Gå till innehåll

Vem får man filma egentligen?


Marcus Olofsson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har länge undrat att vem får man egentligen filma? Har googlat lite och försökt hitta information om det på andra håll men inte lyckats hitta någon fullständig förklaring till vem man får filma och inte får filma. Är det någon som vet om man får filma ex. folkmassor? Alltså om det är OK att filma kanske en publik till en föreläsning exempelvis?

 

Tack på förhand,

 

Mvh Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Folkmassor på offentliga platser är alltid ok!

Ingen kan hindra dej från det enl lagen.

Om någon klagar då du filmar och de befinner sig i stan på tex Sergels torg så har du lagen på din sida då platsen är offentlig!

Naturligtvis så tillhör det väl god sed att fråga om det är ok att filma om man tänker filma närgånget, upp i ansiktet på folk osv.

 

Är det på företag/affärer eller hos privatpersoner så måste man fråga om lov då det är deras lokaler/hem.

MVH Freddan

Länk till kommentar
Share on other sites

Enkelt förklarat får du filma på offentligplats. Du får ha kameran på offentlig plats och filma in i någons privata hem, men du får inte gå in på den privata tomten och filma. Kameran ska befinnas på offentligplats så att säga. För att använda materialet för exvis en reklamfilm krävs tillstånd av personerna som medverkar på filmen.

 

Denna länk beskriver bättre vad jag försökte beskriva.

http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Är det på företag/affärer eller hos privatpersoner så måste man fråga om lov då det är deras lokaler/hem.

Det där stämmer väl inte? Om jag minns rätt så får jag gå in i en affär och filma runt hur mycket jag vill. Slänger en väktare ut mig så får jag, om jag vill, filma när jag blir utslängd

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där stämmer väl inte? Om jag minns rätt så får jag gå in i en affär och filma runt hur mycket jag vill. Slänger en väktare ut mig så får jag, om jag vill, filma när jag blir utslängd

 

Minns rätt från vad? Om affären/puben/resturangen/konserten har en skylt som säger foto förbjuden så får du inte filma där, det är inte offentlig plats. Går du in och filmar ändå kan fastighetsägaren kasta ut dig/porta dig från stället. Så ja, du kan filma när väktaren slänger ut dig, men då vet du också varför du blir utslängd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Minns rätt från vad? Om affären/puben/resturangen/konserten har en skylt som säger foto förbjuden så får du inte filma där, det är inte offentlig plats. Går du in och filmar ändå kan fastighetsägaren kasta ut dig/porta dig från stället. Så ja, du kan filma när väktaren slänger ut dig, men då vet du också varför du blir utslängd.

Om jag minns rätt ifrån all fakta som jag läst och fått hört (av lärare eller dylik)

Hur många affärer har en skylt där det står fotoförbjud? och kan man verkligen bara sätta upp en sån skylt och plötsligt få lagen på sin sida?

Låter konstigt

Länk till kommentar
Share on other sites

Då får du gärna källhänvisa vart du läst det.

Sen kan du slå upp upp kontraheringsfrihet som ger en näringsidkare rätt att bestämma vad som får ske och vem som får komma in i affären motsv.

 

Det betyder inte att det AUTOMATISKT är fotoförbud. Det måste påtalas tydligt att är det förbjudet t.ex med en skylt vid ingången, eller att man blir muntligen informerad om det av föreståndare, vakter osv.

Alltså svaret är ja, man kan "bara sätta upp en skyllt" så länge man äger själva affären, restaurangen, eller vad nu kan vara. Prova gå in en juvelaffär, eller en bank med en kamera uppstoppad framför näsan och se hur länge det dröjer innan de kastar ut dig. Inte speciellt konstigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då får du gärna källhänvisa vart du läst det.

Sen kan du slå upp upp kontraheringsfrihet som ger en näringsidkare rätt att bestämma vad som får ske och vem som får komma in i affären motsv.

 

Det betyder inte att det AUTOMATISKT är fotoförbud. Det måste påtalas tydligt att är det förbjudet t.ex med en skylt vid ingången, eller att man blir muntligen informerad om det av föreståndare, vakter osv.

Alltså svaret är ja, man kan "bara sätta upp en skyllt" så länge man äger själva affären, restaurangen, eller vad nu kan vara. Prova gå in en juvelaffär, eller en bank med en kamera uppstoppad framför näsan och se hur länge det dröjer innan de kastar ut dig. Inte speciellt konstigt.

Det jag syftade på var att man får gå in i en affär och filma och säger dom att man måste gå ut och att man inte får filma - så måste man gå ut men får fortfarande filma. Om jag minns rätt så kan man heller inte bli straffad om man överskrider det här.

 

Filmar man på en bank kan det nog bli lite allvarligare då det kanske räknas som spioneri inför brott eller något. Men nu pratar vi om vanliga affärer

 

Jag ska försöka hitta något på Lagen.nu som stödjer det jag säger, men fram till dess så kanske ni inte ska lägga allt för stor vikt på det

 

 

Går du in och filmar ändå kan fastighetsägaren kasta ut dig/porta dig från stället. Så ja, du kan filma när väktaren slänger ut dig, men då vet du också varför du blir utslängd.

Precis, men frågan var ifall man fick filma rent juridiskt sett. Inte ifall man kommer bli portad

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte vad du vill framhäva? ..att det är okej att filma så länge man inte får straffet fängelse? eller vad?

Om det står en skylt med kamera med ett streck över sig, går du in ändå för att du är övertygad om att du inte kommer bli straffad?

Vad skiljer en juvelbutik från en privat bank, rent juridiskt? Var står det att vissa affärer har mindre skydd än andra gällande kontraheringsfrihet?

 

Vad är syftet med ditt resonemang egentligen?

Du kan söka på lagen.nu om du vill men det räcker med att söka på Google. Eller du kanske ignorerar allt som inte står i "lagen"?

 

Sen om jag lägger stor vikt på det eller inte vet jag inte vad det spelar för roll. Just nu vill jag bara veta vad du har för källa att det är okej att filma i en affär hur som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är viktigt att veta att man får filma utan att bli straffad. Ex. som dokumentärfilmare eller reporter. Man får alltså filma - men upptäcker dom att man filmar och säger att man måste sluta filma eller gå ut så måste man välja mellan de alternativen.

Kollar man runt på några dokumentärfilmer så kommer man garanterat hitta material som är det jag beskriver.

 

Källa:

*Jacob (fick inte fram efternamnet) ifrån SVT hade en föreläsning/seminarium på DU.

*En kompis ringde sin mamma som arbetar som jurist och hon började med att säga att det är svårt att hitta något bra exempel eftersom det skiljer så stort mellan fallen. Men att man får filma.

*Dokumentärfilmer

*Medielärare

 

*http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotograferingsf%C3%B6rbud

"Det går att skylta om fotoförbud vid en lokal. En sådan skylt medför inte straff eller skadeståndsskyldighet för överträdelse, däremot har den som disponerar över lokalen rätt att avvisa den som bryter mot lokalens regler."

Länk till kommentar
Share on other sites

Det blir ungefär som att man får INTE filma - men samtidigt så kan man filma. Vilket troligen resulterar till att man blir utslängd ur affären

 

 

Edit:

Det är bra att du säger emot mig för det du säger är såklart sant. Men det kan vara bra att veta det jag säger också om man är dokumentärfilmare eller reporter

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan det vara det, och det lämnar jag till var och en att bedöma huruvida om det är moraliskt rätt att efterleva förbudet eller inte, oavsett om du är från uppdrag granskning eller Nisse Hult som vill smygfilma tjejer som tittar på underkläder. Min mening har vart att konstatera att en affärsägare har rätt att förbjuda fotografering, precis som han/hon kan förbjuda att äta glass där inne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var din mening, och min mening var att berätta att man får filma trots att någon förbjuder en att göra det. Båda har rätt.

 

Jag anser att du har fel. Är det förbjudet att röka inomhus så är det inte tillåtet bara för att man kan, väldigt enkel logik.

Jag vet inte hur du blev uppfostrad men jag fick lära mig att när saker är förbjudna (lagar, regler, policy, moral, respekt, whatever) så är det förbjudet. Och OM man väljer att inte bry sig om vissa regler, t.ex. att inte respektera ett förbud, så måste man vara beredd att ta konsekvenserna. Det kan vara att allt från att man får böter, blir nedslagen, eller får någon att bli ledsen, OAVSETT så är det fortfarande förbjudet. Andra människor förväntar sig och försöker leva i en viss trygghet genom att tro att andra följer de regler som finns. Den dagen man börjar strunta i alla regler så tappar allt sin mening och då kan vi ju lika gärna skita i att ha regler. Man sätter inte upp t.ex. en skylt FOTO FÖRBJUDET bara för att den ser fin ut på väggen.

 

Skilj på vad du FÅR göra och vad du KAN göra. Och glöm inte att det är inte upp till dig att avgöra vad DU FÅR göra i en annans hem eller egendom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså du snackar som om jag vore värsta badboy som skiter i allt. Det jag snackar om är inte saker som jag har gjort eller som "jag lever efter", det är bara så det är!

Man kan säga åt en att sluta filma och gå ut, men ifall man tex. arbetar för Uppdrag Granskning så kan faktiskt materialet vara viktigare än ifall man blir utslängd. DÅ kan det vara väldigt bra att veta att man inte kan bli straffad pga att man filmade.

Har jag verkligen fel där, eller snackar du fortfarande om att det är moraliskt fel? Kolla några dokumentärfilmer eller ex. Uppdrag Granskning. Tycker du att det dom gör är så otroligt omoraliskt och fel och att hela deras uppfostran är åt helvete och att de inte har något hyffs alls?

Sluta snacka som om jag skiter i allt! De här åsikter har inget med uppväxt eller förstånd att göra.

 

Andreas, mottot stämmer inte alls in på mig. Det är klart att man inte ska storma in i en affär och leka Boss och börja filma hur som helst utan anledning. Det är absolut inte det jag menar att man ska göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man sätter inte upp t.ex. en skylt FOTO FÖRBJUDET bara för att den ser fin ut på väggen.

Jo, det kan man visst göra. Det har exempelvis tidigare på forumet diskuterats vad som gäller för affärsgallerior, och där kan man konstatera att ägarna gärna sätter upp regler som de inte alls har rätt till.

 

Eller för att ta ett annat exempel, direkt ur verkligheten, hur är det med en konsert som hålls på allmänt område? Det finns flera fall där arrangörer försökt förbjuda fotografering eller videoupptagning, men det har de ingen som helst rätt till.

 

Min mening är att nson i stort sett har rätt i vad han säger, men vissa kommer alltid föredra att vara får som går dit herden pekar istället för att tänka själva.

 

Vi är medborgare, inte undersåtar.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej jag hör dig. Men jag vet om din hållning i frågan jbergman då vi haft liknande diskussioner förr, och vi är inte helt överens där och tydligen inte här heller.

 

Det finns säkert gråzoner, men exemplet i denna frågan var inte en "allmän plats" utan någons egendom eller yta som inte är offentlig. Finns det regler så gäller de. Den är normalt ingen rekommendation, och ägaren kan vidta åtgärder genom att tvinga dig ut ur lokalen om du inte följer de regler som finns på plats.

Det är för mig "du får inte"

Vad som är moraliskt rätt och att du KAN samt att du inte blir rättsligt dömd för det är en annan sak.

 

Även medborgare ska kunna respektera andras viljor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi får komma ihåg att detta är ett forum för juridik. Det handlar alltså i första hand om vad lagboken säger att man får och inte får göra. Vad man sedan bör göra eller inte göra, oavsett lagar, kan vara en annan sak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu vill jag bara veta vad du har för källa att det är okej att filma i en affär hur som helst.

 

Jag är ganska säker på att du inte får gå in i en restaurant eller en butik och filma människor utan att fråga. Det är inte allmän mark.

 

Sen som länken ovan angav, så är det skillnad på vad du får filma och hur du använder materialet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...