Gå till innehåll

"Three" - rewrite - 5 sid


The Swede

Recommended Posts

Är inte öppninsscenen för manuset, dock för en av de 3 berättelserna.

 

 

Vadå, är den för långsam? Det kommer inte att handla om att pappan åker iväg och letar efter sin dotter som man kanske tror när jag bara postat en liten del.

 

Har även förkortat den här scenen avsevärt gämfört med orginalet, trodde att den skulle vara lite bättre nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tycker det skulle kunna förkortas lite, för det känns som det mest går på tomgång, det händer inget intressant, skulle det vara lite längre skulle man nog sluta läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå Swede!

Tänkte att det är väl lika bra att skriva om din rewrite istället för den äldre versionen ;)

Jag håller med om att det går rätt långsamt, men samtidigt så måste du ju visa hur relationen mellan dottern och fadern är. Zebran nämnde tre sidor, vilket låter ganska bra, men då uppstår ju problemet vad det är som ska bort. Delen där de bråkar är ju viktig, så det måste vara kvar.. Egentligen tror jag det blir mest att korta ner repliker, mer än att ta bort hela delar.

Sen en annan grej som du kan ta till dig eller ignorera totalt är att ungdomar i USA inte dricker lika ofta som svenska ungdomar. Jag har hört från många olika håll, inkluderat ansikte till ansikte med en amerikansk utbytesstudent, att det är faktiskt ganska ovanligt att ungdomar dricker alkohol på fester. Därför känns det lite konstigt att pappan är så väldigt oroad över dotterns alkohol intag, när det knappast är något allmänt problem. Kanske ska det ändras till någon slags drog?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Mandork för bra kritik!

 

Det där med alcohol verkar konstigt. Vad man hör så dricks det ganska flitigt -- men det kanske är skillnad i olika delstater.

 

Det är ju ingen snabb scen, men som sagt, jag vet inte hur jag ska göra den så mycket snabbare, med tanke på hur resten av filmen utspelar sig.

 

Ska dock försöka klippa lite. Skulle nog vara bra med runt 3 sidor, vet dock inte hur jag ska få ned det så.

 

Tack för att ni läst och kommenterat.

 

 

Har skrivit om hela "The Girl" historien och hela "The Kidnappers" historien. Blir betydligt bättre och mer lättläst en det förra utkastet som jag postade här. Alldeles för mycket skriv fel, typ dialog, och alldeles för mycket i "action line".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag har nu skrivit om alla tre historierna, och är nu betydligt mer nöjd med det, då det nu är mycket mer lättläst.

 

Det har dock uppstått ett problem -- jag har ingen öppningsscen! Jag vill ha en scen innan förtexterna, men då är frågan vilken av historierna som ska få vara den scenen. Jag valde (precis som förut) "The Gangsters", då jag känner att den historien passar bästa att öppna filmen med. Dock har det blivit så att den historien ligger på över 40 sidor, medans de andra två ligger på 25-30 sidor...

 

Men i alla fall, jag skickar upp två versioner av öppningsscener. En av dem är nyskriven på ett förslag jag fick härifrån, och den andra är en förkortning på den gamla öppningsscenen. Själv gillar jag den nya bättre, men tycker att båda är riktigt dåliga. Allt känns så krystat, jag kan helt enkelt inte få till öppningsscenen. Resten av manuset har flytigt på bättre, men denna scen är omöjlig.

 

Skulle vara tacksam om någon kunde läsa igenom dem (3 sid var), och ge förslag på förbättringar (för det behövs!).

Three -- Öppningsscen - försök 1.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Ed:

 

De bryr sig inte om något, tänker inte på konsekvenserna, etc, så om dom känner för att göra nåt, så gör dom det. Ska dock fundera på din idé om att det är "behovet" som gör att de åker iväg. Tack för din kommentar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar den gamla versionen bättre faktiskt eftersom den går mer rakt på sak och i den nya versionen känns karaktärerna lite mer som standard-bovar, alldeles för banala (vilket iofs även gäller den gamla versionen). Kan inte precisera varför dock.

 

I den nya versionen tycker jag att Chris ger med sig lite för snabbt, och framför allt är det oklart vilken av Mikes repliker han svarar på när han säger "Put it like that, and we can't say no." Men förläng inte scenen för guds skull... En grej är att skippa Steve Wonder-biten och hålla all dialog fokuserad.

 

Sen hoppas jag att du är medveten om att det utfärdas en stark Pulp Fiction-varning med en sån öppningsscen.

Länk till kommentar
Share on other sites

vilcans: tack för att du läst igenom det. Håller absolut med om att scenen är alldeles för seg, det händer inget. Jag vet att det ser ut som att nån som vill skriva PF (vem vill inte?), men detta är inte medvetet. Jag får helt enkelt inte till en bra öppningsscen. Alla försök blir bara sådana här tråkiga "prat" scener...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vill ha sagt med den? hm... det enda jag vill ha är en bra öppningsscen, när jag skriver den så finns det inget syfte eller liknande. Får nog ta och tänka om lite, för det blir alldeles för tråkiga scener, vill nog ha lite action i öppningen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Men återkommer dessa gangsters senare i handlingen? Om de gör det så måste ju öppningsscenen vara någon form av presentation av dem, om inte så borde de väl inte vara med över huvud taget.

 

Har du funderat på att öppna filmen med att de rånar en bensinmack istället? Gärna på ett sånt sätt att macken exploderar. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men på vilket sätt presenterar man dom? Det är det som är frågan...

 

 

 

hehe, låter lite From Dusk till Dawn över det hela :) iofs så avslutas den med att en mack sprängs, så det skulle vara rätt coolt att även öppna med det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Behövs nog en hel mackfabrik för att ro det här i land. ;-)

 

mycket dialog och förklarande AV dialog, men ja-a... etablera att dom bor på 15:e våningen och ändra:

 

The room is empty. Joan is not here. Jack sees that the

window is open, and understands that his daughter has run

away.

 

till:

 

The room is empty. Joan is not here. Jack sees that the

window is open, and understands that his daughter has ”run

away”.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...