Gå till innehåll

Vilken utbildning ger bäst framtidsmöjligheter?


Hell_Sven37

Recommended Posts

Jag skulle vilja slå ett slag för Molkoms folkhögskolas filmlinje, där jag går. Det jag främst lärde mig av universitetskurserna jag gick tidigare är att jag inte lär mig något av att läsa en massa snustorra böcker och ordbajsa fram en massa analytiska uppsatser, så en så gott som helt praktisk utbildning som den i Molkom passar mig perfekt. :) Vi har inga kursböcker, och förutom några tekniska genomgångar så är de enda "riktiga" lektionerna vi har inom Filmhistoria, och där sitter vi mest och tittar på film hela tiden. :e

 

Vi som går år ett får tillgång till ett gäng Sony EX1 när vi ska filma, medan de som går år två har en RED One att leka med. Vi klipper våra alster med Premiere Pro CS5 i en radda helt nya redigeringsrum, och sen visar vi dem i en biosal med plats för 64 pers. Vi har en blackbox på gång också, den ska vara färdigbyggd i mars.

 

Förutom manusskrivande, filmande, och redigering får vi också prova på effektsmink, pyroteknik, stunts - och någon gång i vår ska tvåorna tydligen åka utomlands för att ta dykcertifikat och lära sig filma under vatten. :o

 

På skolan finns också en skådespelarlinje, och det är folket som går där som agerar i våra filmer. Några av dem kommer synas i biofilmer i framtiden, det kan jag lova. Sen har vi VÄLDIGT bra lärare också.

 

Med Mats (huvudläraren) får man vara på tårna hela tiden; man vet inte när man får nån filmuppgift som man inte alls hade räknat med, och man ska aldrig anta att all utrustning är rätt inställd när man hämtar ut den, men man får allt stöd man behöver när man verkligen behöver det. :) Filmhistorieläraren Anders har sett mer än 15000 olika filmer, och det finns inte mycket han inte kan om film. Manusmanglaren Daniel är väldigt rak och ärlig om något inte funkar rent berättarmässigt, men han har ju rätt, och han är väldigt bra på att lära en hur man kan göra för att få en film att verkligen fungera och flyta på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som kan berätta om studenterna på Högskolan Dalarna? Händer det ofta att eleverna där brukar gå ihop på fritiden och göra egna filmer tillsammans som inte har något med skolan att göra?

 

Brinner dom för film eller är det mest ett måste att ha en utbildning för dom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som kan berätta om studenterna på Högskolan Dalarna? Händer det ofta att eleverna där brukar gå ihop på fritiden och göra egna filmer tillsammans som inte har något med skolan att göra?

 

Brinner dom för film eller är det mest ett måste att ha en utbildning för dom?

Utan tvekan på båda. Det är när man använder verktygen man får på plats och kombinerar med fria tyglar och engagemang som man lär sig mest.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan tvekan på båda. Det är när man använder verktygen man får på plats och kombinerar med fria tyglar och engagemang som man lär sig mest.

 

Jag vet Mattihp, att du sagt att det finns tillgång till ganska fina kameror där på skolan. Men det är ju rätt många mediaelever och de kamerorna bör ju gå åt som smör, så mycket till utlån blir det väl inte? Eller? Har för mig att du sa att det inte fanns mer än två kameror förut. Men du kanske bara pekade ut vad skolan hade att erbjuda. Hursom, finns det tillgång till, kanske lite mindre, lättare och bärbar utrustning på skolan? Eller är det bara stora studiokameror som finns att tillgå?

 

Jag är ju en av rätt många som gått och sagt att de ska söka utbildningen, tycker det verkar rätt bra och har liksom låst mig lite till den eftersom det är en av få, lite mer praktiska, riktiga högskole-utbildningar inom området. Men ja, snart är det dags. Dock vill jag påminna er med för höga meritpoäng att titta åt ett annat håll :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet Mattihp, att du sagt att det finns tillgång till ganska fina kameror där på skolan. Men det är ju rätt många mediaelever och de kamerorna bör ju gå åt som smör, så mycket till utlån blir det väl inte? Eller? Har för mig att du sa att det inte fanns mer än två kameror förut. Men du kanske bara pekade ut vad skolan hade att erbjuda. Hursom, finns det tillgång till, kanske lite mindre, lättare och bärbar utrustning på skolan? Eller är det bara stora studiokameror som finns att tillgå?

 

Jag är ju en av rätt många som gått och sagt att de ska söka utbildningen, tycker det verkar rätt bra och har liksom låst mig lite till den eftersom det är en av få, lite mer praktiska, riktiga högskole-utbildningar inom området. Men ja, snart är det dags. Dock vill jag påminna er med för höga meritpoäng att titta åt ett annat håll :D

 

Det finns åtminstone 5 (kanske 7?) HVX 200 och minst 3 eller 5 HPX500. Det är sällan problem att få ut utrustning. HVX200 är jättesmidig att använda både som axelkamera och stativkamera. Det finns dessutom ett antal DSLer (600D och 60D, tror jag) att tillgå.

 

Alla överbokar ljus dock, så där är det en god idé att boka i tid om man prompt vill ha ex. en Keno Flow (vilket man ofta vill) och vissa HMIer osv :)

 

Om man planerar så har man alltid ut den utrustning man vill ha. Kompromissar man så får man alltid ut något bra även vid spontanfilmande. När jag talade om få kameror så var det nog Studions kameror (som jag inte räknar med här). Där finns det tre standardkameror, men 4 CCUer (så att man kan koppla till en fjärde kamera).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

God afton folkens!

 

Jag är vansinnigt sugen på att gå manus linjen i dalarna, har läst igenom tråden så att jag fått huvudvärk, finner man inga svar måste frågor ställas. Risken att frågan redan ställts och mitt flötiga inre missat den finns, och i det fallet ber jag om ursäkt får onödig bump av tråd.

 

MEN

 

Har någon pejling på hur många av sökande till Manus linjen som faktiskt kommer in?

 

"Go fuck youself San Diego!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabbt svar till att börja med!

 

- det var de jag ville höra, Jag har förstått att själva filmskapandet och AVP delen har blivit tuff att komma in på. Jag är i egentligen bara intresserad av att skriva manus, och vara mer bakom --> Bakom kulisserna.. har inga kanonbetyg från tidigare men finslipar dessa gamla misstag nu. Älskar att skriva och tror jag har i alla fall en liten begåvning inom ämnet. Kommer att söka nu när ridån hissas upp i februari och se vart de tar mig. kanske vore de finurligt att ta sig an ett högskoleprov utöver komvux delen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabbt svar till att börja med!

 

- det var de jag ville höra, Jag har förstått att själva filmskapandet och AVP delen har blivit tuff att komma in på. Jag är i egentligen bara intresserad av att skriva manus, och vara mer bakom --> Bakom kulisserna.. har inga kanonbetyg från tidigare men finslipar dessa gamla misstag nu. Älskar att skriva och tror jag har i alla fall en liten begåvning inom ämnet. Kommer att söka nu när ridån hissas upp i februari och se vart de tar mig. kanske vore de finurligt att ta sig an ett högskoleprov utöver komvux delen.

 

Vet inte om AVP är något "speciellt" sett från intagningspoängen. Men Filmproduktion sköt ju i höjden förra året. Får se om man kommer in. Kommer emellertid söka både AVP och manusförfattande. Liksom skrivande, musikvideo, tv eller film, alla är lika stora intressen för en annan. Blir ingen enorm besvikelse om man inte skulle ta sig in på film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Någon här som ska börja högskolan dalarna nu till hösten på antingen Manus eller produktion? Vore kul att höra om era förväntningar isf och varför ni valde det. Förhoppningsvis så ses vi också framöver :)

Länk till kommentar
Share on other sites

För tillfället vet jag inte om jag ska börja men jag har väl gett upp Film & TV-produktion eftersom jag kom 201 reserv :P

Manus för Film & TV kom jag däremot 67e så möjligheten finns ju, men det kan ju vara olika från år till år. Vet att drygt 100 personen framför mig tackade nej till Film & TV-produktion förra året...

Får se om jag tackar jag till Manus..

Länk till kommentar
Share on other sites

Shit den har verkligen blivit populär!

 

Gör det enda rätta och tacka ja ;)

 

Ska bli kul att få träffa lite liksinnade (förhoppningsvis). Jag hoppas bara på att de andra i klassen också vill spela in mycket film på fritiden. Kanske man kan ta kontakt med studenterna på prouktion också och göra nått projekt utanför schemalag tid. Någon som vet om detta är vanligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska bli kul att få träffa lite liksinnade (förhoppningsvis). Jag hoppas bara på att de andra i klassen också vill spela in mycket film på fritiden. Kanske man kan ta kontakt med studenterna på prouktion också och göra nått projekt utanför schemalag tid. Någon som vet om detta är vanligt?

Väldigt vanligt. De på manus är inte direkt slouches på att göra film själva heller. Men ta in några från produktion, och sen några från ljudprod för att sköta ljud och musik ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt vanligt. De på manus är inte direkt slouches på att göra film själva heller. Men ta in några från produktion, och sen några från ljudprod för att sköta ljud och musik ^^

 

Kul med engagerat folk! Tror det kommer bli 3 härliga år isf :D

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har studerat manuslinjen, började 2010 och hoppade av nu i maj 2012 pga. bristande engagemang från lärare, lite i med klasskompisar samt att jag kände att manus kanske inte riktigt är min inriktning. Jag är ju mer intresserad utav post-produktion, skall börja nu den 20e aug på digital visualisering i eksjö på campus i12!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...