Gå till innehåll

Konstigt undertextningsproblem som behövs fixas fort!


Recommended Posts

Hej!

 

Skall texta en dokumentär på en kvart. Använder Final Cut Express. Allt gick OK och så tills jag började labba med drop shadows på texten. Jag har tidigare haft problem med att få bra proportioner i programmet när jag klipper 1024x576-material. Bilden blir helt ihoptryckt på höjden som på canal+ ungefär. Jag löste problemet halvdant med att ändra värdet längst ned under "distort" i någon av flikarna i fönstret som kommer upp när man klickar på filmfilen i rutan där alla sequences hamnar (förstår ni vad jag menar?). I preview-fönstret har proportionerna varit åt skogen länge, bilden är helt ihoptryckt på bredden p.g.a att jag tillämpade distort-grejen. För det att den blir tunn på höjden när den är renderad ut till en fil syns inte i preview.

 

Nå ja, när jag lade till en dropshadow så ser proportionerna rätt ut i filmen precis under den tiden som texten visas!! Sen hackar det tillbaka när texten tagit slut(i preview, inte rendrat ut den å kollat).

 

Mina frågor är, hur kan jag få en rätt proportionerad 16:9 i 1024x576 i FCE?

 

Hur gör jag enklast vit text tydlig på varierande bakgrunder?Kan man fixa en border på texten? Svart platta bakom?

 

Hur undviker jag att previewen hackar till andra proportioner när text visas över?

 

Hur rendrar jag bäst ut denna fil ( både proportions- och filtypsmässigt)?

 

Hoppas ni förstår, skriver från iphone så ursäkta röran.

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...