Gå till innehåll

Musikvideo: Fakturering etc


Recommended Posts

Hej!

1. Jag ska med mitt ganska nystartade filmbolag producera (skriva, filma, redigera) en musikvideo åt en etablerad artist. Vad är en normalbudget för sådana produktioner? Produktionen i sig kostar inte särskilt mycket i produktionskostnader då teknik, rekvisita etc finns till hand. Det är två personer som ska få ut lön för jobbet. Jobbet tar ca en vecka effektiv tid för två pers.

Jag förstår att det är svårt att sätta exakta siffror på sådana här frågor, men jag är nyfiken på om man i runda slängar kan säga vad en normalstor musikvideo för en etablerad artist brukar kosta. Säg att artisten är av ungefär samma dignitet som: Timo Räisänen, Säkert, Håkan Hellström.

 

2. Skriver man avtal om framtida royalites etc eller brukar man sälja av hela produktionen för en engångssumma?

 

 

Tacksam för svar!

 

/goteborgern

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att beskylla er på något sätt kan man säga att musikvideor har de senaste tio åren blivit nästan omöjligt att ta betaltför helt enkelt för att så många kan och vill göra videos så billigt. Många artister/bolag räknar med att få en video för 20000. Nu misstänker jag att det är en väldigt lågbudget grej ni ska göra men fundera på vad ni är värda per dag som regissör/fotograf/klippare och vilka ni nu är. Och glöm inte utrustningshyra. Ta betalt för jobbet snarare än vad som är troligt att man brukar få en video för. Men en tydlig dialog med bolaget är nog smart, de vet nog redan vad de har tänkt sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar.

Det är mellanbudget som gäller (om man nu kan kalla det så). Gissar att det handlar om runt den siffran du själv nämner.

Vet du om det är praxis att sälja ifrån sig all ekonomisk rätt eller brukar man förhandla sig till royalties per visning eller liknande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...