Gå till innehåll

Behöver hjälp att hitta en bra film kamera för natur / sport filmer


Kapitan

Recommended Posts

20-35 k inkl. all utrustning..

 

Skall du filma sport så är det definitivt en 50 frameare du skall ha. Och då är ditt alternativ endast Interlace om du skall köra 1080. Interlace funkar också bättre vid mycket snabba rörelser. Vill du köra progressivt så är det 720p/50 som gäller.

 

När vi kommer till natur så gillar jag bättre 1080p/25 där.

Hur kommer du filma natur? vänta, spana etc.?

 

För dina ändamål hade jag hållit mig borta från DSLR kameror och kört på en riktig kamera... annars kommer du bara missa scener när de väl händer.

Kolla på en begagnad Sony HXR-NX5E. Den kör både 1080i/50 och 1080p/25. Komplett kitt skall du nog kunna hitta för 30-35k.

Vill du ha en billigare kamera (och mindre), kolla på Sony MC50. Den kör dock endast 1080i/50 och har inga XLR, men å andra sidan kostar den 17k ny med äkligt bra bildkvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag hade däremot valt en dslr, klarar av att filma 720/60p och 1080/25p för sport och natur,

dels 60fps för sport, men också sensorn som gör att du kan få fina naturbilder med kort skärpedjup och skarpa bilder.

starttiden på en dslr är ett par hundradelar från att du trycker på rec till att den börjar filma, så du behöver inte oroa dig att missa något.

 

sen får du en canon 5D ller 7D med objektiv för 20-35k.

googla eller kika på youtube/vimeo på canon 5d och 7d så förstår du vad jag menar med kvalité och fina bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är man ute en varm sommardag... så ger sensorn upp efter 6-8 minuter pga överhettning.. och just då händer det som man bara inte får missa!

Har själv funderat på en DSLR mycket, men har nyss gett upp tanken just p.g.a. detta. Och att ha två kameror för att swapa.. nej tack!

Men som sagt.. som jag skrev.. det beror på vad han/hon skall filma och hur.

 

60 frames... varför? Du menar väl 50 frames. Sen är ju frågan om man vill köra i 1280x720 pixlar.. och du vill absolut inte köra sport med 25 frames, så då är det bara 720 att välja på. Sen vid sportfilmning så innehåller det säkert en del zoomingar fram och tillbaka till skillnad från naturfilmerna där det är fasta vinklar. Men att zooma + köra fokus + att panorera/tilta kameran för att följa personen/personerna på samma gång... nej.. jag har dock bara två händer.

 

Så.. nej.. jag hade kört med videokamera som jag vet att den rullar och rullar oavsett om det är 1 minut eller 1 timmes nonstop tagning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är man ute en varm sommardag... så ger sensorn upp efter 6-8 minuter pga överhettning.. och just då händer det som man bara inte får missa!

Har själv funderat på en DSLR mycket, men har nyss gett upp tanken just p.g.a. detta. Och att ha två kameror för att swapa.. nej tack!

Men som sagt.. som jag skrev.. det beror på vad han/hon skall filma och hur.

 

Okej, det där med överhettning existerar inte längre. tillverkarna har uppdaterat firmwaren i samtliga kameror. jag har filmat väldigt varma sommardagar 6 timmar i streck, och utan att kameran ens blir varm! batterierna du har med dig hinner ta slut innan den ens blir varm. så tänkt inte ens på överhettning.

 

60 frames... varför?

 

Okej, du kan filma i 60 fps, 50 fps, 30fps, 25 fps, och 24 fps. Allt efter behov. Vill man få en snygg slowmotion så blir det "mer slowmotion" ju fler frames per sekund därav 60fps. en funktion som få videokameror idag har. plus att allt är progressive.

 

Du menar väl 50 frames. Sen är ju frågan om man vill köra i 1280x720 pixlar.. och du vill absolut inte köra sport med 25 frames, så då är det bara 720 att välja på.

Det spelar ingen roll om du filmar i 720p eller 1080p. 720 kan enkelt skalas upp till 1080p, tack vare den skarpa kvalitén hos dslr. sen är 50p inte alls en självklarhet, jag filmar väldigt mycket med 25p.

 

Sen vid sportfilmning så innehåller det säkert en del zoomingar fram och tillbaka till skillnad från naturfilmerna där det är fasta vinklar. Men att zooma + köra fokus + att panorera/tilta kameran för att följa personen/personerna på samma gång... nej.. jag har dock bara två händer.

Jag har filmat mycket sport med dslr, främst cross, skoter, och snowboard. har aldrig haft det problemet, då zoom är något man inte använder proffesionelt. plunkt slut. vill du använda ett zoom-objektiv så ställer man ju ändå skärpan innan man zoomar. för det finns ingen som använder autofokus vid snabba sportrörelser som ska zoomas. oc hur du hade tänkt lösa det då utan autofukus och två armar vet jag inte.

 

Så.. nej.. jag hade kört med videokamera som jag vet att den rullar och rullar oavsett om det är 1 minut eller 1 timmes nonstop tagning.

dslrn rullar på bra den med. och dessutom ger den samma kvalité som stillbilderna hos en systemkamera. vilket är att föredra i både natur och sport. den ligger också i hans prisklass. jag hade lätt valt en dslr. allt annat känns slöseri med pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sport är ett rätt vitt begrepp... Vissa kallar poker för "en sport", då borde DSLR vara grymt, med dramatiskt korta skärpedjup. Att filma tennis vore däremot ett bra sätt att göra nån sjösjuk.

 

Edit:

 

Jag har filmat mycket sport med dslr, främst cross, skoter, och snowboard. har aldrig haft det problemet, då zoom är något man inte använder proffesionelt. plunkt slut.

 

Jag anser att man ofta bör undvika zoom, men att säga att zoomning är oprofessionellt är möjligen att ta i. Då skulle i princip alla sportsändningar på teve vara oprofessionella. Jag tycker personligen att snabba zoomar gör sig rätt bra, i synnerhet i actionsportsammanhang.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det där med överhettning existerar inte längre. tillverkarna har uppdaterat firmwaren i samtliga kameror. jag har filmat väldigt varma sommardagar 6 timmar i streck, och utan att kameran ens blir varm! batterierna du har med dig hinner ta slut innan den ens blir varm. så tänkt inte ens på överhettning.

 

Inte enligt vad andra säger både här på forumet och andra forum.. så ange referenser från tillverkare på på detta tack. Både för att styrka ditt påstående + att övertyga mig själv på att köpa en DSLR.

 

6 timmar nonstop i varmt sommarväder... du tog alltså ingen paus alls... tro jag inte på förrän jag ser det..

 

 

Okej, du kan filma i 60 fps, 50 fps, 30fps, 25 fps, och 24 fps. Allt efter behov. Vill man få en snygg slowmotion så blir det "mer slowmotion" ju fler frames per sekund därav 60fps. en funktion som få videokameror idag har. plus att allt är progressive.

 

så om personen nu filmar fotboll, handboll eller vad som helst så skall han skrika ut till spelare för att de skall sluta spela... han skall bara slå över kameran till 60 frames för att få en snygg SM.

Du tar för givet att personen skall filma sport som inte spelas live... jag har bara hört sport..

 

Och vill man ha SM så kan han lika gärna köra med en kamera som kör riktig SM i 240 FpS, typ en Sony.

 

 

Det spelar ingen roll om du filmar i 720p eller 1080p. 720 kan enkelt skalas upp till 1080p, tack vare den skarpa kvalitén hos dslr. sen är 50p inte alls en självklarhet, jag filmar väldigt mycket med 25p.

 

Omg! Det är fortfarande 1280x720 pixlar... sen att DSLR har bättre upplösning spelar ju knappt någon roll i videosammanhang... det är fortfarande 1280x720 pixlar.. Vi pratar liksom inte om 300dpi här inte... Video är har en fix pixelratio. Om du tar en skärmdump från datorn på 1280x720 och skalar upp den till 1920x1080 så kommer den se skit ut. Likaså kommer det se skit ut från en DSLR om vi nu pratar broadcast. Men du tänker säkert på YouTube... så då kan du ju hålla på att skala upp.. Jag tänker broadcasting.

 

Du kommer aldrig kunna övertyga en fotograf, producent, broadcastare eller liknande som arbetar professionellt med film/TV att du kan och skall skala upp utan kvalitetsförlust. (och du behöver inte ge exempel på att du har gjort det... blir bara trött av det)

 

Du har en tumregel.. skala upp = kvalitetsförlust. Behövs liksom inte diskuteras.

 

 

Jag har filmat mycket sport med dslr, främst cross, skoter, och snowboard. har aldrig haft det problemet, då zoom är något man inte använder proffesionelt. plunkt slut. vill du använda ett zoom-objektiv så ställer man ju ändå skärpan innan man zoomar. för det finns ingen som använder autofokus vid snabba sportrörelser som ska zoomas. oc hur du hade tänkt lösa det då utan autofukus och två armar vet jag inte.

 

Så bra för dig då... det märks ju inte att du inte bryr dig om judder.. men det gör broadcasting när det gäller sport.

 

inte zoomar i sport.. "då zoom är något man inte använder proffesionelt. plunkt slut."

Punkt slut.. WOW... du är verkligen professionell du! jag slutar snart prata med dig...

 

Du försöker asså inbilla mig att det ALDRIG zoomas på t.ex. en fotbollsmatch. Du kanske är så inne i matchen så du märket inte det. Till din kännedom... det zoomas konstant i fotboll, tennis, slalom etc. etc. det är bara det att du märker det inte för du är så inne.. Hur tror du en fotbollsmatch skulle se ut om alla kameror va fixade..

 

Innan du börjar påstå att jag är helt dum i huvudet där du sedan drar till med med standarduttryck "då zoom är något man inte använder proffesionelt" så kanske du skall sätta dig ner och kolla lite på sport.. så kommer du ta tillbaka till påstående illa kvickt.

 

autofokus.... wtf... nu slutar jag kommentera dig.. känns liksom meningslöst..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är skillnad på uprez och uprez... Det görs VÄLDIGT mycket omskalning till HD, även om olika broadcasters är olika picky. Ex BBC One HD skalar om väldigt mycket från både SD, 720p mm till HD och BBC hör till de som är mest picky. Sen har dom även den "rena" HD-kanalen" BBC HD som har betydligt hårdare krav, ex maximalt 25% HDV på en timmes material (allt inlämnat material kontrolleras via mätsystem och visuellt av "kontrollanter"). Ex SVT har säkerligen liknande krav...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

julia86:

okej, jag tänker inte lägga ner tid på att leta upp referenser för att övertyga dig om att skaffa en dslr, du verkar rätt övertygad om att inte skaffa en redan. men jag har spelat in väldigt mycket med min canon och många inspelningar är över 6 timmar, och problemet har aldrig dykt upp. om jag förstår diug rätt så har du tänkt filma konstant i 6 timmar!, vilket inte är möjligt då maxstorleken på filerna är 12min/4gb. Och jag har aldrig vart med om att man filmar längre sekvenser. nu pratar jag enbart reklamfilm, kortfilm, långfilm, musikvideo, sport, naturfilm, då man inte använder sig av klipp som är längre än 12minuter.

men jag förstår om du filmar längre än det, säg 6 timmar. men jag förstår inte hur du ska orka se på hela det klippet sen. att göra tagningar under inspelning underlättar ju enormt i klippningen så att säga..

 

för det första skulle jag filmat i 50p direkt, och sen valt 25p eller 50p i redigeringen. enkelt. jag förstår heller inte hur du skulle kunna slå om mellan 240p och 25p så snabbt att du inte behöver ropa till fotbollspelaren att göra om senaste rörelse oavsett kamera..

 

sen det som inte ens behövs diskuteras om uppskalning.. du jämför ju en uppskalning som stillbild på datorn från 720-1080. det blir en annan sak med rörliga bilder. även om jag inte skulle referera gör jag det till Max_H som också svarat på det. jag arbetar dagligen med att skala upp, och det görs väldigt enkelt med dslr material, med sämre bildmaterial kan man också göra det enkelt med compositingprogram. ;) DU bör nog kolla upp hur verkligheten ser ut här innan du sätter upp egna tummregler...

 

och det här med broadcasting? sen när har trådskaparen angett att han ska spela in saker som ska hålla kvalité att sända på tv? jag vet att man zoomar på tvsändningar, men det är lite andra kameror vi pratar om och där zoomobjektivet är 100grr dyrare än kameran han letar efter. vad jag menar är att det sällan blir bättre av att zooma med semi-proffskameror. utan det är bättre att gå närmare eller använda en tätare glugg. det ser helt enkelt oproffsigt ut att zooma med seimi-proffskamera utan att ha en assistent/bfoto som kan göra det. Och om han vill zooma, så ställer han skärpan redan innan och kan göra det med ett zoomobjektiv till en dslr.

 

Så jag rekomenderar fortfarande en sådan kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen går det alltid att diskutera andra saker i sammanhanget. Jag hade av ergonomiska skäl personligen aldrig valt en DSLR för "traditionell" sportfilmning. Jag har filmat en hel del handboll/ishockey/bandy/rally på elitnivå och för det ändamålet går DSLR tokbort utan hur många extra tillbehehör som helst (sökarlupp, extra display, axelstöd, vettig optik, etc). För viss actionsport funkar det kanske, men "låga" bilder kräver i stort sett (i mitt tycke) flip out display.

 

Men visst, det är en vanesak... Har man kört Sony's axelkameror (DSR-3XX/5XX/XDCAM) är det svårt att växla till DSLR för sådant.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

....Sen är ju frågan om man vill köra i 1280x720 pixlar.. och du vill absolut inte köra sport med 25 frames, så då är det bara 720 att välja på. ...

 

Du har ju varit lite SVT-fixerad, och då är det ju 1280x720 som gäller. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Saken ær just den, jag kommer till att filma ganska snabb sport i høg hastighet och jag kommer vilja redigera och køra in ett slow mo klipp som flyter bra mitt i filmen etc. De sporter som kommer filmas mest nu i sommar blir Lonbgoarding fræmst av allt, men också surfning och andra sporter. SÅ kameran måste kunna filma i høghastiget och fortfarande ha bra kvalitet på bilden.

 

Om det blir en liten eller stor kamera spelar mig ingen større roll eftersom den oftast kommer stå på en tripod och transporteras med bil.

 

Nær det kommer till Naturfilmer så har jag inte mkt erfarenhet inom det så just nu ær det ett Sideproject till att sportfilma, jag menar om man endå ska dra och filma i olika klimat dær mænniskor sællan ær så kan man ju lika gærna filma lite natur och hoppas på tur ;)

 

Hoppas denna infon kanske hjælper lite mer om vilken sorts kamera jag ær ute efter, verkligen intressant att læsa era kommentarer ;)

 

Peace

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturvideo är ju rena drömmen med DSLR. Fotobjektiv (jag menar, köp en GH2, ryskt vintage 500mm, x1.85 + sensor crop... Planet Earth zoom typ!)

 

Sport är väl sisådär, beror på din "artistiska vision" eller om du bara ska hålla i kameran och dokumentära vad som händer typ... HDSLR är CMOS vilket kan vara problem men som sagt beror helt på dina skillz & ambition. Glidecams, sliders & kranar eller hålla i kameran när du sitter i en skumpande båt? Läs på om CMOS och "line skipping". http://www.dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

 

Annars är självklart en riktig videokamera ett alternativ, men för din budget kan det vara värt att kika på DSLR. Det finns/kommer lite videocams med utbytbara objektiv nu i år, men de är snäppet högre prisklass.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Planet earth zoom låter ju rætt chill, men Naturfilmning kommer inte komma i fokus, det blir bara ett sideproject nær jag drar på min resa om 2 år. Det blir lite mer æn bara att stå still och filma, har ett par scripts upplagda før sportfilming, allt ær redo før att filmas.

 

Men eftersom jag drar och surfar i indonesien nu under vintern och sommaren kommer vara slut vid den tiden jag kan køpa kameran nu i sommar, så har jag bestæmt mig før att skjuta upp kamera køpet tills næsta vår. Då hinner jag spara lite mer pengar till kameran med :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...