författaren själv här? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur fick du reda på att han/hon tycker din filmidé är lik boken utan att ha uppfattat ifall det är en han eller en hon?

 

Hur menar du nu med "ifall det är en han eller en hon"? Vem syftar du på?

 

Får känslan av att den där anonyme annhörige är författaren själv här? :)

 

Nej, den där "anonyme anhörige" är inte författaren här, rolig tanke/gissning dock... :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Skriv din story/synopsis/manus först. Om inte annat så är det bra träning.

Får du dessutom reda på boken senare, och ser att din version överträffar den så är det ju bara att köra : )

Bättre att ha ettfärdigt manus för mycket i bokhyllan än inga alls!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fortsätt! Gör isf en bättre film än den redan gjorda! Men som Simon W sa så finns det ju ganska många filmer med jordinvaderande rymdvarelser, eller kanske om någon superhjälte som flyger och räddar jorden. Det finns hundratals om inte mer.

 

/Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...