Gå till innehåll

Vad ska en film innehålla?


Maddie

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta just vad DU vill att filmen ska innehålla? Vad DU är intresserad av att se? Ska det vara en komedi eller action? Ska den innehålla poliser och bankrån, kärlek mellan ett äldre par som är grannar till en tonårsfamilj?

 

Skriv till mig och berätta, det uppskattar jag!

 

Kramizar, Maddie.

 

mad_media@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går ju inte att svara på. Jag själv kan uppskatta alla olika genrer, även om det krävs mycket mer för att jag ska gilla ett drama än för att jag ska gilla action. Jag har liksom ingenting emot att ibland bara slö-titta på nån halvtaskig action rulle, medans jag inte skulle kunna slö-titta på ett drama. Men jag kan kan ju i alla fall nämna vad som (enligt mig) ska finnas med i en film av olika genrer:

Action - Explosioner, vapen, våld, etc..

Komedi - Ett omaka par.

Drama - Någon slags kamp (man - kvinna, person - samhälle, etc)

Thriller - Agenter eller poliser.

Sci-Fi - En story som känns avlägsen, men som ändå ska kunna gå att koppla till dagens samhälle.

 

Tja, det var väl de vanligaste genrerna. Orkar inte bry mig om skräck eller romantik, men hoppas det hjälpte :)

Länk till kommentar
Share on other sites

%2$s skrev:
Skriv till mig och berätta, det uppskattar jag!


Nänä, nu ska vi hålla diskussionen här så att alla kan läsa! :e

%2$s skrev:
Vad DU är intresserad av att se? Ska det vara en komedi eller action? Ska den innehålla poliser och bankrån, kärlek mellan ett äldre par som är grannar till en tonårsfamilj?


För min del så beror det helt på humöret. Vanligtvis vill jag se filmer som kan ge mig något visuellt (jag tycker att film ska "ses" och inte tjatas ihjäl med grötig dialog), sedan kvittar oftast genrén.

Förresten, såg Spiderman på bio i fredags, se den! En riktig höjdarrulle som jag ger 5 filmkameror av 5 möjliga! Det är till exempel ingen "tänkar-film", utan den är bara visuellt snygg med lite snyft-snyft. Men det funkar. :)
Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, konstigt tycker jag.. Enligt mig så är det värsta man kan se en riktigt dålig skräckfilm. Gillar t.ex. Scream 1 och 2 men jag tycker att Jag vet vad du gjorde förra sommaren suger rätt hårt..

Kan inte se vad man har emot Julie Andrews som guvenant i en anti-nazistisk familj :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, enligt mig så är det värsta man kan se en riktigt dålig film, oavsett vilken genre. Scream 1 var bra, men sen gick det utför fort... JVVDGFS 1 & 2 var inget att lägga under julgranen heller. Men det finns lika dåliga filmer i alla andra genrer också. En god vän till mig har ett rätt bra ordspråk, "Man måste se det usla, för att uppskatta det som är bra".. ;)

Sen finns det filmer som är så usla att de är roliga (obskyra ninja filmer hör oftast hit).

Men när folk omitiverat börjar sjunga och dansa, då flyr jag rummet... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, okej :)

Men visst har du rätt att det finns dåliga filmer i alla genrer, men jag tycker själv att just skräck är mer "utsatt" för det. Scream 1 & 2 är faktiskt de enda rysare som jag sett och tyckt var rätt bra, men detta beror inte på att de på något sätt är skrämmande (enda film som jag någonsin sett och tyckt varit läskig är "The Devils Advocate") utan att de helt enkelt är roliga, speciellt 2:an. De driver ju totalt med skräckfilmsgenren utan att behöva överdriva som i Scary Movie.

Länk till kommentar
Share on other sites

en bra film för mig... som jag verkligen ska fastna för är att den ska vara unik, nånting som inte skådats innan. ett mer passande exempel för detta får man leta efter: Natural Born Killers, var nog en av de bästa filmer jag sett. Oliver Twist har lyckats. dom som bara tycker att den är sjuk ser inte hur verkligen bra den är.. den är helt i sin egen klass, helt egen kategori överhuvudtaget. går inte att förklara mer med ord.. men ni som vet vad jag menar, ni vet ;)

 

sen om man är bakis på en regnig söndag föredrar jag mysiga komedier eller äventyrsfilmer (Indiana Jones och Mumien I & II!! :e :e )

Länk till kommentar
Share on other sites

sen måste jag lägga till att riktigt häftiga filmer såsom Matrix och Spider-Man är ruggigt bra, får publiken att tappa andan, där blir allting nyare och nyare också, t ex. vi hade ju aldrig sett något som Matrix innan den kom ut.. nytt och innovativt - det gillar jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, funderat på att se Natural Born Killers, men det har liksom aldrig blivit av, devlis därför att jag har en yngre bror och jag är väl lite överbeskyddande gissar jag :)

Fast jag har sett att man kan köpa den för 49:- (tror jag) så jag kanske slår till. Du råkar inte ha någon annan film att jämföra den med så jag vet ungefär vad jag har att vänta?

Länk till kommentar
Share on other sites

som sagt, den ligger i en helt egen kategori.. den går inte att jämföra. men om du bara menar våldet i den... så får du väl ta Saving Private Ryan + några hinkar psykiskt våld :e

 

Inget för småbarn dvs, tror den är klassad 18år. iaf i USA.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte Saving Private Ryan för några dagar sen. Grymt bra. Trodde att den skulle vara mycket mer våldsam, men det kanske är The Thin Red Line? Aja, spelar roll..

Men själv storyn då, är det att jämföra med typ "American Beauty"? Missförstå mig rätt, jag tror inte att Natural Born Killers handlar om en dysfunktionell amerikansk medelklassfamilj, men det var (enligt mig i alla fall) någonting nytt inom drama genren och det gjorde att folk som såg den antingen älskade den eller hatade den, och verkar vara en sådan film, korrekt?

 

PS. Börjar bli lite trött så ursäkta om meddelandet känns osammanhängande ibland :) DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

japp, älska eller hata den... dom som hatar den (tror jag) är sånna som inte förstår sig på (om man nu kan säga det hehe) konsten i filmen...

 

SPR gjorde Steven bra, speciellt genom den realistiska landstigningen i Normandie, ingen musik eller nånting som skulle förstört reproduktionen av en av de hemskaste dagarna i våran historia. rent verkligt, tror endel blev lite chockade av det också :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket möjligt.. Har själv aldrig chockats av en film, men visst, det är smutsigt och grymt. Känslan av hur det kan ha kännts (ja, dividerat på ungefär 1000) infinner sig direkt när de första raderna i båten skjuts ner. Det är underbart, om man nu får använda ett sådant uttryck i sammanhanget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan verkligen rekommendera Natural Born Killers DVD:n.

Se bara till så ni köper Directors Cut versionen. Kostar runt 99:- kronor och inkluderar en del trevligt extramaterial. Tror till och med den är anamorfisk (har dock inte kollat på den sen jag skaffa widescreen TVn så jag kan inte svära på det).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag blev skitbesviken när jag såg svenska filmen "Livvakterna", för att den skulle innehålla MYCKET action. I hel-ete heller! En lite fjuttig bilscen, några skottlossningar... *suck* Nä, i min svenska actionfilm så ska det vara ACTION, men inga överdrivna actionscener...

 

Kramizar!

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det är kul när de bryter konventioner. Saving Private Ryan är ju ruskigt bra mest för att den lever på att de första 45 minutrarna, landstigningen alltså, är så fruktansvärt bra. Annars gillar jag när det är originella idéer från start, då blir man alldeles lycklig som till exempel i I HUVUDET PÅ JOHN MALKOVICH.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag kan inte riktigt hålla med dig ang. Saving Private Ryan. Visst, landstigningen är ju helt fantastisk, men det samma gälelr för resten av filmen. Däremot håller jag med om att det är roligt när det kommer något helt originellt, även om jag inte sett I huvudet på John Malcovich. Än. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...