Gå till innehåll

Rättvisa action/thriller (16 sidor)


Kilo

Recommended Posts

Titel: Rättvisa

Genre: Action/Thriller

Längd: 16 sidor

 

Hämnar-thriller på ca 20 minuter. Skriven av mig och kommer spelas in och regisseras av mig i sommar.

 

Handling: Martin kommer som skadad soldat efter en längre tid i utomlands hem till sin tjej Johanna i Sverige. Olyckan han hade gör att han avskedas som militär, han gör sig då av med sina vapen för gott. Johanna tycker detta är bra eftersom hon också tvivlar på hans förmåga. Efter en tid hemma blir han vittne till en knarkuppgörelse som slutar i ett mord. När huvudskurken grips hotar dennes kumpaner Martin att inte vittna, de misshandlar även Johanna. Martin drar då tillbaka sitt vittnesmål och ger sig ut själv för att hämnas sin tjejs misshandel.

 

 

All kritik och kommentarer mottages tacksamt!

Rattvisa grovmanus v8.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

okej. riktigt grymt manus., för det första, det görs aldeles för lite action/thriller i sverige. så jag hoppas vekrligen det blir av för er att spela in filmen. hade vart grymt kul att se den när den är klar.

 

mina första tankar om manuset,

-längden. just nu är det ett 30min manus med välidgt många scener. jag tror ni kan korta ner det till minst ett 15-20min (10-12 sidor) manus. Då blir det mer spännande och mer koncentrerat. nu får man vänta rätt länge innan det händer något. (vändpunkt 1) och när det väl gör det så händer inte så mycket innan vändpunkt 2.

 

-dramaturgin, det är en bra setup och handling, men jag tror ni kan dra i konflikten ännu längre och tydligare. mitt största tips är att ni ser över den klassiska filmdramaturgin och dess vändpunkter en gång till. alltså, anslag, catalyst, första vändpunkten, pinch (halva filmen), all time low, andra vändpunkten, insikt, avtoning. vändpunkt 1 fungerar, vi vet att han ska sätta ut efter dom men kan det göras tydligare, typ att han tar fram ett vapen?, efter vp1 blir det segt, det peakar inte heller inte, utan ett rätt lamt flöde ända fram till slutet. "All time low", speciellt borde ni kunna kruta på, sätt huvudkaraktären mer i skiten, döda hans mormor, pissa han i ansiktet, tänd eld på huset ja ni fattar, så man vekrligen känner för han och då blir hämnden ännu bättre.

 

-sen finns lite småklicher, och "over the nose" dialog, men överlag inget märkvärdigt. det ni ska jobba på är att tajta till berättelsen, göra konflikten tydligare och större!

saker att tänka på, vad har huvudkaraktären för mål? och vad har den för inre behov som den inte vet om, men behöver överkomma för att kunna utveckas? vad har karaktären för utveckling? bovarna, är de så taskiga de kan bli? (gör alltid så stor konflikt som ni kan av allt). kan man utveckla karaktärernas dialog mer? så de inte låter så lika varandra? tex, bovarna kan snacka mer slang eller sämre svenska?

 

annars gillar jag den avskalade dialogen, mycket visuellt berättande och gestaltningar. riktigt bra skrivet. enkelt att hänga med i.

och än en gång hoppas jag verkligen att ni går i produktion med den här filmen, jag ser hela filmen tydligt framför mig, och det här kan bli bra! kortfilmsthriller behövs. jag själv är även sugen på att spela in en i sommar.

lycka till

/Tom

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Tom för bra och snabb feedback!

 

Ang svenska thrillers.

Jo jag skriver denna för jag vill se en sån här film helt enkelt. Ingen ide att vänta på någon annan att göra det :P Om du bor i Stockholm och är sugen på detta projekt i sommar får du självklart vara med! Hör av dig vad du tänker bara.

 

Längden ska ses över men det först när de andra bitarna är på plats.

 

Dramaturgin är helt klart det som måste förbättras. Som du säger är filmen lite platt helt enkelt, mera konflikt och känslor behövs! Det är svårt men jag jobbar på det.

 

Sen tipset att göra skurkarna mer egna gillar jag verkligen. Göra de till egna karaktärer helt enkelt istället för bara statister.

 

Tack igen för att du tog dig tid och läsa/kritisera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...