Gå till innehåll

Avchd..


Tea89

Recommended Posts

Hejsan!

 

Hoppas jag hamna rätt här..

 

Är det "dåligt" när kameror spelar in i detta formatet? AVCHD?

Måste man göra om det formatet när man laddar in filmen till datorn eller har jag missuppfattat allt? :S

 

Hoppas någon kan svara..

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte det jag undrar över, men eftersom du frågar antar jag att det behövs en relativt bra dator? Har läst lite mer om det nu å vad jag kan förstå finns det en fasligt massa program att använda för att göra om formatet? men varför kan man inte använda det som de är? eller de går det också? Är ny på denhär biten, videokameror.. så alla svar tas tacksamt emot!

 

Är i köptagen på en videokamera, Sony HXR-MC2000 som spelar in i AVCHD

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika program hanterar formatet på olika sätt och olika bra, men om programmet hanterar sk "native" AVCHD, dvs utan konvertering brukar systemkraven vara relativt höga.

De flesta nya HD-kameror med minneskortsbaserad lagring (i lägre prisklass) använder AVCHD som format, så där är det ingen jättestor skillnad mellan olika kameror. (De kan ha olika bitrates dock...)

 

Försök hitta ett ställe där du kan testa kameran och se till att få med ett par filer hem på ett minneskort. Ladda därefter ned en trialversion av de olika programmen för att testa med.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

 

Okej, är som sagt helt ny på videokameror så kan inte så mycket.. Är det ett "dåligt" format eller det är bara en liten billigare variant på dem som kostar 20++? vad exakt menar du med native? och hur kan man kolla bitrates? Vet inte om du titta upp kameran jag skrev, du kanske har något att säga om den? vad jag har sett å läst så verkar den vara bra.. med tanke på prislappen.. Bor i en liten by utan några större kedjor runt omkring som har denna kameran så det kan nog vara svårt att testa.. samt det verkar inte som att så många har den kameran hemma.. vet dock inte så många återförsäljare på just videokameror, har hittat den på rajala~ Så det kommer nog bli att jag får köpta den över nätet..

 

Tack igen! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Simpelt sagt är AVCHD ett format som blir allt mer och mer populärt. Det används i både proffs/semiproffs kameror samt billigare konsumentkameror som du hittar på tex. On Off.

 

Jag har en HMC151 (semiproffs/proffs) som använder AVCHD formatet. Den filmar i tex. max i 25 mb/s, vilket är helt OK (det är detta man kallar för Bitrate). "Dyrare" kameror använder till exempel snordyra P2 kort, och filmar i P2 formatet som är uppemot 100 mb/s. Detta betyder att bilden får mycket mer information och bättre färg, vilket underlättar till exempel när man kör med bluescreen. Men detta gör även att du inte alls kan filma länge på ett 64 gigs P2 kort innan det måste tömmas. Så vill du ha ett smidigt alternativ som duger om du ska visa ditt material främst via webb så är AVCHD ett bra val!

 

Det är ett format som tillåter dig att filma länge i HD kvalitet utan att ta upp en enorm plats på minneskortet. I och med att den komprimerar bilderna så gör det också att du behöver en ganska bra och snabb dator för att kunna redigera det med bra flyt.

 

Premiere CS5 är otroligt mycket snabbare än till CS4 när det kommer till AVCHD, och är enligt mig ett måste.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är max ja. AVCHD klarar inte mer än 24Mbps och 1920x1080 är full HD.

Bara för att det är en mindre siffra än 100mbps så behöver det inte betyd att den är 76% sämre. Utan olika format komprimeras olika mycket och olika effektivt.

Denna kamera kamera2 har i princip samma AVCHD som din, så AVCHD är välanvänt även bland vissa avancerade/större kameror.

 

MEN...

..jag repeterar det som nämnts, är du osäker på din datorkraft så bör du testa med en AVCHD-fil ihop med det program du tänker redigera med. Eller berätta om din dator här eller för någon expert så du kan få en hum om dina chanser. Det var bl.a. därför Max frågade dig i början om din dator, då det betyder mycket för att kunna hjälpa dig.

Risken är annars att din kamera spelar in jättefina bilder men din dator och/eller program klarar inte av att hantera filerna från kameran.

Att köpa en videokamera och sen tro att allt är klart för skoj i datorn, är en fälla många har gått i.

 

Kontrollera dina övriga verktyg innan du handlar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha okej, tack så mycket! Har du någon kommentar annars om den kameran jäg är intresserad av?

 

Okej, men datorn är inget stort "problem" det fixar sig om det jag har inte klarar av det.. Vad skulle det vara för "krav" för att klara av att redigera?

 

Vilka/vilket program skulle du/ni rekomendera? Något gratis program?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kraven på datorn varierar helt beroende på mjukvara - därav frågan...

 

Vettiga gratisprogram som stöder AVCHD vet jag inte, men du kan alltid titta på http://www.lightworksbeta.com. Verkar inte stöda just AVCHD, men du kan ju alltid konvertera alla filer till ett annat format via något tredjepartsprogram innan du klipper (vilket iofs är rätt omständigt, men det går). Finns massor av program runt tusenlappen som stöder just AVCHD (PC: Vegas, Pinnacle Studio, Premiere Elements, Magix, etc. För Mac finns iMovie som är gratis och ett gäng andra som du betalar för...)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Kraven på datorn varierar helt beroende på mjukvara - därav frågan...

 

Vettiga gratisprogram som stöder AVCHD vet jag inte, men du kan alltid titta på http://www.lightworksbeta.com. Verkar inte stöda just AVCHD, men du kan ju alltid konvertera alla filer till ett annat format via något tredjepartsprogram innan du klipper (vilket iofs är rätt omständigt, men det går). Finns massor av program runt tusenlappen som stöder just AVCHD (PC: Vegas, Pinnacle Studio, Premiere Elements, Magix, etc. För Mac finns iMovie som är gratis och ett gäng andra som du betalar för...)

 

//Max

 

Det står faktiskt i Lightworks Beta från 29 nov i fjol så här: "H.264 and AVCHD support for DSLR cameras". Någon som har prövat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan bara tala för Premiere CS5 att det är riktigt bra. Det handlar helt och hållet om hur duktiga programerare företaget har som tillverkar redigeringsprogrammet och hur bra att programmet utnyttjar hårdvaran på din dator.

 

AVCHD från dslr kameror eller videokameror är samma (skillnaden är bitrate samt samt färgspektrumet (till exempel 4.2.0 som många AVCHD-baserade kameror har). Så det ska du inte lägga kraft på att klura på =P.

Länk till kommentar
Share on other sites

Snabb notis är:

 

- "Vanliga" AVCHD kameror (ex den Sony-kamera du funderar på) använder MTS-containern. Dvs filen heter FILNAMN.MTS.

- Canon (och numera Nikon) använder samma codec fast i en "Quicktime-container" (FILMNAMN.mov) vilket innebär att Quicktime-spelaren i de flesta fall sköter "uppspelningen" av filmerna åt redigeringsprogrammet (denna är dock notoriskt långsam på PC). (Dock inte för Premiere Pro CS5 där Adobe har en helt egen dekoder - därav att CS5 är så mycket snabbare än CS4).

 

Om du inte vill lägga en massa pengar på mjukvara så är fortfarande rådet att provfilma med kameran och testa med olika testversioner av programmen. Olika personer tycker olika, bäst är i mitt tycke att skaffa en egen åsikt.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni ska ha ett stort tack för all info!

Har tyvärr inte möjlighet till att filma med kameran.. känner ingen som har en sådan, samt har inget större företag i närheten som har kameran så man kan testa.. vet inte riktigt var det skulle vara..

 

Så får väl bli till att köpa sen får det bära eller brista.. i värsta fall får man uppgradera datorn. Men tror inte det ska vara några jätte problem.

Ni har inget å säga om själva kameran? =)

hehe, det va mig ett saftigt pris på cs5 ;P

Länk till kommentar
Share on other sites

Bära eller brista..? Intressant attityd. Vad ska du ha kameran till och vad är ambitionsnivån, om jag får vara lite nyfiken? Köper du kameran och sen inte bryr dig om resten så blir det som att köpa en bil utan hjul, du kan starta och varva motorn men du kommer ingenstans.

Har du råd med en sån kamera bör du har råd med t.ex Sony Vegas eller tom. Premiere Elements.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe kanske inte direkt så jag menade som det kanske lät :P

 

Jag har tillgång till en relativt ny dator, windows 7, 64mbit systemet osv osv.. Så den borde klara av det..

 

Kameran kommer användas till lite allt möjligt.. allt från media samanhang till bara filma hemma med familjen, djuren osv..

 

Självklart bryr jag mig åt resten men det löser sig, man ska vara optimist =)

Upptäckte att Sony bjöd på vegas om man köpte kameran innan 31.. så blir till att beställa den nu tror ja...

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag kom kameran =) Sitter på laddning och jag läser manualen.

 

Har en liten fundering dock.. Den kan filma i Full HD,1920x1080/50i antingen i 24mbps eller 17 mbps.. är det stor skillnad om man använder 17 eller 24? (förinställd på 17)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...