Gå till innehåll

Gefangenschaft ist Freiheit (Fångenskap är frihet)


Spassy

Recommended Posts

Detta är ett manus jag har hållit på med en viss tid nu, ska göra filmen inom nån vecka, men jag behöver lite kritik. Vad tycker ni om dialogen? Meningen med dödens dialog är ju att den ska vara ganska formell, samma gäller fascisten, han ska vara sträng och prata med rätt dialog och artikulera sig rätt. Men jag vet inte med fången. Vad tycker ni?

 

Märker ni något annat fel kan ni säga det också.

Untitled (V.3).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

hejsan.

Finns inget konkret jag tycker du kan ändra på i replikerna du frågar om. Funkar!

 

Det är lite svårt att bedöma eller komma med andra tips på ett manus som är skrivet bara för din egen skull. Som du skrivit vet bara du vad som ska filmas. Formalia tänker jag inte gå in på eftersom du inte ska skicka manuset.

 

 

Uppdatera denna tråd så man får se hur filmen blev. Youtube? Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget illa menat. Antog bara det eftersom du skriver att du ska filma manuset snart.

 

Ska du skicka manuset för att bli köpt, få stöd eller vad nu kan tänkas så bör du se över lite saker, det var allt jag menade.

 

*Skriv tid på dygnet: INT. TORTYRKAMMARE - NATT

om det kanske inte syns om det är natt eller inte, bör det beskrivas: Rummet var bäcksvart och enda ljuskällan var... typ.

 

Jag förstår vad du menar, men du måste nog göra det lite tydligare vem det handlar om.

Som i drömmen till exempel har du beskrivit mamman och barnet med åldern, men vem är mannen? Man förstår men det är nog bara en fördel om du är tydlig.

 

*se upp med särskrivningar.

 

*När en karaktär presenteras kan du skriva FÅNGEN, tex. FÅNGEN ligger på golvet med ansiktet gömt i händerna.

*Du behöver inte skriva CUT TO

*Det jag brukar göra är att jämför och få tips från sålda proffsmanus från till exempel http://www.mediafire.com/scriptcollector

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, ok. Försökte att hitta alla särskrivningar, men kanske glömde några. Det har jag aldrig märkt att man ska skriva när karaktären presenteras, inte iaf i proffs manus. Kanske ska skriva lite mer detaljerat angående personer och omgivning etc. Men jag är så van att människor säger att man ska skriva kortfattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...