Gå till innehåll

Exportera 7,5 timme film till DVD:er med Premiere pro och Encore


Kontroll

Recommended Posts

Hej!

Jag har klippt en tre-dagars-kurs till en kund som nu är färdig. Det hela slutade på 7,5 timme uppdelat på tre dagar.

Alltså 2-3 timmar/dag. Jag skulle vilja få ut dessa till tre DVD:er men lyckas inte.

 

Jag klipper i Premiere pro CS5 på en imac i7 och vill ta ut det hela i Encore CS5.

 

Jag har försökt exportera en dag i taget som ligger i enskilda sekvenser i de flesta inställningar nu framförallt i H.264 både som .mov och som .mp4 men datorn lägger ner efter 5-6 timmar när den renderat ungefär 70-80%

 

Jag har inte supermycket utrymme på datorn så har exporterat direkt till en extern hårddisk, projektfilerna ligger internt på datorn.

 

Jag har lyckats få ut en halv dag när jag hoppade över media encoder, alltså ungefär 1,5 timme i H.264 men filen blir 29 GB och det ryms ju aldrig en dag (alltså det dubbla) på en DVD med det.

 

Vad är det bästa sättet att lösa det här på? original är filmat i 1440x1080 så vill så klart hålla kvalitet men inser att jag måste gå ner lite.

Är tacksam för all hjälp kring ämnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det bästa sättet att lösa det här på?

Nummer ett är att aldrig rendera H.264 till DVD. :)

 

Encore kommer i slutändan ändå *alltid* göra om det till MPEG2 när man bränner DVD vilket gör att man förlorar en generation till vilket ger sämre kvalitet.

 

Tre timmar är mycket material på en DVD och du får räkna med att kvaliteten blir dålig på en disc som är single layer.

 

För att slippa rendera från Premiere Pro och låta Encore ta hand om allt:

1. Markera den Timeline du vill bränna på DVD i Premiere Pro

2. File > Adobe Dynamic Link > Send to Encore

3. Namnge det project som nu automatiskt skapas i Encore

4. Slutför allt i Encore

 

Då skall du få plats med tre timmar material, men du kommer att se att kvaliteten inte blir den bästa därför att tre timmar måste komprimeras så pass mycket för att få plats på en (1) DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäller det data-dvd eller video-dvd? I vilket fall som helst, splitta upp det i delar. Du får knappast ut en dag (2-3 timmar) på en single layer skiva utan att gå ner märkbart i kvalitet (om det inte är en föreläsare och Power Point-bilder...).

 

Kör nån timme åt gången som MPEG2-filer och bygg upp en spellista i Encore.

 

EDIT: Rogge beat me to it

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Fundera på att lägga materialet på tvålagersskivor, 3 st tvålagersskivor borde garantera god DVD-kvalitet.

 

Sedan DVD-R gick upp på 16x så tycker jag DVD+R DL fungerar mycket bättre i jämförelse. Jag har gjort många DVD DL, och istort sett aldrig problem, men DVD-R 16x ger allt för mycket uppspelningsproblem på olika spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...