Gå till innehåll

"Sista natten" (12 sidor)


tomgrejs

Recommended Posts

Hej.

Har skrivit ihop första versionen av mitt manus. Tar gärna emot kritik.

 

Handling:

Linnea är kär i sin bästa polare, som hon inte har berättat för än. Sista kvällen innan de skiljs åt, kanske för gott är midsommarafton. Det är fest på en ö. De drar dit tillsammans med några polare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmspråkligt är manuset bra skrivet tycker jag, men däremot två saker som jag är "kritisk" till:

 

1. I delar av manuset är stämningen ganska stel. Alltså, jag menar, när två kompisar som har mötts länge sen, plötsligt möts igen, så blir det ju tyst och båda är blyga i början osv...

Det är inte riktigt samma problem i några delar av manuset, men t.ex. där tjejerna går till bryggan och sedan åker iväg med båten är det ganska stel stämning, enligt min åsikt.

 

2. Vad är det du vill förmedla eller berätta med historien? Man får inte reda på någon konflikt i början, inte heller vid "mitten" av historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för responsen.

 

1, kan hålla med om början, hade lite problem att etablera allt på ett smidigt sätt. ska försöka skriva om det. kanske göra det lite mindre "stelt" också, och mer trovärdigt.

 

2, Som jag har tänkt så etableras konflikten i sista delen av scenen i båten, där deras blickar säger ungefär vad de vill. Carro är intresserad av Max. Max är intresserad av Linnea och Linnea är intresserad av Carro. Det står kanske inte så tydligt utskrivet i manuset. Kan kanske lägga till det så det blir tydligare. Konflikten dem imellan. L vill ta reda på vad C har för känslor för henne och kanske föröska vinna henne över under kvällen. för sen dagen efter åker hon ev till australien med sin syster. i mitten av filmen får C som hon vill och M struntar också i L för att vara med C. C är protagonisten som för handlingen frammåt, medan L är huvudpserosnen som utvecklas.

Länk till kommentar
Share on other sites

2, Som jag har tänkt så etableras konflikten i sista delen av scenen i båten, där deras blickar säger ungefär vad de vill. Carro är intresserad av Max. Max är intresserad av Linnea och Linnea är intresserad av Carro. Det står kanske inte så tydligt utskrivet i manuset. Kan kanske lägga till det så det blir tydligare. Konflikten dem imellan. L vill ta reda på vad C har för känslor för henne och kanske föröska vinna henne över under kvällen. för sen dagen efter åker hon ev till australien med sin syster. i mitten av filmen får C som hon vill och M struntar också i L för att vara med C. C är protagonisten som för handlingen frammåt, medan L är huvudpserosnen som utvecklas.

 

Okej, men iaf, hur du än har tänkt skriva om en del av manuset, tänk på att försöka ändra på så sätt att konflikten etableras så tidigt som möjligt. Ju tidigare konflikten syns och ju mer det händer, desto intressantare blir det att följa historien.

 

Om du vill få inspiration eller tips m.m. kan du kolla mitt manus "Vem där?", där blir konflikten (som sedan också utvecklas) tydlig i första scenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...