Gå till innehåll

IMSDB - Hur funkar det?


fönstret15

Recommended Posts

Jag har varit inne på IMSDB (The Internet Movie Script Database) ett antal gånger nu. Jag har letat efter filmmanus och hittat en del, men problemet är: jag "hittar" det, men det kommer inte fram! Det enda som kommer fram är (och i ordning) en bild på filmen, några annonser, lite info om filmen och till sist omdömen. Men inte ett spår av själva manuset!

 

Är det bara jag som verkar vara dum i detta fallet, eller varför hittar man inte manuset? :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen aning hur det funkar på IMSDb. Jag brukar hitta vad jag söker här (under film scripts).

Lycka till med IMSDb ifall du inte hittar vad du söker :)

 

EDIT: Jag blev lite nyfo på IMSDb så jag kikade lite. De allra flesta titlar har ju en klickbar länk - "Read "title" Script" - i botten av den stora rutan (rutan ovanför user comments). Men vissa titlar har ingen länk. Vette tusan varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig stött på att det inte går att läsa manusen, och jag har kollat på MÅNGA manus. På alla finns den här länken: http://data.fuskbugg.se/skalman02/vdofilm.png

 

På vilka hemsidor har du kollat de "många" manusen? På script-o-rama finns det ju såklart massvis med manus där också, men jag har mött samma problem några gånger där också. Filmmanusets namn är utskrivet och man kan klicka på det, men manuset kommer ibland inte fram.

Och vad gäller IMSDB så är det verkligen inte många manus som går att läsa. Jag har letat efter "the kings speech" filmmanus och hittat det, men jag har också letat efter några andra manus, som det inte finns ett spår av. T.ex. kan man "hitta" flera "harry potter" manus, men däremot inte läsa. Samma sak med "inception" och "once upon a time in the west". Dessa är sammanlagt ca 8 manus, som inte går att läsa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag föredrar MyPdfScripts.com

 

Det är tvärr så att Warner Brothers slog till mot dem ganska hårt nyligen, och de har varit tvungna till att ta bort en jävla massa manus. Men godbitar som Stanley Kubrick's Napoleon finns kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...