Gå till innehåll

1080p i 60 fps


idivuoma

Recommended Posts

Hei

 

Det finns en djungel som jag ännu inte tagit mig igenom, men finns det kameror som filmar i 1080p/1080i med 60 fps och ligger under 100 000 kr?

 

Vet att Panasonic och Sanyo har kompaktkameror som filmar i 60 fps, men frågan då är kvaliteten?

Om det är någon som filmat med Sanyo HD1010 så skriv gärna en rad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic TM700 kan spela in 1080p50 (den amerikanska versionen istället 1080p60). Panasonic AF100 kan spela in upp till 60p (overcrank) som 24/25p men utan ljud tror jag. Båda i 24Mbps (max rate i AVCHD). Om du kan nöja dig med 720p60 så finns det många fler kameror som klarar det du vill inklusive DSLR-kameror.

 

Red Scarlet kommer att klara 120fps i 3K (ev bara 60fps i HDR-mode).

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic TM700 kan spela in 1080p50 (den amerikanska versionen istället 1080p60). Panasonic AF100 kan spela in upp till 60p (overcrank) som 24/25p men utan ljud tror jag. Båda i 24Mbps (max rate i AVCHD). Om du kan nöja dig med 720p60 så finns det många fler kameror som klarar det du vill inklusive DSLR-kameror.

 

Red Scarlet kommer att klara 120fps i 3K (ev bara 60fps i HDR-mode).

 

TM700 verkar uppfylla mina krav, billigt och praktiskt. Är det någon på forumet som testat den? hur är bruset i lågt ljus, färgerna och skärpedjupet?

720p är för litet för mig, kräver 1080p. Annars hade den nya Canon 60D vart bra, med en flip-skärm tillochmed.

 

Frågan är väl när Scarlet kommer, och om den håller "billiga" priset som lovats.

Länk till kommentar
Share on other sites

TM700 verkar uppfylla mina krav, billigt och praktiskt. Är det någon på forumet som testat den? hur är bruset i lågt ljus, färgerna och skärpedjupet?

 

Jag har varit med och gjort en intervjufilm med den. Väldigt skarp och bra bild (se speciellt inomhusscenen http://sci.nu/?page_id=425 från 04:36). Inbyggda miken inte så bra. Skärpedjupet är ju stort pga den lilla sensorn, grundare i teleläge såklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har varit med och gjort en intervjufilm med den. Väldigt skarp och bra bild (se speciellt inomhusscenen http://sci.nu/?page_id=425 från 04:36). Inbyggda miken inte så bra. Skärpedjupet är ju stort pga den lilla sensorn, grundare i teleläge såklart.

 

ska ta och kika på filmen lite senare när man har bättre tid. Ser på dina inläggs-signeringar att du har en Röde-mic i ägo, är det månne en med 3,5 mm plug och passar den i kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför är det så många som känner ett behov att köra 60 istället för 50fps? Är det så att de läser amerikanska sidor och tänker på det därför eller är det något som gör att det verkligen känns så mycket mer passande än vårt hederliga 50fps?

Länk till kommentar
Share on other sites

ska ta och kika på filmen lite senare när man har bättre tid. Ser på dina inläggs-signeringar att du har en Röde-mic i ägo, är det månne en med 3,5 mm plug och passar den i kameran?

 

Jo den passar, vi använde den på bom faktiskt för den filmen när jag inte hade NTG-2 tillhands. Den nya Videomic Pro rekommenderar jag om du ska köpa nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför är det så många som känner ett behov att köra 60 istället för 50fps? Är det så att de läser amerikanska sidor och tänker på det därför eller är det något som gör att det verkligen känns så mycket mer passande än vårt hederliga 50fps?

 

Kanske ligger det något i det du säger, men ju högre framerate ju jämnare slow-mo... hade amerikanerna skrivit om 120 fps på kompaktkameror, så hade jag säkert också pratat om det, men då pga den höga frameraten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo den passar, vi använde den på bom faktiskt för den filmen när jag inte hade NTG-2 tillhands. Den nya Videomic Pro rekommenderar jag om du ska köpa nytt.

 

själv kör jag med en röde-mic på min 5D mk2, så jag ids nog inte börja köpa en ny bara för kompaktkamerans skull.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har varit med och gjort en intervjufilm med den. Väldigt skarp och bra bild (se speciellt inomhusscenen http://sci.nu/?page_id=425 från 04:36). Inbyggda miken inte så bra. Skärpedjupet är ju stort pga den lilla sensorn, grundare i teleläge såklart.

 

Såg på klippet nu, imponerande detaljrikedom och skärpa på han den där snubben med rakad skalle. Ser ut att vara en kamera värd pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Canon XF100. Släpps i april. 1920x1080p fps=50p. Ca 30000kr

 

Enligt speccen på Canon.com så filmar både XF100 och XF105 1080/50i, vilket i praktiken betyder 50 halvrutor (interlaced) som i redigeringen visar sig vara 25 hela rutor... dvs 25 fps.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt speccen på Canon.com så filmar både XF100 och XF105 1080/50i, vilket i praktiken betyder 50 halvrutor (interlaced) som i redigeringen visar sig vara 25 hela rutor... dvs 25 fps.

 

Det är hela rutor, dvs varje hel ruta (25p) lagras som två halva rutor (50i) tagna vid samma tidpunkt, dvs det kommer inte se ut om interlaced i redigeringen.

 

I upplösningen1280x720 så kan den dock spela in i 50p eller 25p direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...