Gå till innehåll

Tävlingar för manusförfattare


danebrandt

Recommended Posts

Satt och surfade igenom lite filmsajter idag och kom in på en sida för en tävling för screenplays. Man kunde tävla i massor med olika kategorier... min fråga är nu: Finns det några här som varit med och tävlat med sina manus? Hur många brukar ansluta sig till sådana här evenemang? (tror denna tävling arrangerades av några som hette PAGE i LA). Hur har det gått? Har ni kommit bra placerade och har detta lett er framåt? Eller kan det snarare vara så att intresset för att skicka manuset till andra kontakter kan minska eftersom manuset varit ute och surfat bland de som sitter med i en jury för ensån här tävling?

 

Jag är inte så intresserad av om man just vann $5000 (även om man gärna får skriva med det också) utan just hur det gick sen, om man fick några fler kontakter osv. Berätta gärna lite runt omkring om jag glömt fråga något.

 

Satt själv och blev lite sugen på att skriva ihop något litet bidrag, kanske inte att skicka in mitt livsverk men i alla fall en kortare historia eller en sitcom pilot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skickat mina manus till olika tävlingar, men den huvudsakliga vinsten har legat i att få feedback på var manuset ligger, inte att det har lett till någon faktisk vinst. Jag har försökt välja tävlingar som ger feedback, som är välettablerade och som har kontakter med branschfolk som en del av vinsten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skickat mina manus till olika tävlingar, men den huvudsakliga vinsten har legat i att få feedback på var manuset ligger, inte att det har lett till någon faktisk vinst. Jag har försökt välja tävlingar som ger feedback, som är välettablerade och som har kontakter med branschfolk som en del av vinsten.

 

Har du då fått några kontakter och hur har detta utvecklat sig? Kan du ge något exempel på vad man får tips på, jag antar att det är lite andra saker än bara det vem som helst läser sig till, med andra ord: några vanliga fel som man ofta gör eller inte tänker på och ofta uppstår?

 

Har branschfolk blivit intresserade av dina manus trots att du inte vunnit, då vissa personer kanske skriver en viss sorts filmer, en känsla som man gillar om du förstår hur jag menar.

 

Tycker du att man borde satsa och vara med i tävlingar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du då fått några kontakter och hur har detta utvecklat sig? Kan du ge något exempel på vad man får tips på, jag antar att det är lite andra saker än bara det vem som helst läser sig till, med andra ord: några vanliga fel som man ofta gör eller inte tänker på och ofta uppstår?

 

Har branschfolk blivit intresserade av dina manus trots att du inte vunnit, då vissa personer kanske skriver en viss sorts filmer, en känsla som man gillar om du förstår hur jag menar.

 

Tycker du att man borde satsa och vara med i tävlingar?

 

http://www.moviebytes.com/ har recentioner över tävlingar. Jag brukar slänga ett öga där för att se vad tävlingen har för rykte. Och Googla på den och se vad som kommer upp. En tävling där vinnaren inte känt att det lett till något är inte bra. Jag har aldrig hittat någon tävling som har rykte om sig att stjäla, men det finns säkert några sådana också.

 

Som svar på frågan om kontakter, så nej, jag kan inte påstå att tävlingarna så här långt har lett till kontakter. Man får tänka på att om man inte hamnar bland finalisterna, så är det faktiskt inte så troligt att manuset blir läst av andra än de som normal läser inkommande manus på ett produktionsbolag. Producenterna själva läser bara de manus som gått igenom det finmaskiga nätet. De säger att filmmanuset kommer att läsas av branschfolk och det är sant, men de som sitter och läser manus och sållar är också branschfolk.

 

Mina kontakter har jag fått via min blogg lustigt nog.

 

Vanliga fel? Vissa tävlingar har ju speciella inriktningar och skicka in ett manus som inte passar stilen är slöseri med pengar. Sen tycker att personligen att det inte ger mervärde att skicka in till tio tävlingar på en gång. Det är osannolikt att manuset vinner i en tävling och blir ett bottennapp i en annan.

 

Ja, jag tycker att det är värt att vara med i tävlingar med måtta, just för att man får en känsla för hur manuset klarar sig "ute i världen". Man kan få massor av feedback på annat håll, men i en tävling där läsarna ska plöja igenom högvis med manus på kort tid visar det sig ganska snabbt om manuset är den Oscarsvinnare som man hoppas. Jag skulle satsa på en eller två som ger feedback (hoppas inte på mycket feedback, men lite är också feedback) och som känns som att de passar plånboken och manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hoppar jag också in i denna diskussionen...

Dum fråga kanske, men jag undrar hur bra manus man ska skicka? Sitt livsverk eller ett medelmåttigt? För tänk om ett manus blir stulet som är ens livsverk? Samtidigt är det inte säkert att ett medelmåttigt manus skulle komma särskilt långt i en tävling?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hoppar jag också in i denna diskussionen...

Dum fråga kanske, men jag undrar hur bra manus man ska skicka? Sitt livsverk eller ett medelmåttigt? För tänk om ett manus blir stulet som är ens livsverk? Samtidigt är det inte säkert att ett medelmåttigt manus skulle komma särskilt långt i en tävling?

 

Du ska alltid skicka det bästa du har.

 

Om du är orolig för att det ska bli stulet så tänk på att det aldrig blir någon film om det inte blir läst, och ingen kommer att be att få läsa det efter att ha läst ett medelmåttigt manus från dig.

 

Det går att registrera sitt manus hos Writers Guild of America om man satsar på den amerikanska marknanden. Det råder delade meningar om skyddet man får, men i praktiken stjäls manus väldigt sällan; det kostar helt enkelt mer än det smakar.

 

Det du aldrig ska göra är att muntligt berätta en idé du inte har skrivit ner, men det som är på "papper" blir sällan stulet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée, du fått väldigt gärna ge lite exempel på vad man får feedback på, eftersom jag själv inte haft något manus med i någon tävling, eller på det sättet lämnat över något av mina manus för att få feedback av en engelsktalande i filmbranschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée, du fått väldigt gärna ge lite exempel på vad man får feedback på, eftersom jag själv inte haft något manus med i någon tävling, eller på det sättet lämnat över något av mina manus för att få feedback av en engelsktalande i filmbranschen.

 

Oj, det beror lite på vilken tävling du är med i, men i alla fall så är den kortfattad (om du inte är finalist och får en fullständig analys eller liknande).

 

En jag var med i hade graderat språk, story, struktur och tema på en skala mellan ett och fyra. Fyra var mycket bra och en etta "börja om". Det var den feedbacken jag fick. Jag tror graderingen var "very good", "good", "needs improvement" och "reconsider".

 

En annan hade två kolumner med ord eller korta fraser, den ena positiv och den andra negativ. T ex positiv: "Good start", "main character arc"

 

Det är kortfattat, men kan ändå vara vädligt effektiv. Som exempel kan jag ju säga att min engelska länge varit en hake men senast så var den "good", vilket jag tolkar som att språket inte längre sticker ut som dåligt, men behöver göras mer intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...