Gå till innehåll

[Encore] Ser inte markören vid knapparna när jag gjort en DVD


Ollwee

Recommended Posts

Hej!

 

Förlåt om rubriken är lite otydlig, ska se om jag kan förklara det bättre här.

 

Alltså jag vet inte riktigt vad det kallas för men med "markör" menar jag då när knappen är markerad (med fjärrkontrollen så styr man ju vilken knapp man vill trycka på tex "spela filmen" eller "välj kapitel".

 

I alla fall, så ser jag inte dessa markörer när jag spelar upp DVDn i vår TV. Men jag kan se dom när jag kollar "Preview" i Adobe Encore.

 

Någon som vet vad/var som kan vara felet?

 

Jag har gjort några ändringar i photoshop hur långa dessa ska vara och lite så men det ska ju stå typ "highlight" något, och jag e ganska säker på att det står rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gjort några ändringar i photoshop hur långa dessa ska vara och lite så men det ska ju stå typ "highlight" något, och jag e ganska säker på att det står rätt.

Ta reda på vad det står till att börja med. Typ eller något är lite för vagt för att kunna hjälpa. :)

 

Exportera gärna menyn via Menu > Save Menu as File och lägg upp den här så kan man se om något annat är fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta reda på vad det står till att börja med. Typ eller något är lite för vagt för att kunna hjälpa. :)

 

Exportera gärna menyn via Menu > Save Menu as File och lägg upp den här så kan man se om något annat är fel.

 

Ok ska göras. :)

 

Jag gjorde som du sa, att jag sparade menyn som fil. I detta projekt så har jag flera menyer men tar en av dom. Om du har Photoshop så kan du öppna menyn via Photoshop.

 

Edit: Det blev ett rött utropstecken när jag försökte bifoga den här filen så jag laddade upp filen via Mediafire istället.

Länk nedan:

http://www.mediafire.com/?b79gk6vuozfxd2v

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gjorde som du sa, att jag sparade menyn som fil. I detta projekt så har jag flera menyer men tar en av dom. Om du har Photoshop så kan du öppna menyn via Photoshop.

Allt ser ok ut och jag kan bränna och se alla highlights på en tv. Jag har sett samma fenomen fast tvärtom för något år sedan, dvs att highlightsen syntes när dom *inte* skall synas på en rörlig meny i en Sony-spelare. Higlightsen syntes innan dom blev tillsagda att göra det via Loop Point.

 

Om du tex testar att använda Merge för att sätta ihop (=1) highlights till ett (1) lager så kanske det fungerar. Det blir lite mer jobb efterssom Ps i det här fallet även "mergar" ihop lagret som heter (%) Video thumbnail. Jag löste det genom att släcka alla andra lager så att bara ett (=1) highlights syns och sedan använda Merge Visible. Det här är ett långskott som jag inte är säker på att det hjälper. :OO

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt ser ok ut och jag kan bränna och se alla highlights på en tv. Jag har sett samma fenomen fast tvärtom för något år sedan, dvs att highlightsen syntes när dom *inte* skall synas på en rörlig meny i en Sony-spelare. Higlightsen syntes innan dom blev tillsagda att göra det via Loop Point.

 

Om du tex testar att använda Merge för att sätta ihop (=1) highlights till ett (1) lager så kanske det fungerar. Det blir lite mer jobb efterssom Ps i det här fallet även "mergar" ihop lagret som heter (%) Video thumbnail. Jag löste det genom att släcka alla andra lager så att bara ett (=1) highlights syns och sedan använda Merge Visible. Det här är ett långskott som jag inte är säker på att det hjälper. :OO

 

Hallå igen Rogge,

 

Du jag provade att sätta i DVDn i vår Mac och då fungerade allt som det skulle!

Varför kan man inte se Highlightsen på TVn tror du? Har du någon teori?

Det konstiga är att det alltid fungerat innan. Har det något med de förinställda inställngarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Checka ordningen på "markörerna". Ibland kan dvd-fjärkontrollerna inte uppfatta om du vill gå upp eller ned - vilket resulterar i att allt fryser. Om du då har fel nummerordning på knapparna fryser den från start :) Kolla iaf:)

 

Men jag ser inga "highlights/markörer" alls. Men det konstiga var att jag öppnade ett gammalt encore projekt och brände på skiva/DVD och då fungerade "highlightsen".

 

Vad tror ni kan vara problemet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eventuellt lagermaskerna, så jag hade testat att göra det jag skrev om sist i post #4.

 

Det bör iofs fungera ändå, men kan vara värt att testa. :)

 

Men tyvärr så förstår jag inte riktigt vad du menar med det i post #4. Är inte så "high-tec" på Photoshop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men tyvärr så förstår jag inte riktigt vad du menar med det i post #4. Är inte så "high-tec" på Photoshop.

O.k! :)

 

Vi skippar det så länge och gör en liknande sak men utan Photoshop:

1. Ladda ner en testmeny jag gjort åt dig här: http://www.averdahl.se/Main_Menu.psd

2. Starta ett nytt PAL-project i Encore (Välj inte NTSC)

3. File > Import As > Menu

4. Hitta den meny du just laddat ner i dialogrutan Import as Menu och klicka på Open

5. File > Import As > Timeline

6. Leta upp ett kort videoklipp

7. Länka knappen Spela Mig till din Timeline

8. Sätt End Action på din Timeline till knappen Spela Mig

9. Bränn DVD:n

10. Titta på den i en TV

 

Ser du highlighten som finns under knappen när du tittar på DVD:n i en TV?

Länk till kommentar
Share on other sites

O.k! :)

 

Vi skippar det så länge och gör en liknande sak men utan Photoshop:

1. Ladda ner en testmeny jag gjort åt dig här: http://www.averdahl.se/Main_Menu.psd

2. Starta ett nytt PAL-project i Encore (Välj inte NTSC)

3. File > Import As > Menu

4. Hitta den meny du just laddat ner i dialogrutan Import as Menu och klicka på Open

5. File > Import As > Timeline

6. Leta upp ett kort videoklipp

7. Länka knappen Spela Mig till din Timeline

8. Sätt End Action på din Timeline till knappen Spela Mig

9. Bränn DVD:n

10. Titta på den i en TV

 

Ser du highlighten som finns under knappen när du tittar på DVD:n i en TV?

 

Hej Rogge,

 

Ja detta fungerade utmärkt!

Jag anar att du var ute efter att kolla ifall 4:3 fungerade för mig, inte sant? ;)

 

Det är inte så att det möjligtvis kan vara en så att säga "bugg"?

Har ringt runt till olika personer som har arbetat i Encore och några har sagt att det kan vara en "bugg" men det behöver självklart inte vara det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja detta fungerade utmärkt!

Jag anar att du var ute efter att kolla ifall 4:3 fungerade för mig, inte sant? ;)

Nja, jag ville kolla om highlight fungerar när dom *inte* är gjorda på det sätt dom är i din meny. Och efterssom det fungerar så fungerar DVD-spelare iaf.

 

Då bör din meny fungera om du använder Merge Visible i Photoshop som jag skrev om tidigare. Jag har tyvärr inte tid att förklara hur man gör nu dessvärre.

 

Vad händer om du tar den meny du lade upp här och använder den i ett helt nytt project i Encore, fungerar det då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag ville kolla om highlight fungerar när dom *inte* är gjorda på det sätt dom är i din meny. Och efterssom det fungerar så fungerar DVD-spelare iaf.

 

Då bör din meny fungera om du använder Merge Visible i Photoshop som jag skrev om tidigare. Jag har tyvärr inte tid att förklara hur man gör nu dessvärre.

 

Vad händer om du tar den meny du lade upp här och använder den i ett helt nytt project i Encore, fungerar det då?

 

Oj, kom nu på att jag missat att nämna en sak till dig. Projektet jag har problem med är i PAL 16:9 (Widescreen). PAL 4:3 funkar. Jag har även provat att göra en DVD av ett gammalt projekt (också PAL 4:3) och då fungerade det också.

Så det måste ha något med det nya formatet (PAL 16:9, Widescreen) som är det första projekt jag gjort i det formatet. Och det är då det jag inte kan se Highlights i TVn. Men i Encore så ser jag (i Preview) att allt borde fungera. Skumt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...