Gå till innehåll

Vem får man filma egentligen?


Marcus Olofsson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har länge undrat att vem får man egentligen filma? Har googlat lite och försökt hitta information om det på andra håll men inte lyckats hitta någon fullständig förklaring till vem man får filma och inte får filma. Är det någon som vet om man får filma ex. folkmassor? Alltså om det är OK att filma kanske en publik till en föreläsning exempelvis?

 

Tack på förhand,

 

Mvh Marcus

 

Jag undrar över samma sak. Jag fått svar vad som gäller vid fotografering http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE men frågan är om det gäller när man filmar också?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

hej. jag lärde mej i dag av en producent att man får filma folk på gatorna, men inte fulla personer och folk som beter sig konstigt (efterblivna). Så om du går in i bild som helt berusad så kan du sedan stämma de som filmar efteråt

Om man filmar en dokumentär film i USA så skall man sätta upp lappar runtomkring filminspelningsplatsen att man filmar där och om man går i bild så har man gett sitt medtyckke. (då kan de inte stämma en).

 

Källa: en producent i Finland (jag kan nog ge namn om ni frågar)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Notera rättelsen på YouTubesidan: "Det har smygit sig in en felaktighet i klippet. Ordningsvakter och poliser har INTE rätt att begära att du raderar bilder från minneskortet."

 

Precis, detta är en oerhört viktig princip som man bör känna till. Det är bland annat det som skiljer demokrati från diktatur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera rättelsen på YouTubesidan: "Det har smygit sig in en felaktighet i klippet. Ordningsvakter och poliser har INTE rätt att begära att du raderar bilder från minneskortet."

 

Precis, detta är en oerhört viktig princip som man bör känna till. Det är bland annat det som skiljer demokrati från diktatur.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att inte gå Off Topic direkt: Som de flesta säger så är det helt lagligt att filma på allmän plats utan tillstånd (med undantag om man står på allmän plats och filmar in på militärt område.

 

Juridik och moral är inte goda sängkamrater. Bara för att något är lagligt så blir det inte moraliskt och virse versa.

Tänk på hur många dokumentärer som inte skulle ha gjorts om de hade filmat lagligt. The Cove till exempel. Den dokumentären baseras nästan helt på att filmningarna sker på olagligt vis (sen får man tycka vad man vill om själva filmen).

Länk till kommentar
Share on other sites

För att inte gå Off Topic direkt: Som de flesta säger så är det helt lagligt att filma på allmän plats utan tillstånd (med undantag om man står på allmän plats och filmar in på militärt område.

...

Eftersom jag jobbar mycket med detta så ska vi vara tydliga. Militärt område är inte helt rätt. "Skyddsobjekt med fotoförbud" är bättre. Det finns militära områden som inte är skyddsobjekt. Och det finns skyddsobjekt som inte är militära, och det finns skyddsobjekt där det inte är förbjudet enligt lag att fota. Men oftast så är militära områden/installationer skyddsobjekt med fotoförbud. Så du får ett halvt rätt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag jobbar mycket med detta så ska vi vara tydliga. Militärt område är inte helt rätt. "Skyddsobjekt med fotoförbud" är bättre. Det finns militära områden som inte är skyddsobjekt. Och det finns skyddsobjekt som inte är militära, och det finns skyddsobjekt där det inte är förbjudet enligt lag att fota. Men oftast så är militära områden/installationer skyddsobjekt med fotoförbud. Så du får ett halvt rätt :)

 

Så var det ja! :) Nåja...bättre ett halvt rätt än ett helt fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...