Gå till innehåll

Vad ska en film innehålla?


Maddie

Recommended Posts

Jag hade tänkt hyra en rulle idag - men efter ett långt sökande bland hyllor insåg jag att det inte skulle finnas något nytt och tilltalande för mitt humör...

 

jag har till att börja med svårt för genres - en bra film går sällan att stoppa in i ett fack.. det värsta jag vet är actionkomedier och regelknutna epiloger (hobbydrama) - filmer där man genomskådar alla knep, övertydliga anvisningar och moralpredikningar, multinationellt sponsrade reklamfilmer i långfilmsformat........FY OCH USCH Å TVII!

 

Nä hörrni - tacka vet jag vackra berättelser som har någon form av "tanke" och gärna ett ifrågasättande mot ex. politik, samhälle, orättvisor, könsdiskriminering... (vår värld har mycket att uppmärksamma)

 

Det viktiga ligger också i att förnya filmberättandet (och ljudberättandet) inse att det viktiga är känslorna vi kan framkalla med hjälp av dessa två sinnen.

 

sedan som grand-finali angående det jätteviktiga med karaktärer i film "....slakta stereotyperna (var i allafall medvetna om dem när ni använder dess trångsynta publisitet" - det är stereotyper och klichéer som hjärntvättar vårt samhälle

 

Godnatt - MVH Pierre

 

Länk till kommentar
Share on other sites

håller helt med Madde om "Livvakterna".

Min kompis kompis hade sagt att det var "Den bästa svenska filmen någonsin".

BAH!

Får då två av fem stjärnor av mig.

Lite underhållande så där men inte mer!

Mina bästa filmer (inte i ordning för det klarar jag inte av :))

 

Den enfaldige mördaren

Memento

Vanilla Sky

Matrix

Fucking Åmål

Livet är underbart

Jalla! Jalla!

 

Vad gäller serier tycker jag om BECK-serien, både nya och gamla. Till humor väljer jag Sune, de avsnitten är bara för bra, alltså. Jag tycker Peter Haber gör en strålande jobb som pappa. Ja, Haber är en duktig skådespelare överhuvud taget. Såg Spindelmannen här om dagen, förresten. Ganska bra film, mycket underhålland emed otroligt härliga effekter. Man kommer snabbt in i filmen, som lätt ryckert med en. Ska nog ses på bio.

Nu r det er tur att kritisera min lista! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan var vad vi tycker en film ska innehålla.

 

Då svarar jag:

1. En bra och gripande historia (En krigares själ)

2. Rolig och intelligent dialog (Tarantino är experten!)

3. Är det en komedi ska det fan vara ROLIGT så man skrattar högt. (En fisk som heter Wanda)

4. Är det ett drama ska det BERÖRA, dvs karaktärerna ska vara trovärdiga och flerdimensionella. Jag ska BRY mig om vad som händer med dem.

5. Action, skräck och science fiction tänker jag inte ens kommentera...

 

 

Vad en film INTE ska innehålla:

1. Drypsentimentalitet

2. Propaganda

3. Stereotyper och klichéer

4. Den får inte vara för förutsägbar

5. Kryckig dialog där folk hela tiden säger varandras namn (gäller svenska filmer)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenixen alla manusförfattare i det här landet!!

 

För några veckor sedan började jag tänka på en grej när det gäller att skriva manus... att man skriver om sånt som man gillar, typ något intresse eller så. Är det inte så?

 

Jag är intresserad av poliser och kriminalitet - å det har jag i vartenda manus!! *poliskåt* =)

 

Puss å kram, skumbanan!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Maddie]För några veckor sedan började jag tänka på en grej när det gäller att skriva manus... att man skriver om sånt som man gillar, typ något intresse eller så. Är det inte så?[/citat]

 

Jag skriver alltid om det jag gillar (om det inte gäller beställningsfilm etc. förstås). Skulle jag inte göra det vore det ganska meningslöst att skriva manus för mig. Det jag gillar beror på humör; kanske skräck, kanske komedi.

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Man skriver väl för att man har något man vill säga...


Både och. Jag skriver först och främst för att jag vill berätta en historia jag gillar. För min del kommer budskapet i andra hand, även om det kanske är "fel".

Jag hade några idéer på ett satirprogram (i form av spelfilm på nåt konstigt vis) och där var såklart budskapet det centrala. Men idéen kom från helt andra grejer och budskapet arbetades fram kan man säga. Men när det väl har gjorts så är det budskapet man ska följa. Så tycker i alla fall jag. :)
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Kom lite sent in i diskussionerna så det blir lite sammanfattning av hela tråden.

 

Mandork, om de ända bra rysarna du har sett är Scream ett och två, så har du inte sett mycket film. Scream ett är en medelfilm, men inget mer, den suger jämfört med riktigt bra rysare.

 

Natural born killers är mycket visuell och annorlunda. Tyvärr börjar jag gilla den mindre och mindre just för att Oliver Stone förstörde hela Tarantinos manus.. men visst det är en bra film, det kan jag inte säga nej till.

 

Angående manus försöker jag att skriva olika hela tiden, jag vill inte göra samma sak som många regissörer och manusförfattare har en tendens att göra. Jag skriver som en utmaning och budskapet är inte alltid det viktigaste utan ofta är det känslan som är det viktigaste.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker att Bland annat stämningen är viktig i en film.

Det är det som gör Lukas Moodysen så bra.

I alla hans filmer som Fucking Åmål, Tillsammans och Lilja4ever så känns allting väldigt bra. Filmerna blir väldigt levande och man själv blir berörd, iallafall jag.

 

För mig är en film bra om den lever vidare utanför biosalongens väggar.

Efter att jag hade sett Det Sjunde Inseglet var jag helt försvunnen i flera dagar. Den var häftig.

En film ska ha något nytt att visa tycker jag, det är då den kan bli riktigt bra tror jag.

Ha de!

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar på Maddies inlägg:

 

jag tror nog också att man skriver om sånt som man tycker är intressant...själv så är jag väldigt farsinerad av fängelser.....jag gillar fängelsefilmer som The Green Mile, Nyckeln till frihet, Vägen ut, Stulna år (metalsjukhus) m.m. Själv håller jag på med ett manus om en kille som hamnar på ungdomsanstalt

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

jag håller med till viss del, men det är inte så att jag har med nåt som jag gillar i varje film. Jag skriver för att berätta saker, och gillar annorlunda sätt att framföra det på. Men det är självklart olika person till person. Jag gillar också när det har en bra eller annorlunda stämning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

det är nu man funderar.

är det okej att skapa underhållning?

Gav filmen mig en stunds verklighetsflyckt eller fick jag perspektiv

jag är inte pretto

men man kan sväva i en gränszon.

vad kan jag göra för filmer eller skriva manus till

eller hur lång kan jag sälja bort mina ideal?

kanske byter riktning på diskussionen men jag bara kände för det?

Kan man gilla "konstfilm" och jobba med reklam?

Är det okej att göra/skriva film utan budskap?

Är detta ett lyxproblem jämfört med afrika?

 

ooooo

 

godnatt?!

 

mvh

 

henrik

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Du ska ha en Drivande karaktär och en Antagonist.

 

Drivande karaktär är en person som driver fram filmen... Oftast den Goda... Kan även vara ett lnd eller någonting.... Och så förståss Antagonist... en som står emot det goda..... I princip ALLA filmer Har en Drivande och en Antagonist.....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

[citat=Ronnie]Det enda jag inte kan med är musikaler av någon anledning.[/citat]

jag håller med dig Ronnie.. musikaler gillar inte jag heller.. även fast musiken kan vara schysst. Ändå vill jag ge dig ett filmtips som inom genren musikal. Filmen heter Bugsy Malone. Om du inte redan sett den, se den! Det gäller er andra också.

http://www.filmdelta.com/movie_show.jsp?movieId=4535

[citat=Ronnie]Sen finns det filmer som är så usla att de är roliga[/citat]

Ja.. det kan jag hålla med om. Dit hör väl Hot Shots-filmerna. De filmerna rekommenderar jag också om man vill ha sig ett rejält garv. Jag vill dock varna för otroligt dassig humor som kan förekomma i filmerna.

http://www.imdb.com/title/tt0102059/

http://www.imdb.com/title/tt0107144/

[citat=Mandork]Scream 1 & 2 är faktiskt de enda rysare som jag sett och tyckt var rätt bra[/citat]

Då måste jag rekommendera The Ring. Ser man den på bio är den riktigt läskig eftersom det är ljudet som är otroligt skrämmande. Om du inte ser den på bio, se den med högt ljud.

http://www.ring-themovie.com/

[citat=mrhaze]Natural Born Killers, var nog en av de bästa filmer jag sett. Oliver Twist har lyckats.[/citat]

Jag kan hålla med om att den är ruskigt bra. Men regissören heter inte Oliver Twist utan Oliver Stone.

 

 

 

aja.. till frågan då. Själv tycker jag om all möjlig film, men jag skulle aldrig hyra en drama eller musikal. Min favoritgenre är nog thriller eller typ actionkomedi. Snygga polisfilmer tycker jag är mycket underhållande och vill därför slänga in ännu ett filmtips. En film jag såg på femman i lördags tror jag. "Förhandlaren" ("the Negotiator") med bl.a. Samuel L. Jackson. Mycket underhållanden och inte alls utdragen och overklig som andra actionfilmer är. Det är klart att det finns många andra bra actionfilmer men detta var bara ett exempel. The Boondock Saints är också mycket bra... tror jag.. det var länge sen jag såg den.

Anledningen varför jag väljer att nämna just dessa filmer är bara därför jag har dem i huvudet när jag sitter här och skriver. Men se dem, för jag vet att de är sevärda.

 

The Negotiator ~ http://www.imdb.com/title/tt0120768/

The Boondock Saints ~ http://www.imdb.com/title/tt0144117/

 

 

 

 

 

(Jag hoppas inlägget är läsbart och inte allt för sluddrigt)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...