Gå till innehåll

Fråga om storyboard/bildmanus


fönstret15

Recommended Posts

När man gör bildmanus ska man ju berätta historien i bilder, man ska t.ex. rita hur man ser rollfigurerna och miljön i en scen osv.

Men i en film filmar man oftast från flera olika vinklar. Vid en dialog mellan två personer filmar man ju oftast den som pratar, och då byts ju vinklarna, alltså blir det två vinklar. En annan exempel är en actionfilm, där en scen ibland inom loppet av några sekunder filmas från olika vinklar, och med snabbt vinkelbyte.

Min fråga är: Hur gör man bildmanus när det ska vara vinkelbyte, som t.ex. i de ovan nämnda exemplen? Man kan väl inte göra en ny ruta för varje vinkel?

Länk till kommentar
Share on other sites

"Vinklar" kallas inställningar. Tex i en dialog tar man kanske en vidare tvåbild och var sin tätare närbild. 3 inställningar. När man sen klipper kanske dessa inställningarna används till tio bilder. Men det räcker att rita de tre inställningarna. Ofta nöjer man sig med att rita floorplans, en ritning uppifrån vart personerna står och rör sig och varifrån bilderna tas. Man brukar räkna med att ta 10-20 inställningar per dag pch att eita är bara ett sätt att kommunicera detta till teamet.

Till action däremot är det klokt att rita alla klipp för att kunna planera stunt etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför ritar man storyboard? För att andra ska förstå hur man tänkt hur en scen ska spelas in.

 

Om man tänker så, så förstår man också hur man måste rita för att få sin idé att gå fram. En komplex scen kräver som bomaye säger att man ritar fler bildrutor än om man gör en väldigt enkel scen som till exempel tvåbilder med dialoger.

 

Det finns egentligen inga rätt eller fel. Frågan är i stället: Förstår de som ska läsa storyboardet vad jag försöker åstadkomma?

 

(Apropå kamerainställningar, den som känner sig manad får gärna kommentera beskrivningen av kamerainställningar här: http://www.voodoofilm.org/ordlista/term/kamerainst%e4llning - den kan behöva ändras.)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jag har en fråga angående Storyboards som passar in här. Jag kommer jobba på ett projekt nu som kräver att vi hittar ett bra datorprogram som är gjort för att skapa Storyboards. Hittills har jag använt en del rätt dåliga program till PC men inget jag har gillat. Jag och regissören kommer nämligen behöva jobba på Storyboards på distans (vi bor i olika städer).

 

Nu till frågan: Finns det något PC program som är standard i branschen för Storyboards? Om det inte finns en standard, vad kan rekommenderas?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns inget standardprogram, jag tror det används allt möjligt, från att scanna in handritade till enkla ritprogram till till specialprogram som kan hjälpa dig med allt från en ritplanka till att animera färdigritade figurer och göra kamerrörelser i 3d (dvs mer pre-viz). Om man vill använda något billigt men bra så testa:

Springboard:

Google Sketch Pro:

Länk till kommentar
Share on other sites

Penna och papper?

Finns väl inget standardprogram - Men visst, nuförtiden sitter storyboard-artister ofta med ritplatta kopplad till datorn och sketchar direkt in - Men då kan det vara allt från Photoshop till whatnot liksom.

 

Finns inget standardprogram, jag tror det används allt möjligt, från att scanna in handritade till enkla ritprogram till till specialprogram som kan hjälpa dig med allt från en ritplanka till att animera färdigritade figurer och göra kamerrörelser i 3d (dvs mer pre-viz). Om man vill använda något billigt men bra så testa:

Springboard:

Google Sketch Pro:

 

Grymt! Tack för bra svar, jag ska nog ta och testa Google Sketch Pro och Springboard. Photoshop blir lite pilligare när det ska fram och tillbaka men jag förstår att det säkert är ett toppval för Storyboardartister i branschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fråga angående Storyboards som passar in här. Jag kommer jobba på ett projekt nu som kräver att vi hittar ett bra datorprogram som är gjort för att skapa Storyboards. Hittills har jag använt en del rätt dåliga program till PC men inget jag har gillat. Jag och regissören kommer nämligen behöva jobba på Storyboards på distans (vi bor i olika städer).

 

Nu till frågan: Finns det något PC program som är standard i branschen för Storyboards? Om det inte finns en standard, vad kan rekommenderas?

 

Det finns flera Storyoard program. Jag skulle vilja påstå att FrameForge 3D Studio har blivit lite av en standard.

Jag använt den många gånger och även gjort på uppdrag Storyboars till andra produktionsbolag med hjälp av den.

 

Det som är bra med den är att du lär dig den väldigt snabbt och kan lägga in hur många kameror/inställningar du vill utan att behöva rita om nått.

Man kan även ljussätta lite så att fotografen kan få en bild av hur du vill ha det.

 

Här är en sida från min kortfilm Triangulo. (blurrade ut texten eftersom det är ett pågående projekt)

http://www.pablofernandez.se/Triangulo_Storyboard.jpg

 

 

Här kan du se en tutorial

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns flera Storyoard program. Jag skulle vilja påstå att FrameForge 3D Studio har blivit lite av en standard.

Jag använt den många gånger och även gjort på uppdrag Storyboars till andra produktionsbolag med hjälp av den.

 

Det som är bra med den är att du lär dig den väldigt snabbt och kan lägga in hur många kameror/inställningar du vill utan att behöva rita om nått.

Man kan även ljussätta lite så att fotografen kan få en bild av hur du vill ha det.

 

Här är en sida från min kortfilm Triangulo. (blurrade ut texten eftersom det är ett pågående projekt)

http://www.pablofernandez.se/Triangulo_Storyboard.jpg

 

 

Wow, det där ser helt perfekt ut! Stort tack Pablo, Frameforge kommer jag definitivt testa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...