Gå till innehåll

pressning av DVD


Pehrbau

Recommended Posts

Medan bränning (robotbränning) nästan gått upp i pris så konkurrerar presserierna kraftigt med priserna. På ungefär två år är priserna på svenska leverantörer nere i nivåer med sydostasien.

Jag har bara hittat en leverantör som levererar 300 ex pressat, de flesta har 500 ex som miniupplaga.

 

Du ska dock tänka på att extra noga kolla leveranstiden, om den är viktig för dig.

 

En leverantör en kollega nyligen testade hade exempelvis 7 veckors leveranstid, då var de 1 kr/st billigare än vår vanliga leverantör som alltid har 2 veckors leveranstid. Då visade det sig i efterhand "att så små order" får räkna med längre leveranstid.

 

En annan nackdel, som är lite svår att komma till rätta med, är att tryckkvalitet på omslagen varierar rätt mycket över tiden. På tänker jag på färgvariationer, ska du trycka omslag flera gånger över året som du räknar med få samma färger så får du inte riktigt det. (Och jag är ändå rätt van vid trycksaksproduktion, icc-profiler etc, jag började med Illustrator 1987, och har gjort datorsatta trycksaker sedan 1990).

 

En del pressningsleverantörer levererar inte alls till privatpersoner (vet inte om det är aktuellt).

 

Tänk också på att man alltid måste ha dokument som styrker rättigheter till filmmaterialet (om man använder andras filmer) och musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...