Gå till innehåll

Hemmabyggd shouldermount, behöver tips om kameraplatta!


rapparsven

Recommended Posts

Tja!

 

Min bror köpte för ett par år sedan en låda med dykfototillbehör för en billig peng, hittade den i garderoben för ett par veckor sedan och byggde då ihop en liten axelrigg. Har ett liten problem dock med hur jag ska ha kameraplattan/stativhuvud på det, lägger upp lite bilder så att ni får se hur riggen ser ut sen kanske ni har tips på hur en kameraplatta ska kunna fästas, eller andra tips för den delen!

 

MVH,

Fredrik

 

Bilder:

IMG_0683.jpg

IMG_0687.jpg

IMG_0682.jpg

IMG_0686.jpg

IMG_0685.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas det är 19mm, då finns det nog några tillbehör som passar.

 

föDen här konstruktionen skulle kanske funka för att sätt montera en basplatta men de tillverkar den bara i 15mm:

http://jag35.com/store.php/products/rodclamps/singlerodclamp.html

 

Skulle ju egentligen bara behöva någon form av super-clamp som jag kan fästa på ett stativhuvud/kameraplatta

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

om utseendet kvittar? tejpa på en träplatta & skruva fast en Manfrotto 323... klart typ

 

Vill du se någorlunda normal ut kan du ju dissekera en sån här, billig & lite delar att leka med: http://www.amazon.com/CowboyStudio-Shoulder-Support-Camcorder-Camera/dp/B0036NMQ7S/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1302530027&sr=8-1

 

vill du inte sabba nuvarande konstruktionen får du ju typ såga ut en träbit eller nåt som passar i fästet i fram. Eller ännu bättre, skaffa det som skall sitta där egentligen. Jag skulle ha fixerat armen så man har en monitor framför fejan & limma/gjuta på en grundbasplatta på axelleds "knobben" för kamera, rails osv. Förutsätter ju dock att sakerna klarar av att hålla någon sorts vikt...

 

edit: Kom på att jag har den här liggandes i skåpet, det är en isärtagen lens support m. olika kamerafästes skruvhål i plattan med ett fixterat huvud & quick release (allt manfrotto). Hade den på min gamla rigg. Kan skickas för en slant om det är intressant (PM:a isof)

IMG_0729.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...