Gå till innehåll

Vilken utbildning ger bäst framtidsmöjligheter?


Hell_Sven37

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderar på att till hösten börja plugga vidare inom området rörlig bild/film. Jag är intresserad av de flesta områden inom film och vill helst ha en arbetsroll med antingen foto eller efterarbete.

 

Jag har nu idag kollat runt lite snabbt på olika utbildningar som verkar spännande, och nedanstående är väl de som verkar passa mig bäst av olika anledningar. Jag tänkte bara bara om ni kan berätta för- samt nackdelar med utbildningarna och vilka möjligheter som finns efter utbildningen. Vill inte bara att det ska vara en rolig utbildning, utan även att den ska ge något.

 

Film- och TV-produktion, Högskolan Dalarna.

http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/Medieproduktion---Rorlig-bild/

 

Ölands Dokumentärfilmskola

http://www.ofhs.ltkalmar.se/t/Page.aspx?id=282&epslanguage=SV

 

Tipsa gärna om andra Svenska utbildningar också. :)

 

Edit: Kan tillägga att jag inte har arbetat allt för mycket med film innan så har inget vidare att visa upp för att bli antagen någonstans. Gymnasieutbildning i Media med inriktning Medieproduktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag funderar också på att söka till Högskolan Dalarna - antingen till Film- och TV-produktion eller till Manus för film och TV. Det sistnämnda programmet lockar definitivt mest just nu. Någon som har läst något av dessa program och kan berätta lite om fördelar/nackdelar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läser Manus för film och TV och jag kan halvt rekommendera det. Jag har kommit i en väldigt bra klass med riktigt sköna människor och med många som garanterat kommer få arbete efteråt. Jag tror man har väldigt stora chanser att få arbete efteråt dels genom praktik som är relativt lätt att få (kan vara riktigt svårt att få) men det är ändå upp till dig själv att utnyttja din studietid. Det är lätt att låna kameror och Mac-rum osv är lätt att boka (varierar också såklart)

 

Jag har dock hört att Umeå (tror det var det) att deras manus utbildning är mycket mycket bättre, de varierar kurserna efter vad som är aktuellt i branschen (ex. lär sig skriva adaption) + de har många stipendium och avtal med olika filmbolag osv.

 

Annars kan jag säga att Falun ett väldigt skönt ställe! Stort, men inte allt för stor och med busschaufförer som faktiskt är glada :D

 

Bara att ställa något fråga om det är något du undrar

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sökt till Audiovisuell produktion (första val) och Film- och TV-produktion (andra val) på Högskolan Dalarna och undrar detsamma som trådskaparen.

Är det kanske nån här på Voodoo som gått nån av de utbildningarna och kan berätta lite?

Är Högskolan Dalarna en bra mediaskola?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här frågan hör kanske inte till den här tråden, men what ever.

Jag har lite problem vad gäller filmutbildningar. Det är så att jag går på samhällsprogrammet åk 1 på (en stor) gymnasium. Samtidigt har jag börjat bli intresserad av att jobba med film. Nu brukar många ställa frågan "varför har du inte valt mediaprogrammet?". Jo, för att jag vill kunna försörja mig på andra jobb också + jag är intresserad av samhälle också.

Så jag undrar om det verkligen är bra/ok att gå på ett samhällsprogram på gymnasiet om man vill jobba med film? Vissa säger exempelvis att jag kan gå på vilken program/utbildning som helst så länge jag håller på med film på fritiden, vilket jag också gör (skriver manus).

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här frågan hör kanske inte till den här tråden, men what ever.

Jag har lite problem vad gäller filmutbildningar. Det är så att jag går på samhällsprogrammet åk 1 på (en stor) gymnasium. Samtidigt har jag börjat bli intresserad av att jobba med film. Nu brukar många ställa frågan "varför har du inte valt mediaprogrammet?". Jo, för att jag vill kunna försörja mig på andra jobb också + jag är intresserad av samhälle också.

Så jag undrar om det verkligen är bra/ok att gå på ett samhällsprogram på gymnasiet om man vill jobba med film? Vissa säger exempelvis att jag kan gå på vilken program/utbildning som helst så länge jag håller på med film på fritiden, vilket jag också gör (skriver manus).

Vad tycker ni?

 

Självklart går det jättebra. Jag gick Sam med sam-inriktning i gymnasiet. De flesta högskoleutbildningar inom medieproduktion börjar från grunden, men förkunskaper gör givetvis att du kommer kunna accelera ditt lärande på ett helt annat sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen så går jag just nu IT på gymnasiet, och jag tänker, som det ser ut nu, söka mig till Högskolan Dalarna,till hösten 2012. Det är främst för att jag tycker att det verkar vara den vettigaste utbildningen i Sverige helt enkelt, mycket praktiskt och rätta mig om jag har fel, men det finns även möjligheter att låna studion och utrustning på icke-schemalagd tid. Vilket enligt mig är en, nästan avgörande fördel.

 

Jag vill dock inte gärna se mig som en filmteknisk snubbe, utan hellre en som jobbar lite på den estetiska sidan. Hur Högskolan Dalarna ställer sig där vet jag inte så mycket om, och det är väl svårt att bedöma, men för min del känns det som att jag måste "prova" skolan först. Sedan ska man ju gärna hålla i åtanke att man inte alltid blir det man utbildar sig till, utan du kan ju klättra inom företaget du hamnar i, bara du visar framfötterna.

 

Tidigare bollade jag tankarna om att flytta utomlands, till Australien eller USA, plocka en ett-årig, svindyr filmutbildning där och sedan hoppas på det. Jag har inte släppt den tanken än, men kanske ska man gå dom här tre åren på Dalarna först och sen hatta vidare för att expandera sitt kontaktnät.

 

Om du själv tycker att du kan stå ut med en mer teoretisk skola, där du formellt sett inte kan långa studion etc. Så kan du kika på filmprogrammet i Örebro, och ja, jag har hört mig för om det, kan klistra in relevanta frågor/svar om du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen så går jag just nu IT på gymnasiet, och jag tänker, som det ser ut nu, söka mig till Högskolan Dalarna,till hösten 2012. Det är främst för att jag tycker att det verkar vara den vettigaste utbildningen i Sverige helt enkelt, mycket praktiskt och rätta mig om jag har fel, men det finns även möjligheter att låna studion och utrustning på icke-schemalagd tid. Vilket enligt mig är en, nästan avgörande fördel.

 

Jag vill dock inte gärna se mig som en filmteknisk snubbe, utan hellre en som jobbar lite på den estetiska sidan. Hur Högskolan Dalarna ställer sig där vet jag inte så mycket om, och det är väl svårt att bedöma, men för min del känns det som att jag måste "prova" skolan först. Sedan ska man ju gärna hålla i åtanke att man inte alltid blir det man utbildar sig till, utan du kan ju klättra inom företaget du hamnar i, bara du visar framfötterna.

 

Tidigare bollade jag tankarna om att flytta utomlands, till Australien eller USA, plocka en ett-årig, svindyr filmutbildning där och sedan hoppas på det. Jag har inte släppt den tanken än, men kanske ska man gå dom här tre åren på Dalarna först och sen hatta vidare för att expandera sitt kontaktnät.

 

Om du själv tycker att du kan stå ut med en mer teoretisk skola, där du formellt sett inte kan långa studion etc. Så kan du kika på filmprogrammet i Örebro, och ja, jag har hört mig för om det, kan klistra in relevanta frågor/svar om du vill.

 

Det är rätt smid att kunna boka studion mitt i natten eller sitta och redigera dygnet runt :)

 

På den estetiska sidan så hjälper en del überkompetenta lärare till. Visar man intresse så finns det alltid någon som kan hjälpa en med lite handledning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är rätt smid att kunna boka studion mitt i natten eller sitta och redigera dygnet runt :)

 

På den estetiska sidan så hjälper en del überkompetenta lärare till. Visar man intresse så finns det alltid någon som kan hjälpa en med lite handledning.

 

Får jag fråga ifall du gått på Högskolan Dalarna?

Ifall du gjort det, hur var skolan, vad var bra och vad var dåligt? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Får jag fråga ifall du gått på Högskolan Dalarna?

Ifall du gjort det, hur var skolan, vad var bra och vad var dåligt? :)

Som det står i min signatur så har jag gått på högskolan Dalarna.

 

Det som var bra var tillgång till riktigt jäkla bra utrustning samt kompetenta lärare. En varierad utbildning där man lär sig riktigt, riktigt mycket. Det som var mindre bra var nog att fokus sällan ligger på innehållet. Men är man intresserad så ser man till att göra bra manus osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som det står i min signatur så har jag gått på högskolan Dalarna.

 

Det som var bra var tillgång till riktigt jäkla bra utrustning samt kompetenta lärare. En varierad utbildning där man lär sig riktigt, riktigt mycket. Det som var mindre bra var nog att fokus sällan ligger på innehållet. Men är man intresserad så ser man till att göra bra manus osv.

 

Ah där ser man, det stod framför näsan på en. :P

Nu är det så att jag har valt audiovisuell produktion som första val, så vet inte hur mycket manus det är i det, men bara de har bra utrustning och bra lärare så är jag nöjd, resten ska man ju fixa själv. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar på att söka praktisk filmkurs högskolan i Malmö. Någon som har någonting att säga

om den? Jag har ingen erfarenhet överhuvudtaget inom film och skulle gärna vilja få en grundläggande

inblick. Kanske helst lite extra fokus mot manus och regi som på förhand verkar mest intressant.

Men i vilket fall, är den bra eller finns det någon annan liknande utbildning som ni rekommenderar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah där ser man, det stod framför näsan på en. :P

Nu är det så att jag har valt audiovisuell produktion som första val, så vet inte hur mycket manus det är i det, men bara de har bra utrustning och bra lärare så är jag nöjd, resten ska man ju fixa själv. :)

 

Johan Söderberg jobbar med den utbildningen. Jag har jobbat med honom vid några tillfällen. Han är duktig och inspirerande.

 

http://soderberg.tv/

Länk till kommentar
Share on other sites

En fråga till er som går eller har gått i Dalarna. Vad för teknik använder ni, kameror etc, hur pass avancerad är studion?

 

Kamerorna som används mest är HVX200 samt HPX500, men skolan har också en RED one samt någon mer kamera som är på ingång nu, någon Alexa eller Arrivision tror jag. Kan höra med nyare studenter. Ljusmässigt finns det mycket att välja bland, från redheads och mindre HMI-lampor till sköna grejor som Keno flow osv.

 

Det finns åtminstone tre olika sorters dollys och en liten jib (ryktet gör sig gällande att en ny är på ingång här också). Redigeringsdatorerna byts ut med jämna mellanrum och är riktigt saftiga Mac pro-datorer.

 

Studion är rätt nice, stort utrymme med 4 CCUer (oftast kör man bara 3 studiokameror dock), ljudmixer, bildmixer, etc för flerkameraproduktioner. Det mesta i studion konkas också med när man spelar in teater eller idrottsevenemang.

 

En riktigt stor greenscreen har de kört in där också, vilket är nice. I taket hänger 4 ljusriggar där man kan hänga upp de lampor man kan tänka sig vilja ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar lite på det här med arbetsfördelningar på skolan (i Dalarna).

Finns det något bestämt att alla ska få regissera, fota, skriva manus till, osv, till minst en eller två filmer?

Eller bestämmer man det inom gruppen som ska göra filmen, eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag funderar lite på det här med arbetsfördelningar på skolan (i Dalarna).

Finns det något bestämt att alla ska få regissera, fota, skriva manus till, osv, till minst en eller två filmer?

Eller bestämmer man det inom gruppen som ska göra filmen, eller hur funkar det?

Man bestämmer inom grupperna oftast.

 

Manus skriver man tillsammans om det inte redan finns ett färdigt manus. I början turas man ofta om i rollerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm. Innehåller manusprogrammet i Dalarna något som helst moment som behandlar manusförfattande för långfilm? Eller är utbildningen helt inriktad på de kortare formaten?

 

Ganska säker på bara kortare, men kan ha riktigt fel. Fråga Tomgrejs här på voodoofilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt man lär sig är att skriva långfilm. kortfilm behandlas inte just någonting. Däremot skriver man inge långfilm, av förklarliga skäl. bättre att skriva flera kort/novellfilm och utveckla/utvärdera dem än att skriva en lång. precis som man gör på alla andra manusutbildningar.

 

och det man läser är ungefär:

först lär man sig grunderna i manusskrivande.

sen får man skriva ett manus på max 20 sidor kortfilm, som man kan få spela in sen under nästkommande termin om man vill.

sen skriver man manus tll flerkameraproduktion som man sen filmar i skolans tv-studio.

sen skriver man tv-serie, blir indelade i grupper, några är huvudförfattare för säsongen och några är avsnittsförfattare.

därefter skriver man en radioteater, som man sen spelar in.

och sist skriver man ett manus på 20-25 sidor mer åt novellfilmshållet. som man sen också har chansen att filma som examensprojekt om man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Är det något samarbete mellan dem två programmen manus för film och tv och film- och tv-produktion i Dalarna? Kan man tillexempel få i "uppdrag" att göra en film av ett manus skrivet av dem i manusprogrammet?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Är det något samarbete mellan dem två programmen manus för film och tv och film- och tv-produktion i Dalarna? Kan man tillexempel få i "uppdrag" att göra en film av ett manus skrivet av dem i manusprogrammet?

 

/Jesper

 

I vissa kurser får man manus från manusutbildningen att filmatisera. När jag gick gällde det kursen som då hette "Filminspelning". Numera verkar det gälla även fiktionsfördjupningen, ett bra val tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...