Gå till innehåll

Nybörjar hjälp


Keka

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har tänkt att börja skriva ett manus, håller för tillfället på med synposisen.

 

Är outline och treatment viktigt eller bara redskap för att få struktur på historian?

 

Jag har läst på vissa forum här att Word inte håller måttet när det kommer till manusskrivande. Jag undrar varför och vad det är som är bättre med andra program.

Jag skulle gärna vela ha tips på bra program att använda till att skriva manus, helst ett program som är gratis.

 

Sen så är jag lite nyfiken på vilken genre av manus som är lättast att sälja, själv tycker jag att det borde vara komedi. Känns som att det ligger lite mer i det än att bara hitta på en historia, dvs skämten. Någon?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan titta på Celtx programmet för själva skrivandet http://celtx.com/

Det är som Words fast för manus, svårt att vara utan när du väl har börjat använda.

 

Själva skrivandet är en evolution. Du kommer ändra dig dussintals gånger. Det som är bra stannar.

På så sätt kan det vara skönt att göra mycket "fel" i början då allt är så få sidor som möljigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är outline och treatment viktigt eller bara redskap för att få struktur på historian?

 

Struktur är viktigt, men vilka verktyg som du använder är upp till dig. Testa och se vad du trivs med.

 

Jag har läst på vissa forum här att Word inte håller måttet när det kommer till manusskrivande. Jag undrar varför och vad det är som är bättre med andra program.

 

När du skriver så vill du ha flyt. Ett filmmanus har en viss formatering och att skriva det i Word innebär att du hela tiden måste ändra formatmall. Det går, men det är omständigt.

 

Jag skulle gärna vela ha tips på bra program att använda till att skriva manus, helst ett program som är gratis.

 

Celtx

 

Sen så är jag lite nyfiken på vilken genre av manus som är lättast att sälja, själv tycker jag att det borde vara komedi. Känns som att det ligger lite mer i det än att bara hitta på en historia, dvs skämten. Någon?

 

Tänk inte på att sälja, utan tänk på historien du vill berätta. Resultatet blir mycket bättre då. Vad vill du skriva? "Bara hitta på en historia" låter som att du är lite nedlåtande till det du själv sysslar med. En bra historia är det som är viktigast av allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla har olika sätt att skriva på, vad som är bäst för just dig kan nog ingen säga, det får du nog testa dig fram till.

 

Vad gäller historien så bör du tänka på att "baka kakan innan du kan äta den", alltså för att kunna sälja ett manus måste du ha ett manus. Vilken genre som är lättast att skriva kan Jag heller inte svara på, men säkerligen kan någon som skrivit många manus genom åren göra det. I ditt fall tycker jag att du själv ska välja en genre du är intresserad av, t.ex komedi, sen tänka på vad du skrattar åt. Visst bör man vara lite kommersiell i sina tankar och tänka på vad människor vill se och inte se, men lägg fokus på att skriva manuset först och ändra senare.

 

För att ge dig lite tips så tycker jag att en komedi kan bli mycket roligare om t.ex. minspelet är bra (Jim Carrey har ett mycket bra sådant och spelar ofta över i det, vilket gör att man skrattar), hur man beter sig (t.ex klumpighet), missförstånd (t.ex. en svensk säger How are you.. (menar Who are you) den andre säger I'm fine. Svensken säger "Hello Fine, I'm Stefan), dåligt skämt men du förstår.. Sen ska man aldrig glömma bort varken prutt eller kiss och bajs humor, även vuxna människor kan skratta åt det. Vad är roligt för dig?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...